Ekonomika spoločenstva

Zodpovednosť voči najslabším

Foto: edc online

Izolovaný, ale nie nečinný. Brazílsky podnikateľ Armando Tortelli je už štyri týždne doma, no pracuje viac a s ešte väčším nasadením.

Armando Tortelli vlastní už 30 rokov spoločnosť AP Medical Produtos Hospitalares, ktorá dodáva zdravotnícke potreby pre nemocnice. Má 63 rokov a jeho priatelia a známi sa neraz ozvú s otázkou, prečo ešte pokračuje v práci. On na to odpovedá: „Považujem za svoju povinnosť zanechať tu ako dedičstvo moju firmu ekonomiky spoločenstva s už pripravenými ,novými ľuďmi‘, odborníkmi, ktorí vstupujú do tejto kultúry s určitými hodnotami. No aj preto, aby som mohol reagovať, keď niekto potrebuje prácu.“

Medzinárodná organizácia práce (ILO, International Labour Organisation) v týchto dňoch vyhlásila, že kríza spôsobená koronavírusom môže pripraviť o prácu približne 25 miliónov ľudí. V Brazílii je v súčasnosti 12 miliónov nezamestnaných, ale je nanajvýš pravdepodobné, že sa toto číslo v priebehu budúcich týždňov zvýši. Aj táto situácia prispieva k Armandovmu pocitu zodpovednosti za chod a rozvoj jeho spoločnosti. „Čo mám ja ako podnikateľ spraviť?“ kladie si otázku. „Nemôžeme sa zastaviť. Mojím presvedčením je, že svoju firmu mám udržať ako odpoveď pre ľudí. Už sme zažili viaceré krízy, ale ešte žiadnu, ako je táto. Som doma, ale už premýšľam nad kreatívnymi možnosťami, čo robiť po kríze. Trávim dni hľadaním riešení – a ešte raz opakujem, nemôžeme sa zastaviť! Toto je odkaz, ktorý sa musí dostať k ostatných podnikateľom.“

Udržanie zamestnanosti je však pre Armanda len jednou z výziev. AP Medical je dodávateľ pre zdravotníctvo a práve teraz sú požiadavky na veľké množstvá základného zdravotníckeho materiálu určeného na boj s koronavírusom. S rastom dopytu, žiaľ, pribúdajú aj špekulácie pri ochranných a preventívnych materiáloch, ako sú rúška a dezinfekčné prostriedky na báze alkoholu. „Položil som si otázku, ako môžem ja, podnikateľ v ekonomike spoločenstva, v tejto situácii ukázať, v čo verím a prečo žijem? Rozhodol som sa preto nepoužívať aktuálne trhové ceny, a tak predávam svoj tovar v cenách, ktoré sú oproti konkurencii o viac ako 50 percent nižšie. AP Medical je, samozrejme, len jedna malá firma a nemôže významnejšie ovplyvniť trh, napriek tomu sa však snažím robiť dobre svoju časť.“

Teraz, keď vládne všeobecná panika, aj brazílske spoločnosti zo sektoru zdravotníctva používajú ceny zvýšené aj o 500 percent v porovnaní s obdobím pred pandémiou COVID-19. A hoci treba uznať, že je to aj dôsledok značného poklesu kurzu brazílskej meny voči doláru, značná časť z navýšených cien ide na vrub špekulácií.

„V týchto dňoch prechádzam skúsenosťou, keď nechcem zneužívať ľudskú slabosť, a zachovávam primerané ceny, nepodlieham pokušeniu zvýšiť si svoj zisk. Konkurencia to nechápe, ale obdivuje spôsob, akým svedčíme. Mal som možnosť hovoriť s inými firmami, ktoré zásobujú zdravotníctvo, a snažím sa pôsobiť motivačne, aby sme v dnešnej dobe zažili skúsenosť so solidaritou. Je to dobre rozbehnutý dialóg.“

Osobnosť podnikateľa, ako ju on reprezentuje, prináša štýl, ktorý mnohí uznávajú a oceňujú. Tak sa zrodila významná spolupráca s ľuďmi, ktorí sa podieľajú na riadení ich štátu, v rámci nej sa vytvoril priestor, kde mohol dať k dispozícii svoje informácie z trhu so zdravotníckym materiálom. Jeho príspevok spočíva v obstaraní materiálov, ktoré štát teraz súrne potrebuje pri riešení naliehavej situácie, a nedávno robil prostredníka medzi čínskou firmou, ktorá je schopná dodávať potrebný materiál, a vládou, ktorá na záver rozhoduje o nákupe. Sám zdôrazňuje: „Považujem za správne dať pre spoločné dobro k dispozícii moje kontakty.“

Firma na pevných základoch

„Žijeme ako úplní cudzinci. Pred istým časom by si nikto nedokázal predstaviť, že zažijeme takúto katastrofu. V priebehu krátkeho okamihu sme sa začali cítiť ako väzni maličkého vírusu,“ hovorí Armando. Nepriazeň však nie je synonymom porážky. Práve náročné obdobia mu pripomínajú, ako sa ekonomika spoločenstva stala realitou, aj keď v deväťdesiatych rokoch pôsobila skôr ako utópia. Sám potvrdzuje, že by to nebolo možné bez charizmy Chiary Lubichovej, ktorá osvietila životy mnohých podnikateľov. Na záver hovorí: „Byť podnikateľom ekonomiky spoločenstva prináša ťažkosti, tie prežíva každý, ale predovšetkým prináša výhody a vytvára hlboké korene.“

Uverejnené na www.edc-online.org

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Covid-19 nás zmenil. Učil solidarite, povýšil „malých“, ale vyčerpal matky

Erika Murínová

Reklama by mala odrážať hodnoty spoločnosti

Martina Baumann

Umenie dôverovať v podnikaní

Antonella Ferrucci

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies