Ekonomika spoločenstva

Čo môžeme dosiahnuť vo firme, „keď stredobodom záujmu je človek“

Foto: Lourdes Hercules

Čo môžeme dosiahnuť aj v takej náročnej oblasti, ako je stavebníctvo, „keď stredobodom záujmu je človek“. Skúsenosť argentínskeho podnikateľa Jorgeho Demagistriho z obdobia pandémie.

Pracovníci v stavebníctve riešia svoju finančnú situáciu zväčša s krátkodobou perspektívou, prakticky na dennej báze. Robotníci sú vyplácaní hneď na konci každého týždňa a v istom zmysle aj riadenie firiem prebieha v krátkodobých horizontoch.

Jorge Damagistri je podnikateľ zapojený do projektu Ekonomiky spoločenstva, v stavebníctve podniká 13 rokov. Žije v Argentíne v meste Tucamán a tam aj založil firmu Avita. Podobne ako všetci ostatní podnikatelia s príchodom krízy v dôsledku pandémie sa aj on obával o chod a udržanie svojej firmy. No ešte väčšie starosti mu počas celého obdobia obmedzení spôsobovali výplaty pre jeho 67 zamestnancov, išlo o značné sumy a firemné rezervy neboli veľké. „Ty pracuješ a ty platíš. V stavebníctve to funguje takto. Teraz sa však situácia v tomto sektore vyvinula tak, že robotníci prestali dostávať mzdu. Aj väčšie spoločnosti ako moja museli v tomto čase pozastaviť výplaty pre operatívne, krátkodobo najímaných robotníkov,“ hovorí Jorge.

Začal hľadať riešenie hneď na začiatku pandémie, ešte pred aplikáciou najprísnejších opatrení v Argentíne. Predvídal možné zavedenie karantény, a tak jedného dňa zvolal personál firmy, aby všetkých robotníkov informoval o blížiacej sa komplikovanej finančnej situácii. No v ten istý deň sa stalo niečo, čo Jorge nazval ‚Prozreteľnosťou‘.

„Istý človek si nás vyhľadal na Google, prišiel nás ešte v ten deň poobede navštíviť a bez toho, aby mal o nás akékoľvek referencie, ponúkol nám spoluprácu na rozbehnutí jedného projektu. Po konzultácii sa rozhodol, že budeme spolu pokračovať, a na nasledujúci deň sme podpisovali zmluvu, ku ktorej už vyplatil preddavok.“ Jorge pokračuje: „Keď som sa večer vracal domov, zamyslel som sa nad tým, že táto neočakávaná, konkrétna a tak rýchlo získaná objednávka je rukolapnou odpoveďou pre 67 rodín mojich zamestnancov, aby ich domáce rozpočty neutrpeli v dôsledku zastavenia ich každodenného príjmu.“

Zmluva uzatvorená v ten deň bola istotne vzpruhou, a aj keď sama osebe nie dostatočnou, firma časom pocítila plody vytvorených vzťahov. „Investori sa snažili nezaostávať v platbách tak, aby sa reťazec úhrad a výplat neprerušoval, čo sa veru nedalo povedať o krátkodobých robotníkoch v iných stavebných firmách. S mojimi ľuďmi mám veľmi dobrý vzťah a cítim, že táto situácia bude mať naň pozitívny vplyv a ešte ho zlepší. Táto sociálna skupina si veľa vytrpí a utŕži veľa rán, dôvera sa však posilňuje práve v takýchto náročných okamihoch.“

Jorge poukazuje na to, že súčasné dni pandémie a sociálnej karantény prežívajú vo firme s pokojom, dôverou a vďačnosťou. Táto atmosféra nie je dielom náhody, ale plodom skúsenosti, ktorú prežívajú ako spoločenstvo. „Keď berieme ohľad na druhých, tak ako nám to predkladá skúsenosť ekonomiky spoločenstva, ekonomické možnosti sa znásobujú a sme schopní napredovať aj v krízových obdobiach. Znamená to trvale dávať a prijímať, namiesto nejakého začarovaného kruhu je to kolobeh cností, v ktorom sa učíme žiť počas týchto 13 rokov. Realita nám to potvrdzuje: keď dávame v okamihoch bolesti a ťažkostí, dostávame ešte viac.“ A naozaj, firma Avita rástla aj v období ekonomickej krízy v Argentíne, „boli to však súčasne chvíle, keď sme najviac dávali“, potvrdzuje Jorge.

„Vždy som sa snažil brať ohľad zvlášť na druhých,“ zdôrazňuje Jorge. „A kto sú tí druhí pre moju firmu? Sú to všetky subjekty, s ktorými prichádza Avita do kontaktu: klienti, dodávatelia, štát, zamestnanci, spolupracovníci, partneri, rodina. Ekonomická situácia neraz spôsobuje rany, ktoré sa tak rýchlo nezacelia, keď však zakúsime iný typ vzťahov a iný spôsob podnikania, staré rany sa rýchlo hoja a sme schopní tvoriť veľké veci.“

„Ak by sa podarilo lekciu, ktorú nám uštedrila táto kríza, správne pochopiť a vo všeobecnosti uviesť do života firiem, keby sme skutočne pochopili, že dať do stredobodu záujmu ľudí je tá najsprávnejšia cesta, nepochybne by to prinášalo plody aj v hospodárskych výsledkoch,“ uzatvára Jorge Damagistri.

Uverejnené na www.edc-online.org

 

 

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Umenie dôverovať v podnikaní

Antonella Ferrucci

Zodpovednosť voči najslabším

Lourdes Hercules

Mladá Švajčiarka sa zameriava na redizajn finančného sektora

Maria Gaglione

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies