Politická anketa: Je korupcia v slovenskom parlamente problémom?

Sériu piatich politických ankiet pred sobotnými parlamentnými voľbami uzatvárame témou justícia.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Politických strán sme sa pýtali na päť oblastí: ekonomiku, zdravotníctvo, justíciu, školstvo a rodinnú politiku. Ku každej oblasti dostali strany dve otázky. Na prvú mali odpovedať vždy jedným slovom (áno – nie – neviem), pri druhej sme im odpoveď obmedzili na maximálne 150 slov. Oslovili sme strany a hnutia, ktoré by podľa augustového prieskumu agentúry Focus získali aspoň 5 % hlasov. Hnutie Sme rodina a koalícia OĽaNO a priatelia, KÚ a Za ľudí na naše otázky nereagovali, hnutie Republika sa do ankety odmietlo zapojiť. Strana Hlas – SD na otázky týkajúce sa justície neodpovedala.

V oblasti justície sme zástupcom strán položili nasledujúce otázky: (Pozn.: Poradie odpovedí zodpovedá poradiu politických strán v augustovom prieskume.)

  • Je podľa vás korupcia v slovenskom parlamente problémom?
  • Z výskumu Skupiny štátov proti korupcii (GRECO) Rady Európy vyplýva, že Slovensko do praxe neuviedlo viac ako 60 percent odporúčaní týkajúcich sa boja proti korupcii v parlamente. V negatívnom rebríčku krajín Rady Európy sme sa tak umiestnili na piatom mieste. Aké konkrétne protikorupčné opatrenia plánujete zaviesť po vašom vstupe do úradu?

Erik Kaliňák, SMER – SSD

V boji proti korupcii musíme vypracovať nové postupy a zamyslieť sa hlavne nad reformou Úradu špeciálnej prokuratúry a Špecializovaného trestného súdu. Táto reforma musí obsahovať nové postupy v boji proti korupcii. Napriek tomu, že o tom médiá neinformujú, posledné tri roky sa politická korupcia v slovenskom parlamente stala veľmi vážnym problémom. Máme tu potvrdený politický obchod, keď „demokrat“ A. Stančík získal pozíciu štátneho tajomníka na MZV za to, že hlasoval s poslancami, ktorých označuje za fašistov.

Konkrétne opatrenie je zložiť vládu, ktorá bude stabilná, bude jasne hodnotovo ukotvená a bude mať presnú predstavu, akým smerom sa má Slovensko uberať. Poslanecká korupcia je fenomén, ktorý je príznačný pre vlády menšinové, rozhádané, postavené len na nenávisti voči jednej politickej strane, ako sme to videli posledné tri roky, počas ktorých vznikli a rozpadli sa tri rozličné vlády.

Branislav Vančo, Progresívne Slovensko

ÁNO. Neprináleží nám hodnotiť, či sa korupcia nachádza priamo vo fungovaní NR SR. Na to je tu polícia, prokuratúra a súdy. Z rôznych medializovaných informácií sa, žiaľ, pravidelne dozvedáme, že medzi poslancami a poslankyňami je viacero osôb, ktoré môžu figurovať v korupčných kauzách, čo vyvoláva dôvodné obavy. Našou úlohou a úlohou politikov by nemalo byť vynášanie súdov, ale ponechanie nezávislosti vyšetrovateľom a vyšetrovateľkám, aby mohli robiť svoju prácu poctivo a bez akéhokoľvek nátlaku. Iba nezávislá a efektívne fungujúca polícia môže prípadné korupčné správanie riadne stíhať.

Zároveň ako jeden z problémov spravodlivosti na Slovensku vnímame súčasný sovietsky model prokuratúry, v ktorom má jeden človek – generálny prokurátor – vďaka paragrafu 363 obrovskú moc nad trestnými konaniami. To máme za cieľ zmeniť. Paragraf 363, ktorý bol vo viacerých kauzách využitý bez riadneho objasnenia dôvodu, chceme obmedziť a reformovať prokuratúru na model štátneho zastupiteľstva.

Marek Šmid, Kresťanskodemokratické hnutie

Vyšetrovanie korupcie na najvyšších miestach je často zdĺhavé a stále neboli zaznamenané stabilné výsledky, hlavne keď ide o prípady na vysokej úrovni a jednotlivé kroky nie sú konzistentné a systematické; vzájomne si často protirečia. Zlepšenie vyšetrovania korupcie na najvyšších úrovniach si vyžaduje posilnenie nezávislosti vyšetrovacích orgánov, zefektívnenie postupov a zabezpečenie, aby vyšetrovania neboli politicky ovplyvňované.

To znamená, že je nevyhnutné (za patričných finančných posilnení) zmapovať všetky také miesta v právnom poriadku, ktoré svojou dvojznačnosťou a nepresnosťou vystavujú osoby zodpovedné za oblasti možnej korupcie vonkajšiemu tlaku, a legislatívu spresniť tak, aby nebol možný výber alternatív v prospech nátlakových skupín, či už štátu, samosprávy, alebo ekonomických kruhov. K tomu sa odporúča využiť praktické skúsenosti odborníkov v jednotlivých oblastiach: justícii, polícii, prokuratúre, verejnom obstarávaní, rozhodovaniach obsahujúcich ekonomické prvky a legislatívu; a to nielen na vysokej a strednej úrovni, ale zapojiť a počúvať aj tie osoby, ktoré vykonávajú praktické úlohy v daných oblastiach.

Mária Kolíková, Sloboda a Solidarita

Reforma majetkových priznaní ústavných činiteľov, osobitne poslancov, je potrebná a presadzujeme ju. Aj v tejto súvislosti sme kvôli zamedzeniu konfliktu záujmov pripravení presadzovať etický kódex poslanca. Okrem toho podporujeme prijatie právnej úpravy lobingu kvôli zabezpečeniu transparentnosti pri presadzovaní záujmov rôznych lobistických skupín.

Tomáš Taraba, Slovenská národná strana

NIE. Slovensko má dostatočne prísne zákony na popieranie a boj s korupciou. Trestné sadzby za korupciu sú trojnásobne vyššie ako v západnej Európe. Nič nebráni OČTK tvrdo bojovať s korupciou.

Prečítajte si tiež

Politická anketa: Je potrebné čím skôr razantne zlepšiť pracovné a platové podmienky učiteľov?

Politická anketa: Je bývanie pre mladé páry v súčasnosti dostupné?

Politická anketa: Sú súčasné čakacie lehoty k špecialistom v poriadku?

Politická anketa: Podporili by ste zníženie DPH na potraviny?

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Jedna odpoveď

  1. nedá mi nereagovať
    „posledné tri roky sa politická korupcia v slovenskom parlamente stala veľmi vážnym problémom“
    môj komentár je, že ako pre koho

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články