Ekonomika spoločenstva

Za kávové zrná zaplatia šesťnásobok ceny. Majitelia pražiarne budujú osobné vzťahy s farmármi

Archívne foto, zdroj: agata-kaffee.de

Vychutnať si šálku dobrej a kvalitnej kávy je pre niekoho dôležitý denný rituál. Jej praví milovníci vedia, že je za tým kus práce a zároveň aj kvalita surovín. Nakoniec tu prichádzajú na rad aj osobné vzťahy s pestovateľmi kávových zŕn. Za kvalitou sú väzby medzi dodávateľom a výrobcom, za kávovými zrnami je drina – ťažká práca a pot. A tak sa nájdu aj výrobcovia, ktorí toto dokážu oceniť, zaplatia za prácu a ľudí aj šestnásobne viac, ale budujú podnikanie založené na vzťahoch a ľuďoch. To je príbeh mladej dvojice, ktorá si pred pár rokmi otvorila maličkú kaviareň a pražiareň.

Už onedlho si pripomenieme 30. výročie vzniku Ekonomiky spoločenstva (ES) a pri tejto príležitosti sa organizuje aj séria webinárov pod taktovkou talianskej univerzity I.U. Sophia spoločne s ES. Prvými podnikateľmi, ktorí boli pozvaní na inauguráciu spomínaných webinárov, boli Elisabetta Epping-Rossi a Johannes Epping, ktorí v roku 2016 založili malú firmu v nemeckom Mannheime s názvom Agáta. Táto kaviareň a pražiareň má svoj jedinečný príbeh.

Manželia ešte pred založením firmy mali skúsenosť v spoločnosti Starkmacher, čo je vlastne združenie so sídlom v Nemecku, ktoré podporuje mladých ľudí pri objavovaní a rozvíjaní ich potenciálu v prospech spoločnosti.

Vôňa histórie

Podnikateľský zámer páru spočíva v tom, že ponúkajú špeciálnu kávu, produkt vynikajúcej kvality, pričom veľmi dôležitý je výber surovín, ich spracovanie, ale aj ošetrenie a ako sami majitelia hovoria – s jedinečnou arómou – vôňou svojej histórie.

Majitelia spoločnosti Agáta, zdroj: www.edc-online.org
Majitelia spoločnosti Agáta, zdroj: www.edc-online.org

To, že im záleží na kvalite, potvrdzuje fakt, že Elisabetta a Joannes  poznajú  pestovateľov drahocenných kávových zŕn osobne. Navštívili takmer všetky plantáže, jednu po druhej, z Hondurasu do Peru, z Mexika do Salvadoru, navštívili i tie v Etiópii.

Jednou z charakteristických čŕt ich podnikania je preto práve priamy vzťah s malým miestnym farmárom. Zameriavajú sa teda na osobný kontakt, založený na vzájomnom poznaní, na rešpektovaní spoločných hodnôt, na záruku kultivácie pozornej k ľuďom a životnému prostrediu, na kávu plnú ideálov a, samozrejme, kvality.

Za kávové zrná platia až šesťnásobok základnej ceny

Väčšina z týchto malých fariem je prevádzkovaných rodinou a sú hlavným, ak nie iba, zdrojom príjmu pre celú rodinu.

Zdroj: agata-kaffee.de
Zdroj: agata-kaffee.de

Trhová cena kávy, ktorá je bežne platená veľkými hráčmi v tomto sektore, často nestačí na pokrytie mzdových nákladov a obchodných rizík.

Elisabetta a Johannes si to uvedomujú, preto sa s pestovateľmi delia o hodnotu generovanú skrátením dodávateľského reťazca (eliminovaním prechodných obchodných krokov), pričom za kávové zrná zaplatia až šesťnásobok základnej ceny. A na každom balení kávy, ktoré produkuje spoločnosť Agáta, je uvedené aj meno pestovateľa.

„Sú to ľudia, na ktorých záleží,“ hovorí dvojica. Mladý pár považuje zákazníkov za ľudí, s ktorými sa môžu podeliť o svoj príbeh, život uzavretý v každej šálke kávy. Podľa nich im totiž celý tím firmy ponúka príležitosť zúčastniť sa na rozsiahlom projekte s vedomým a zodpovedným výberom nákupu.

Zdroj: agata-kaffee.de
Zdroj: agata-kaffee.de

Kvalita vzťahov je tiež základnou zložkou podnikovej klímy. Manažérsky štýl Elisabetty a Johannesa je založený na dôvere, zapojení a zdieľaní zodpovedností so svojimi kolegami a zamestnancami.  Rovnako sa to ukazuje aj teraz – počas pandémie.

Táto pevná sieť vzťahov vybudovaných so zamestnancami sa totiž ukázala ako zásadná pri riešení pandemickej krízy, ktorá zasiahla spoločnosť priamo uprostred strategického zlúčenia so spoločnosťou súčasného tretieho spoločníka Agáty, Michaela Zillekensa.

„Vďaka atmosfére dôvery, dostupnosti a dialógu bolo možné dohodnúť sa na najpriaznivejšom riešení pre všetky zúčastnené strany bez toho, aby bolo ohrozené prežitie firmy,“ hovoria majitelia.  Konkurencia ich posúva a dvojica ju berie ako partnerov. Je to akýsi test konkurencie založený na dôvere, Elisabetta a Johannes radi pozerajú na svojich konkurentov ako na partnerov, spolu propagátorov udržateľnej kultúry kávy a ľudí, s ktorými synergicky spolupracujú z hľadiska obojstranne výhodnej stratégie.

 

Zdroj: www.edc-online.org

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Materiálna a zdrojová hodnota potravín? Podľa Alexandry Kolarik sme zabudli, aké je to mať málo

Martina Baumann

Za etickým investovaním nestoja len sociálne hodnoty. Vplýva naň i náboženstvo a kultúra

Martina Baumann

Chýbali im peniaze na rozbeh cukrárne, a tak začali doma. Mama so synom sa tešia priazni zákazníkov

Martina Baumann

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies