Slovensko Spoločnosť Voľby 2020

Môžu kresťania voliť Kotlebu?

Foto: Facebook Lucie Štasselovej

Nuž, môžu.* Plánujú ich voliť aj niektorí kňazi. V ostatnom čase sa nás pýtate, prečo nevedieme dialóg aj s nimi. Nuž, môžeme.

Na nm.sk priestor na prezentáciu kandidátov ĽSNS neposkytneme. Veľmi dôležité však je, aby sme my, občania a voliči, medzi sebou viedli dialóg aj mimo vlastnej bublinyrovnako zmýšľajúcich.

Cez emócie ku koreňom našich rozhodnutí

Začnime od emócií. Autori Dan Newby a Lucy Nunez nás v knihe Neotvorený dar pozývajú na cestu ich objavovania. Emócie nie sú ohrozením pokojného života. Ich hlbšie pochopenie nám ho uľahčí.

Čitateľa môže šokovať, že kniha obsahuje popis 256 odlišných pocitov. Má to veľký význam, lebo vonkajší prejav emócií môže byť rovnaký, ale ich korene môžu byť úplne odlišné. Napríklad strach, sklamanie, obviňovanienenávisť sa môžu prejavovať agresivitou. No ich príčiny nie rovnaké sú to pocit ohrozenia, pocit nesúladu medzi vlastnými túžbami a skutočnosťou, prisudzovanie zodpovednosti za činy alebo silný hnev nasmerovaný proti tomu, čo je vnímané ako neprijateľné.

Negatívne emócie nie sú zlé. Sú znakom, že čosi nie je v poriadku a že treba konať. Zlé je, ak si nepreveríme pozadie našich emócií, a takisto je zlé, ak si vybijeme svoju nespokojnosť spôsobom, ktorý nerieši problém.

Hypotéza „Kotleba

Ako vstupný bod do diskusie sa pokúsme pomenovať, aké emócie vedú ľudí k tomu, aby volili ĽSNS a ďalšie strany, ktoré zdôrazňujú obranu tradičných a kresťanských hodnôt. Naša hypotéza hovorí, že tieto pocity zhŕňajú štyri vety:

Náš svet ohrozujú rôzne nebezpečenstvá.
Politické elity riešia hlúposti, ktoré neprinášajú pocit bezpečia.
Politické elity sa nevedia postaviť skutočným ohrozeniam.
Život je tvrdý a treba niečo vydržať. K prežitiu patrí určitá tvrdosť na seba a na druhých.
Hypotézy sú na to, aby sa menili alebo aj úplne vyvrátili, preto budeme vďační za upresnenie pohľadu. No ak je toto pravda, tak správne pomenovanie pocitu voličov ĽSNS nie je nenávisť, ale pocit ohrozenia.

Druhá vec je, že nikto nie je dlhodobo schopný žiť v strachu. Ak nerezignuje, tak sa ľahko posunie k hnevu, obviňovaniu a možno aj nenávisti voči „tým druhým“ (politikom, európskym elitám, cudzincom). Tieto pocity sú však druhotné. Sústredený boj progresívcov, liberálnych médií a liberálnych elít – ako je napríklad Michal Havranproti Kuffovcom a Kotlebovcom ako fašistom a nenávistným extrémistom preto nebude mať želaný efekt.

Konfrontácia s realitou

Keď sme pomenovali koreň emócie, potrebujeme ju porovnať s realitou. Existujú aj skreslené alebo iluzórne pocity. Tieň za rohom nemusí byť zlodej, ale krík. Toto je veľmi dobrý dôvod viesť dialóg s inak zmýšľajúcimi, aby sa odhalili omyly a klamstvá.

V dnešnej dobe musíme byť kritickí k informáciám. Veľa manipulácie je na všetkých stranách – účelovo pretriedené a „vylepšené“ informácie sú v mienkotvorných médiách, v alternatívnych médiách aj na sociálnych sieťach a v mailoch kresťanov.

K vzostupu kotlebovcov zrejme prispeli dva problémy – rómsky problém na východnom Slovensku a imigračná kríza.

Správne pomenovanie pocitu voličov ĽSNS nie je „nenávisť“, ale „pocit ohrozenia“.

„Slniečkari“ argumentujú, že nemáme nenávidieť imigrantov a Rómov. Tým sa však míňajú s pocitom občanov. Ten znie: Cítime sa ohrození, lebo štátne orgány na Slovensku a v Európe nie sú schopné rýchlo a efektívne riešiť problém. Hororové príbehy o prichádzajúcich teroristoch s ajfónmi môžu byť účelovo zdramatizované, ale s tým základným pocitom ťažko nesúhlasiť. Správna odpoveď politických elít znieť: Chápeme, že to vnímate ako problém, a ideme to riešiť.

Rast podpory Kotlebovcov by mal ukázať politickým špičkám, že by si svoju prácu mali robiť lepšie. Je to vec politických priorít – bezpečnosť je dôležitejšia ako tvary zeleniny alebo nejaká ideologicky podfarbená agenda.

Dialóg kresťanov s dneškom

Najzaujímavejší zo štyroch bodov uvedených vyššie je ten posledný – potreba niečo vydržať a presadiť určitý poriadok. Kult vodcu a kult sily je v ĽSNS a v jej polovojenských paralelách neprehliadnuteľný. Toto je azda bod, ktorý je blízky konzervatívnym kresťanom – ich inštinktívna reakcia na pocit ohrozenia je práve primknutie sa k overenému a prijatie tvrdosti života.

V pozadí tejto otázky je azda najpodstatnejšia téma súčasnosti – správny obraz človeka. Dosahuje človek šťastie cez nekonečné napĺňanie svojich potrieb, alebo cez húževnatosť, zmysluplne vynaloženú námahu a premáhanie samého seba?

Rast podpory Kotlebovcov by mal politickým špičkám ukázať, že by si svoju prácu mali robiť lepšie.

Druhú odpoveď nedáva len kresťanská viera o Ukrižovanom a Zmŕtvychvstalom, ale aj psychológovia ako V. E. Frankl, Jiřina Prekopová a ďalší. Je to výborná téma na dialóg medzi veriacimi a na dialóg so svetom. Prečo asi toľko ľudí skúša plávanie v ľadovej vode a iné športové výzvy?

Slabým miestom politických strán, ktoré objavili kresťanstvo v ostatných dvoch rokoch, je toto – z kresťanstva vytrhli dvetri veci a tvrdosť a náročnosť uplatňujú viac na druhých (homosexuálov, potratárov, cudzincov…) ako na seba.

Reálna možnosť zlepšenia

Každá emócia v sebe skrýva energiu. Tú môžeme využiť dobre aj zle. Napríklad facka šéfovi nevyrieši pracovný problém. Energiu emócie potrebujeme nasmerovať správnym smerom.

Tu na nás číha jedna zrada. Tento svet je nedokonalý a nech budeme robiť čokoľvek, problémy sa málokedy vyriešia úplne a už vôbec nie rýchlo. Ak to neprijmeme, tak sa naháňame za niečím neskutočným.

Politika nie je o plnení snov, ale o dobrej správe spoločnosti, o dobrom využití mojich peňazí, ktoré som cez dane a odvody zaplatil do spoločnej pokladnice.

Slabým miestom politických strán, ktoré objavili kresťanstvo v ostatných dvoch rokoch, je toto – z kresťanstva vytrhli dve-tri veci.

Musíme viac kontrolovať politikov. Nemáme sa spoľahnúť len na dobrý pocit. Bez ohľadu na to, koho volíme, mali by sme viac sledovať, čo volená strana v minulosti dokázala a čo naozaj šancu uskutočniť. Napríklad ako by ĽSNS prispela k skutočnému riešeniu rómskej otázky? Samozrejme, v súlade so zákonmi.

Dá sa vybrať

Kto chce podporiť kresťanských politikov a kresťanské témy v politike, môže si vybrať. Sú vo viacerých stranách, aj keď s odlišnými dôrazmi a s odlišnými šancami. Strany Vlasť a SNS sa pravdepodobne nedostanú do parlamentu. Nepravdepodobné je, že Smer alebo ĽSNS budú po 29. februári vo vláde a že budú môcť presadiť niečo zo svojich sľubov. Zaujímaví kresťanskí kandidáti sú v OĽaNO, Za ľudí aj v KDH. V hnutí OĽaNO budú kresťania paradoxne asi ťahať za kratší povraz, lebo sú menšinou u očakávaného víťaza volieb. Najväčší vplyv na to, či kresťanský hlas bude v slovenskom parlamente počuť silnejšie alebo slabšie, bude mať zvolenie alebo nezvolenie KDH do parlamentu, keďže je podľa prieskumov niečo nad päťpercentnou hranicou. Ako hovoria slovenskí biskupi vo svojom vyhlásení k voľbám: Poďme voliť.

 

 

* Politická strana Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko je úradne zaregistrovaná, a preto ju občania môžu voliť. Ak sa dokáže, že táto strana hlása potláčanie práv iných, tak bude rozpustená. To však nie je vec občanov, ale štátnych orgánov. Áno, ĽSNS koketuje s nacistickými myšlienkami a symbolmi a robí nečestné politické obchody s vládnucim Smerom. O prítomnosti či neprítomnosti fašizmu v ĽSNS sa ďalej rozprávajme vtedy, keď na šekoch rozdávaných ĽSNS bude namiesto sumy 1488 suma 3477 eur: V Biblii je trojka symbol Boha, štvorka je symbol človeka a 77 je číslo plnosti lásky a odpustenia, ku ktorému nás Ježiš pozýva (porov. Mt 18, 21-22).

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Otvorené rany. 25 rokov od genocídy v Srebrenici

Christian Heitmann

Výber NM: Dojímavý príbeh muža z Afganistanu a pokus o svetový mier

Michal Lukáč

Výber NM: Mladému mužovi hádka v kaviarni zmenila život. K lepšiemu

Michal Lukáč

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies