Ekonomika spoločenstva

Čo je ekologické, má byť aj ekonomické, hovoria podnikateľky z Prešova

Michaela Krížová (vpravo) a Laura Martinková, foto: Peter Majurnik
Michaela Krížová (vpravo) a Laura Martinková, foto: Peter Majurnik

Michaelu Krížovú a Lauru Martinkovú motivovalo k biznisu osobné presvedčenie. Keď si uvedomili, že v Prešove nie je možnosť nakúpiť potraviny bezobalovo, ku konkrétnym krokom už nechýbalo veľa. Prešovčanky sa prvýkrát stretli počas workshopu. Spojili ich kalifornské dážďovky, konkrétne workshop vermikompostovania, ktorý viedla Laura. Slovo dalo slovo a vznikla bezobalová predajňa Odváž(e)ne. Michaela nám porozprávala o začiatkoch fungovania firmy, ale neobišla ani pandémiu a spôsob, ako sa s ňou vyrovnali. Prezradila tiež, čo sa skrýva za zero waste princípom a ako to vyzerá u nej doma.

Ako vznikla vaša predajňa a čo všetko tomu predchádzalo?

Bezobalový predaj potravín bol pre nás najmä osobnou potrebou. Obe sme vo svojich domácnostiach postupne eliminovali odpad, no obalový materiál z potravín bol problémom. V Prešove nebola možnosť nakúpiť potraviny bezobalovo. Túto ideu nosila každá z nás v hlave až do momentu, keď sme sa stretli a rozhodli otvoriť bezobalový obchod.

Ako prieskum trhu sme zvolili crowdfundingovú kampaň, ktorá ukázala, že Prešov je pripravený mať bezobalový obchod. Získali sme množstvo podporovateľov a chodili nám pozitívne správy. To bol moment, keď sme sa uistili, že je ten správny čas na otvorenie obchodíka.

Neodhováralo vás okolie od tohto nápadu?

Väčšia časť ľudí v našom okolí bola nadšená – v podstate každému sa tento nápad páčil. Samozrejme, naši známi vyjadrili aj obavy z kúpyschopnosti. Nie každý si myslel, že v Prešove sa bezobalový obchod ujme, no chvalabohu, ujal sa. Máme skvelú základňu zákazníkov, z mnohých sa stali naši kamaráti a podporujú nás po celý čas. V roku 2019 sa podarilo otvoriť aj franšízovú prevádzku v inej časti mesta pre zákazníkov, ktorí žijú na sídlisku Sekčov.

Keďže ste bezobaloví, viete vysvetliť, ako to vlastne funguje? Dostanete tovar v nejakom obale, máme si teda myslieť, že sú to väčšie balenia? Ako to presne funguje?

Bezobalovosť spolu s kvalitou potravín sú pre nás najdôležitejšie piliere.

Zdroj: archív Odváž(e)ne.
Zdroj: archív Odváž(e)ne.

S dodávateľmi, ktorí neboli ochotní zmeniť spôsob balenia, sme spoluprácu ani nezačínali a hľadali sme dovtedy, kým sme nenašli pochopenie. Bolo dôležité priblížiť im naše požiadavky a hľadali sme spoločne spôsob, ako to uskutočniť.

Dodávateľov máme rôznych, a preto aj spôsoby balenia sú rôzne. Tovar nám zvyčajne chodí vo veľkoobjemových papierových vreciach, s viacerými dodávateľmi máme nastavený systém vratných plastových vedier, ktoré si „točíme“.

Mnohí dodávatelia sa snažia neustále zlepšovať procesy balenia, či už sú to potraviny alebo tuhé kozmetické produkty. Drogériu čapujeme z 20-litrových bandasiek.

Ako potom zaobchádzate s vašimi obalmi, sú dopĺňateľné?

Ak sa nám zvýši obalový materiál,  dávame prednosť opätovnému používaniu a snažíme sa nájsť pre ne využitie či posunúť ich niekomu, kto ich potrebuje. Zvyšné obaly, ktorých je nakoniec veľmi málo, samozrejme, kvalitne triedime.

Inšpirujete sa aj v zahraničí, máte nejaký vzor?

Nesledujeme žiadne zahraničné účty na sociálnych sieťach, snažíme sa ísť svojou cestou. Robíme veci podľa svojho uváženia a neustále sa snažíme zlepšovať služby a ponúkať kvalitný tovar pre našich zákazníkov.

Tím, foto: Peter Majurnik
Tím, foto: Peter Majurnik

Ako ste na tom so vzdelávaním? Absolvujete nejaké špeciálne programy či kurzy?

Každá sa vzdelávame vo svojej oblasti. Laura je lektorka environmentálnej výchovy, preto sa zúčastňuje webinárov orientovaných na túto tematiku. Ja mám na starosti marketing a vyhľadávam informácie v tejto oblasti. Nedávno sme začali točiť aj videá, čo sme doteraz vôbec nerobili, takže neustále máme potrebu posúvať sa a vzdelávanie s tým ide ruka v ruke.

Boli začiatky v podnikaní pre vás ťažké? Stretli ste sa s prekážkami, ktoré bolo treba prekonať?

Všetky začiatky sú náročné, nielen v podnikaní. Najviac sme sa „potrápili“ s administratívou. V podnikaní musíte ovládať pomerne dosť oblastí, učili sme sa aj formou pokus-omyl.

Peter Majurnik
foto: Peter Majurnik

Po troch rokoch sme, samozrejme, múdrejšie, obozretnejšie a máme full-time zamestnanca, čo nám výrazne uľahčilo fungovanie.

Prvý rok sme sa v obchode s Laurou striedali ako predavačky, no chceli sme rozbehnúť aj iné projekty a to si vyžadovalo niekoho zamestnať, čo sa nám aj podarilo. Pošťastilo sa nám nájsť zodpovedného človeka, s ktorým máme výborný vzťah.

Samy sme prešli niekoľkými zamestnaniami a zhodli sme sa na tom, že chceme byť „šéfky“, ktoré budú vedieť motivovať zamestnanca a zároveň s ním mať aj neformálny vzťah. Pred full-time zamestnancom sme mali aj brigádničky, s ktorými sme doteraz v aktívnom kontakte.

Postupom času prišli teda nové výzvy. Čo všetko ste začali riešiť a čo nové vám prišlo do cesty?

Od začiatku sme vedeli, že chceme byť viac ako len obchod. Keďže Laura je profesionálna lektorka, usporadúvali sme prednášky a workshopy s enviro témami najprv sami, neskôr sme prizvali ďalších odborníkov na iné témy, ktoré nespadajú do nášho portfólia. Zorganizovali sme dva ročníky komunitného festivalu POMIŠAJ, ktorý ukázal, že ľudia v Prešove majú záujem o udržateľný život, prepájanie rôznych komunít a celkovo o vzájomnú podporu.

Okrem toho vzdelávame jednotlivcov, firmy a samosprávy v oblastiach predchádzania vzniku odpadov, správneho triedenia a kompostovania. Minulý rok sme vydali prvý Zero waste diár, ktorý slúži ako sprievodca udržateľným životom. Snažíme sa širokej verejnosti priblížiť zero waste ako spôsob života, ktorý nie je náročný, ale naopak – zjednodušuje nám život.

Zdroj: Facebook/Odvážene – bezobalový obchod v Prešove
Zdroj: Facebook/Odvážene – bezobalový obchod v Prešove

Minulý rok bol pre všetkých náročný. Ani tento nie je práve najlepší, podnikatelia sa sťažujú a trápia, mnohé firmy zanikajú. Ako to bolo s vami? 

Pandémia trvá už viac ako rok a je to naozaj náročné. Opatrenia sa neustále menia, ale pohyb ľudí je dosť obmedzený.

Zdroj: Facebook/Odvážene - bezobalový obchod v Prešove
Zdroj: Facebook/Odvážene – bezobalový obchod v Prešove

Pociťujeme to, samozrejme, aj my, tržby nám klesli. Sme však potraviny a drogéria, a preto môžeme byť otvorení. Napriek tomu vnímame, že ľudia nakúpia všetko vo veľkých reťazcoch, pretože my nedržíme napríklad mliečne výrobky.

Počas pandémie často komunikujeme na sociálnych sieťach dôležitosť podpory pre malé podniky a veríme, že situácia sa už čoskoro upokojí.

A čo tento rok? Máme síce len tretí mesiac, ale ako sa naň pozeráte? Čo budete robiť, aby ste koronakrízu prekonali?

Tento rok nás konečne presvedčil, aby sme začali robiť webináre, ktorým sme sa veľmi dlho vyhýbali, keďže vo vzdelávaní pracujeme interaktívne. V obchodíku tak ako za normálnych okolností pridávame produkty, o ktorých sme presvedčené, že patria do nášho sortimentu a marketingovo ich predaj ešte viac podporujeme.

Koľko vás je v tíme a akú máte firemnú kultúru?

V spoločnosti sme dve spolumajiteľky a máme jednu zamestnankyňu, s ktorou sme nadmieru spokojné. Ako sme spomínali, už vzťahy s našimi brigádničkami boli nadštandardné – rozumeli sme si aj po ľudskej stránke. Máme príjemnú atmosféru, vzájomnú podporu, rešpekt a vieme sa spolu aj zasmiať.

Naša Alžbeta je navyše zodpovedná, pracuje systematicky a mnoho vecí v prevádzke zlepšuje bez vyzvania, čo si veľmi vážime. Je to spolupráca založená na dôvere. Vieme, že s akoukoľvek situáciou si poradí v náš prospech. Keď sa opatrenia uvoľnia, plánujeme teambuilding, aby sme si po náročnom období oddýchli a porozprávali sa aj o niečom inom, ako je práca. (úsmev)

Foto: Vlastimil Slávik
Foto: Vlastimil Slávik

Práve teraz je možno čas na to, aby sme si uvedomili, aký spôsob života preferujeme. Či sme viac konzumní alebo menej…Myslíte si, že pandémia prinesie aj niečo dobré v zmysle toho, že sa ľudia začnú viac starať o životné prostredie? Že sa to prejaví v ich správaní pri nakupovaní, separovaní odpadu a podobne?

Nemyslíme si, že táto zmena prichádza len vďaka pandémii. Videli sme mnoho článkov o tom, ako e-shopy prekvitajú, takže množstvo nákupov sa nezmenilo, len sa prenieslo do online prostredia.

Všeobecne sa o ochrane životného prostredia hovorí viac najmä na sociálnych sieťach, takže si udržateľnosť nachádza čoraz viac priaznivcov, čo je naozaj veľmi pozitívne. Zmena príde osvetou a uvedomením si problému. Mnoho blogerov či známych ľudí hovorí o udržateľnej móde, o pracovných podmienkach a férovom ohodnotení v krajinách tretieho sveta, všetko je to proces a nie je možné zmeniť nákupné správanie zo dňa na deň.

Rovnako je to aj so zero waste životom. Každý z nás má hranicu nastavenú na inej úrovni a osvojuje si nové návyky podľa svojho tempa. To sa snažíme vysvetľovať aj všetkým našim zákazníkom a ľuďom, ktorých vzdelávame. Dôležité je však nezatvárať oči a netváriť sa, že sa ma problém netýka a sám nič nezmôžem.

Separovať je fajn, ale nie je to riešenie problému. Riešením je predchádzať vzniku odpadov a to prichádza s vedomím, že nepotrebujem vlastniť napríklad kopy oblečenia.

Skloňujete slovíčko zero-waste… žijete tak aj mimo predajne? Dá sa to? Nie je to pre ľudí finančne náročnejšie?

Nevieme si predstaviť „propagovať“ niečo, čím by sme nežili, to by veľmi nešlo. V našich domácnostiach produkujeme výrazne menej odpadu ako v priemernej slovenskej rodine , rozhodne, veď jeden Slovák vyprodukuje ročne cez 400 kg odpadu – skúste si to prepočítať na svoju rodinu.

Odváž(e)ne, foto: Vlastimil Slávik
Odváž(e)ne, foto: Vlastimil Slávik

Sme zástankyňami toho, že čo je ekologické, má byť aj ekonomické. Zero waste ale neznamená neprodukovať vôbec žiaden odpad – ide o intenzívnejšie premýšľanie v oblasti nakupovania.

Aké veci naozaj potrebujem, ako dlho ich budeme používať a či nám ich kúpa prináša naozaj trvalé šťastie. Ide o preferovanie šetrných 100 percent v prírode odbúrateľných čistiacich a pracích prostriedkov, výmenu konvenčných tekutých prípravkov za tuhé a slovenské (kozmetika), opakované používanie vecí namiesto kupovania nových či nakladanie s bioodpadom.

Používanie látkových vrecúšok na ovocie a zeleninu, pečivo, látkové nákupné tašky, výmena jednorazových odličovacích tampónov za morskú hubku alebo látkový prateľný odličovací tampón. To všetko sú kroky, ktoré viete „bezbolestne“ zaviesť do svojej domácnosti bez výrazných finančných nákladov. Takto postupne napĺňame myšlienku ZERO WASTE, ktorá hovorí, že maximálne 10 percent nami vytvoreného odpadu má byť zmesový odpad, ktorý skončí na skládke odpadov alebo v spaľovni.

Ak by ste sa niečoho mali vzdať, bez čoho si viete predstaviť svoj život? A naopak, čoho sa neviete vzdať aj napriek tomu, že to možno nie je úplne v súlade s pozitívnym vplyvom na životné prostredie?

Obidve milujeme slovenské tuhé mydlá a tuhé šampóny, sme veľké propagátorky dámskych menštruačných kalíškov. To sú všetko veci, ktoré sú pre nás veľmi príjemné, ale naozaj si nevieme predstaviť život bez kvalitných potravín.

Teraz to nie je o tom, že si nechceme sypať popol na hlavu, ale naozaj nám nenapadá niečo, čoho sa nevieme vzdať. Možno pri každom nákupe oblečenia si kladieme otázku, či ho naozaj potrebujeme. Laura zbožňuje nakupovať oblečenie v secondhandoch a mne zase najviac sedí udržateľná slovenská móda. Preto si myslíme, že aj keď sa nového oblečenia nevieme úplne vzdať, výrazne sme znížili množstvo jeho nakupovania a aj spôsob jeho nákupu je podľa nás priateľský k životnému prostrediu.

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Za kávové zrná zaplatia šesťnásobok ceny. Majitelia pražiarne budujú osobné vzťahy s farmármi

Martina Baumann

Viera v Boha im pomohla v podnikaní. Venezuelský pár vidí kapitál firmy aj vo vzťahoch

Martina Baumann

Obec Košeca digitalizuje narábanie s odpadom. Čím viac ho domácnosť triedi, tým menej za jeho odvoz zaplatí

Martina Baumann

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies