Spoločnosť

Trialóg v Assisi

Foto: francescoeconomy.org

Články, ktoré vám prinášame, sme nezamkli, môžete ich tak voľne čítať a zdieľať na sociálnych sieťach. Aby sme mohli šíriť kultúru dialógu v spoločnosti aj naďalej, potrebujeme vašu pomoc. Keď vám záleží na tom, aby sme tu na Slovensku boli, podporte nás, prosíme, pravidelnou mesačnou sumou. Ďakujeme!

Prvého mája tohto roku pozval Svätý Otec František mladých ekonómov do Assisi (26. – 28. marca 2020), aby sa zamýšľali a pracovali s Františkovou ekonomikou – od Františka z Assisi a pápeža Františka. Navrhuje mladým uzavretie „paktu“ s dvomi cieľmi – zmeniť súčasnú ekonomiku a dať dušu novej ekonomike pre zajtrajšok. Namiesto zameriavania sa najmä na predstaviteľov bánk, podnikov a ekonomických inštitúcií, ktorí sú zväčša blízko penzijného veku, navrhuje pápež mladým pakt na okamžitý začiatok zmeny budúcej ekonomiky.

Na stretnutí sa zúčastnia stovky mladých z celého sveta, študenti masters štúdia, doktorandi a mladí podnikatelia. V Assisi by mohlo vzniknúť hnutie mladých ekonómov, ktorí by sa pravidelne stretávali a spoločne rástli vo Františkovom duchu.

Na stretnutí sa zúčastnia stovky mladých z celého sveta, študenti masters štúdia, doktorandi a mladí podnikatelia.

Zdalo by sa, že spojenie Assisi s ekonomikou pôsobí dosť paradoxne, veď sv. František si zvolil radikálnu chudobu a tá sa dnes podľa aktuálnych paradigiem javí doslova ako anti-ekonomika. V skutočnosti bol sv. František z Assisi východzím bodom inej ekonomiky.

Františkáni boli prvými ekonómami v Európe. Už v 13. a 14. storočí napísali prvé práce o ekonomike. Z františkánskych počiatkov sa potom v polovici 15. storočia zrodili prvé moderné banky – Monti di Pietà (inštitúcie na mikro úvery s ručením aj hnuteľným majetkom). Vo svojej zvolenej chudobe mali predstavu ekonomiky darovania a vzájomnej výmeny, ktorá by znižovala počet tých, čo si chudobu nezvolili, ale ňou trpia.

A prečo mladých? Ekologické hnutie Greta zhromaždilo okolo závažných tém o životnom prostredí dospievajúcu mládež z celého sveta a na druhej strane zas máme politiku mocných, ktorí ovládajú svetovú ekonomiku.

Chýba však stredný článok, čiže 25- až 35-ročná mládež, ktorá vstupuje do kontaktu so svetom ekonomiky s perspektívou onedlho sa priamo zapojiť do jej riadenia ako vedci, profesori, bankári, podnikatelia… – no dnes sú celkom odrezaní od podstatných diskusií.

Foto: francescoeconomy.org

Pre Františka mladí nie sú budúcnosťou, ale prítomnosťou. Mladí už sú súčasťou zmeny. Budúcnosť je to, čo vidíme už teraz. Budúcnosť rastúcich rozdielov, čo vyvoláva rôzne prejavy nespokojnosti od žltých viest až po terorizmus a neudržateľnosť planéty. Toto je reálny obraz a je už súčasnosťou – aj toto je súčasť základného posolstva, ktoré vysiela Greta.

Pápež sa zameriava na mladých preto, lebo v nich vidí určitý potenciál. Hovorí to už vo svojej prvej apoštolskej exhortácii Evangelii gaudium: čas je nadradený nad priestorom, preto treba vedieť spúšťať procesy a nie zastávať mocenské pozície.

Pozvanie mladých je konkrétnym vyjadrením nadradenosti času nad priestorom, lebo prvou devízou mladých je čas. A zamerať sa na mladých znamená aktivovať procesy, pretože mladý človek je vzorovým príkladom procesu.

Ekonomika, zem a mladí, tri priority tohto pápeža sa stretnú v Assisi.

Ekonomika, zem a mladí, tri priority tohto pápeža sa stretnú v Assisi. Tento trialóg je prvou a hlavnou novinkou tohto podujatia s prívlastkami mimoriadne a prorocké. V Písme je silným obrazom proroctva dieťa (Emanuel u Izaiáša).

Bez zmeny ekonomiky a bez paktu s mladými sa svet zmeniť nedá, pápež František to pochopil a koná. Pritom požiadal niektoré inštitúcie a hnutia, aby pomohli konkretizovať jeho sen – diecézu a radnicu v Assisi, Serafínsky inštitút a Ekonomiku spoločenstva.

Teraz je rad na mladých ekonómoch, aby zareagovali, a na nás všetkých ohlasovať toto pozvanie a nasmerovať mladých do Assisi. „František, choď a obnov môj dom,“ počul sv. František v San Damiane. O osemsto rokov neskôr iný František žiada mladých, aby mu pomohli obnoviť spoločný dom, ktorý ohrozuje ekonomický systém, čo sa nedokáže postarať o dom, ktorý dostal do dedičstva.

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Deviaty okruh pekla

Christian Heitmann

Vďaka reformátorom môže zostať bazálna charizma živá

Luigino Bruni

Dialóg za život

Tomáš Lencz

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies