Osobné sprevádzanie, v najširšom zmysle slova vzťah s dôveryhodným spoločníkom alebo učiteľom, na ktorého sa človek môže obrátiť v určitých životných etapách, je všeobecne rozšírená antropologická skúsenosť, hoci sa v určitých odtienkoch líši naprieč rôznymi kultúrami.
Myslím, že sme všetci počuli niekoho vravieť: „Blízkosť a podpora tejto osoby bola v určitých obdobiach môjho života dôležitá.“ Hovorí sa tak o postave takzvaného mentora, na ktorého sa mimovoľne odvolávame pri mnohých príležitostiach. Len si spomeňme na to, čo znamenal napríklad Aristoteles pre Alexandra Veľkého, Apollonius Chalcedónsky pre Marka Aurélia, Ambróz pre Augustína či John Graham pre Abrahama Lincolna.
Niektoré kritériá duchovného sprievodcu
Požiadavky na duchovného sprievodcu (ktorým môže byť laik či kňaz, muž či žena, ako to viackrát zdôraznil pápež František) sú: špecifická príprava, svedectvo evanjeliového života, schopnosť prijímať a počúvať, vedomie, že ten, kto usmerňuje, je Duch Svätý (direktívnosť, okrem toho, že je nesprávna, môže otvoriť cestu rôznym druhom zneužitia), dostatočná psycho-afektívna rovnováha (ktorá pomáha neviazať ľudí na seba), diskrétnosť v tom, čo je mu odovzdávané.
Mnohí dnes túžia byť duchovne sprevádzaní, ale táto ich túžba nie je uspokojená, pretože chýbajú ľudia, ktorí by boli pripravení na túto službu.
Okrem toho je dôležité nielen to, aby každý sprievodca mal svojho vlastného sprievodcu, ale aj to, aby mal aj iného skúseného človeka, ktorý by mu z času na čas poradil v určitých špecifických záležitostiach.
Pre človeka, ktorý sa necháva sprevádzať je dôležité, aby s dôverou vyjavoval svoje myšlienky (čo je spravidla uľahčené slobodnou voľbou sprevádzajúceho), aby bol poslušný vnuknutiam Ducha Svätého a novostiam, ktoré mu Duch zjavuje, a aby sa vyhýbal postojom pripútanosti k danej osobe. Ak si však všimne nejednoznačné správanie sprievodcu, nesmie sa zdráhať a musí konfrontovať túto skutočnosť s inou dôveryhodnou osobou, aby sa pochopilo, či má tento vzťah sprevádzania pokračovať alebo nie.
Sprevádzať k objaveniu Boha ako Otca
Existuje aj dnes dopyt po osobnom duchovnom sprevádzaní? Áno, mnohí túžia byť duchovne sprevádzaní, ale táto ich túžba nie je uspokojená, pretože chýbajú ľudia, ktorí by boli k dispozícii, pripravení na túto službu.
V dnešnej spoločnosti je silný pocit osirelosti, pretože človek z rôznych dôvodov odsunul Boha vo svojom živote na vedľajšiu koľaj. Spravil tak azda aj preto, že ho vníma ako vzdialeného, mlčiaceho: Boh Otec zmizol, a preto nemá zmysel žiadať o pomoc niekoho, kto tu nie je. Ale nostalgia za Otcom, možno úplne iným, ako si ho človek zvykol predstavovať, zostáva nezmazateľná.
Skôr či neskôr si každý uvedomí, že dojem nepotrebovania Boha je klamstvom, pretože potrebujeme vedieť, že od niekoho pochádzame. Pri tomto hľadaní pôvodu môže sprievodca pomôcť človeku pochopiť pravdu, ktorá je v ňom skrytá: totiž že Otec je tu a čaká na to, aby ho človek objavil, čo mu umožní cítiť sa ako syn či dcéra.
Sprievodca môže plniť úlohu pri objavovaní Božieho otcovstva tým, že pomáha identifikovať prekážky, ktoré sa objavujú na tejto ceste znovuobjavenia, a posilňovať vnemy, ktoré si postupne razia cestu do srdca človeka. Je to bytosť nablízku pri ceste znovuobjavovania otcovstva, toho otcovstva, ktoré si nenárokuje, ale prijíma a ktorého podstatou je úžas pred stvorením, ktorému dal život: „Boh videl, že všetko, čo utvoril, bolo veľmi dobré [krásne]“ (Gn 1, 31).
Je to vždy on, Zmŕtvychvstalý, ktorý so svojím Duchom sprevádza jednotlivcov a spoločenstvá.
Toto opätovné nájdenie vzťahu otcovstva a synovstva-dcérstva vďaka božej pečati, ktorú v sebe nosíme, má potom tendenciu rozširovať sa a posilňovať ostatné ľudské vzťahy, do ktorých je človek ponorený. V liste Efezanom čítame: „Jeden je Boh a Otec všetkých, ktorý je nad všetkými, skrze všetkých a vo všetkých“ (Ef 4, 6). Ale s Otcom je vo všetkých prítomný, ako vieme, aj Syn: „Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili“ (Mt 25, 40).
Život v spoločenstve a duchovné vedenie
Otázka o zmysle a potrebe osobného duchovného sprevádzania môže napadnúť aj duchovne angažovaným veriacim. Potrebuje ešte kresťan, či už laik alebo kňaz, osobné duchovné sprevádzanie? Ak sám žije dobrým duchovným životom, pravidelne pristupuje k sviatosti zmierenia alebo patrí do spoločenstva, kde bežne vládne duchovná harmónia, vzťahy sú priateľské a riadia sa evanjeliom?
Niekedy sa človek obráti na sprievodcu kvôli delikátnosti dlhotrvajúcej skúšky, inokedy kvôli potrebe širšieho pohľadu na svoj duchovný život; v niektorých prípadoch je to potreba „inej“ konfrontácie, to znamená iného uhla pohľadu, než v akom sa zvyčajne nachádza (napríklad či prijať alebo neprijať náročnú úlohu). Niekedy sa môžu vyskytnúť aj otázky viery a/alebo morálky, ktoré si vyžadujú špecifické kompetencie, aby sa dali primerane riešiť. A môžu prísť aj etapy úplnej krízy či zmätku, ktoré človek veľmi ťažko opíše bez pomoci odborníka.
Na záver, keď si spomenieme na Ježišov prísľub, že bude prítomný medzi tými, ktorí sa zhromaždili v jeho mene (porov. Mt 18, 20; 28, 20), môžeme povedať, že je to vždy on, Zmŕtvychvstalý, ktorý so svojím Duchom sprevádza jednotlivcov a spoločenstvá. Robí tak prostredníctvom mnohých podôb, ktoré na seba berie v komunitnom a sviatostnom živote, ale aj prostredníctvom istej konkrétnej tváre, ktorou sa sprítomňuje v osobnom duchovnom sprevádzaní.
Michele Lauriola. Autor je fokolarín kňaz, ktorý sa tejto téme špeciálne venuje vedeckým výskumom a dlhoročnou praxou.
Prevzaté z časopisu Ekklesía, č. 7. Redakčne krátené.