Podcasty Spoločnosť

Výber NM: Briti bojujú proti plytvaniu potravinami pachovými štítkami

Foto: Pixabay

Prinášame vám výber udalostí, ktoré sú ukážkou, že kroky k dialógu sú možné. V dnešnom podcaste sa dozviete:

– Ministerstvo zdravotníctva zosilňuje svoj boj proti dezinformáciám

– Rezort školstva s pomocou súkromných organizácií spúšťa nový projekt zameraný na boj proti šikane

– Kreatívna inovácia má potenciál znížiť množstvo vyhodených potravín – zameriava sa na ľudský čuch

– Dve organizácie finančne podporia 10 amerických projektov. Ich cieľom je budovať vzťahy a komunikáciu medzi ľuďmi

Ministerstvo zdravotníctva zosilňuje svoj boj proti dezinformáciám

Na to, aby mohol v spoločnosti prebiehať hodnotný a relevantný dialóg, je potrebné, aby boli obe strany zapojené do dialógu správne informované. Týka sa to aj informácií týkajúcich sa nového koronavírusu, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19. Práve tieto informácie sa stali obľúbeným terčom ľudí, ktorí na sociálnych sieťach a v reálnom živote rozširujú dezinformácie a falošné správy o nákaze. Tieto správy vedú k polarizácii spoločnosti a Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky sa najnovšie rozhodlo, že bude proti takémuto nebezpečnému správaniu aktívne bojovať.

Zuzana Eliášová, hovorkyňa rezortu zdravotníctva, informovala Tlačovú agentúru Slovenskej republiky o tom, že Ministerstvo zdravotníctva pozorne sleduje aktivitu na sociálnych sieťach a reaguje na tie najrozšírenejšie dezinformácie. Je aj v kontakte s predstaviteľmi sociálnych sietí, ktorých informuje o nebezpečných správach.

„Zároveň hľadáme čo najefektívnejšie spôsoby, ako na sociálnych sieťach proaktívne komunikovať o faktoch a odborných odporúčaniach, aby sa verejnosť mala o čo fakticky oprieť, keď sa s dezinformáciou stretne. Spolupracujeme s desiatkami odborníkov ministerstva na jednotlivé medicínske odbory, rovnako tak s lekármi a špecialistami z praxe. Ich stanoviská a odporúčania sú základným zdrojom našich reakcií na dezinformácie a aktívnej komunikácie na sociálnych sieťach,“ povedala ďalej ministerská hovorkyňa.

Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky tiež aktívne spolupracuje s viacerými influencermi, ktorí mu pomáhajú šíriť pravdivé informácie o nákaze. Influencer je človek, ktorý na sociálnych sieťach získal veľké množstvo sledovateľov a má na svoje publikum nezanedbateľný vplyv. Táto stratégia môže zapôsobiť najmä na mladšiu generáciu.

Minister tiež podal trestné oznámenie súvisiace s činnosťou internetovej stránky Bádateľ, ktorá opakovane vyzývala občanov na občiansku neposlušnosť vo forme nenosenia rúšok či odmietania opatrení.

Rezort školstva s pomocou súkromných organizácií spúšťa nový projekt zameraný na boj proti šikane

blank
Foto: Pixabay

Obete fyzickej či psychickej šikany na školách mnohokrát ani nevedia, na koho sa obrátiť a komu sa môžu zdôveriť so svojím problémom. Tento problém chce vyriešiť projekt Odpíšeme ti, ktorý teraz spúšťa Ministerstvo školstva Slovenskej republiky, Nadácia Markíza a nezisková organizácia Linka detskej dôvery, ktorá sa venuje pomoci deťom v ťažkej životnej situácii. „Iba spoločnými silami dokážeme zastaviť šikanu!“ je motto, ktoré sa tieto organizácie rozhodli pre spoločný projekt zvoliť. Informovala o tom Tlačová agentúra Slovenskej republiky.

„Považujem za dôležité, aby škola nebola iba miestom, kde sa žiaci vzdelávajú, ale aj miestom, kde si osvoja hodnoty, naučia sa rešpektovať druhých, a miestom, kde sa každý žiak bude cítiť bezpečne. Som preto veľmi rád, že ako ministerstvo spolupracujeme na týchto aktivitách, ktoré pomáhajú predchádzať šikane a robia zo škôl lepšie, tolerantnejšie a bezpečnejšie miesta,“ povedal slovenský minister školstva Branislav Gröhling. Zástupcovia Linky detskej dôvery hovoria o tom, ako veľmi dokáže šikana v mladom veku poznačiť celý život človeka a tým poznačiť aj spôsob, akým tento človek vplýva na spoločnosť.

Cieľom projektu Odpíšeme ti je okrem iného aj zintenzívniť diskusiu o šikane, ktorá prebieha v školách. Jedným z krokov, ktorými sa to predtým vymenované organizácie pokúsia dosiahnuť, je spustenie špeciálnej internetovej stránky, ktorá poskytuje deťom aj rodičom informácie o šikane a o tom, ako jej zabrániť. Dôležitým a špeciálnym prvkom je však aj čet, ktorý funguje v určitých hodinách a prostredníctvom ktorého sa môžu svedkovia alebo obete šikany pokojne a anonymne zdôveriť so svojimi skúsenosťami.

Linka detskej pomoci naďalej funguje non-stop na čísle 116 111 a na emailovej adrese 116111@ldi.sk.

Kreatívna inovácia má potenciál znížiť množstvo vyhodených potravín – zameriava sa na ľudský čuch

blank
Foto: Facebook

Pre veľké množstvo ľudí je v súčasnosti problémom rozoznať, kedy je jedlo naozaj pokazené a kedy je ešte dobré. Možno za to môže to, že sme stratili kontakt so samotnou prípravou základných surovín a berieme ich jednoducho ako niečo, čo na nás čaká v supermarkete. Spoločnosť pôsobiaca vo Veľkej Británii sa to pokúša zmeniť.

Kampaň Nose Sense, ktorú spustila organizácia Too Good To Go zaoberajúca sa potravinovým odpadom, povzbudzuje ľudí, aby dátumy minimálnej trvanlivosti neboli jediným kritériom, podľa ktorého sa rozhodnú, či staršie jedlo vyhodia alebo nie. Navrhla a vyvinula inovatívne štítky, ktoré po zoškrabaní a privoňaní človeku prezradia, ako vonia určitá surovina v prípade, že je už pokazená.

Podľa Too Good To Go je iba vo Veľkej Británii ročne zbytočne vyhodených 660 000 ton potravín a tento počet sa od roku 2012 v podstate takmer nezmenil. Toto množstvo však môže byť v skutočnosti také veľké iba kvôli tomu, že množstvo ľudí nedostatočne rozumie konceptu „dátumu minimálnej trvanlivosti“. Polovica Britov sa bez premýšľania riadi týmto dátumom a podľa údajov tejto organizácie, ktoré priniesol spravodajský portál Metro, si iba tretina Britov dokáže pripustiť, že vajcia sú jedlé aj po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti. Keď si však zákazníci „zaškolia nos“ na kľúčové vône, je dosť možné, že budú k dátumu minimálnej trvanlivosti pristupovať kritickejšie a jedlo vyhodia až vtedy, keď bude naozaj pokazené. Koncepty týchto štítkov už boli navrhnuté pre vajcia, džús, pivo a obilie, pretože práve tieto potraviny patria medzi najpredávanejšie vo Veľkej Británii. Taktiež ide o potraviny, ktoré sú veľmi často nesprávne vyhadzované už predtým, ako sa reálne pokazia.

Briti ročne premrhajú 150 miliónov libier na predčasne vyhodenom pive a ročne sa vyhodí 160 000 ton ovocných štiav. 210 miliónov libier je zasa suma, ktorá je ročne premrhaná kvôli vyhadzovaniu obilia, a do odpadu ročne putuje 400 000 vajec. 

Jamie Crummie, spoluzakladateľ organizácie Too Good To Go, uviedol: „Problém s plytvaním potravín je zlý pre životné prostredie aj naše vrecká… Chceme, aby spotrebitelia lepšie chápali, kedy musia naozaj jedlo vyhodiť – a tieto ,pachové etikety‘ im s tým môžu pomôcť.“

Spoločnosť Too Good To Go dúfa, že v budúcnosti bude v ešte väčšej miere spolupracovať s maloobchodmi, ktorým bude dodávať svoje netypické výrobky. Obchodníci si v súčasnosti môžu inovatívnu technológiu objednať na webstránke spoločnosti.

Táto technológia nie je úplne nová – v minulosti sa podobným spôsobom ľudia napríklad zaúčali, ako smrdia nebezpečné plyny. Nikomu však ešte nenapadlo použiť túto metódu na riešenie problému s plytvaním potravinami.

Dve organizácie finančne podporia 10 amerických projektov. Ich cieľom je budovať vzťahy a komunikáciu medzi ľuďmi

blank
Foto: Pixabay

 

Organizácie H&R Block a Nextdoor oznámili, že sa rozhodli finančne podporiť 10 komunitných projektov po celých Spojených štátoch amerických. Tieto projekty majú za úlohu zosilniť v ľuďoch pocit komunity, zlepšiť medziľudské vzťahy a redukovať mieru sociálnej izolácie. 

V januári tieto organizácie vyhlásili, že hľadajú projekty, ktoré budú spájať ľudí a budovať medzi nimi silnejšie sociálne väzby. Vtedy si pravdepodobne ešte nikto neuvedomoval, akou dôležitou sa práve táto činnosť v nasledujúcich mesiacoch stane.

V nasledujúcich mesiacoch sa po celom svete prehnala vlna pandémie COVID-19, ktorá na dlhé mesiace izolovala ľudí a narušila normálny sociálny život po celom svete. To však nenarušilo priebeh programu – organizáciám prišli návrhy 2000 projektov z 50 štátov USA.

Desať projektov, ktoré sa nakoniec stanú realitou, sa nachádza v štátoch Arizona, Kalifornia, Florida, Georgia, Idaho, Kansas, Michigan, New York, Ohio a Pensylvánia.

Dve organizácie sa zameriavali hlavne na také projekty, ktoré zlepšia medziľudské vzťahy a podnietia v ľuďoch potrebu nadväzovať nové sociálne väzby. 

„Bolo vzrušujúce prechádzať všetky tie návrhy o tom, ako by sme mohli vylepšiť prostredie okolo nás tak, aby viac podnecovalo ľudí k rozhovorom a nadväzovaniu dôležitých a zmysluplných väzieb,“ povedal Jeff Jones, prezident a riaditeľ organizácie H&R Block.

Medzi projekty, ktoré nakoniec dostanú finančnú pomoc, sa dostali napríklad výstavby parkov, opravy knižníc, ihrísk a komunikácií a v neposlednom rade aj projekty, ktoré budú ľuďom pomáhať správať sa solidárne – v Detroite sa napríklad bude budovať „spoločný šatník“, ktorým budú sociálne silnejší obyvatelia pomáhať tým slabším.

Všetky projekty budú vybudované s pomocou miestnej pracovnej sily a lokálneho materiálu. O tomto inšpirujúcom projekte, ktorý buduje väzby medzi ľuďmi, informoval portál GNN.

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Myslieť ponad krízu

Cyril Dunaj

Výber NM: Američania sa naďalej sťahujú z Afganistanu. V januári sa domov vrátia ďalší vojaci

Michal Lukáč

Vtedy som si povedal, že môžem umrieť, lebo viem, ako to funguje

Zuzana Hanusová

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies