Slovenská ekonomika sa rozbieha, povzbudivým signálom sú aj májové výsledky maloobchodu. Tržby predajní sa oproti vlaňajšku zvýšili o slušných 5,2 %, pričom výrazným nárastom sa môže pochváliť najmä internetový predaj. Ten narástol zhruba o štvrtinu a v posledných mesiacoch tak dosahuje výborné výsledky. Informoval o tom Štatistický úrad SR.
Tržby supermarketov, ktoré stále tvoria najväčšiu časť maloobchodného predaja sa zvýšili o 4,7 %, čo možno pripísať najmä zastaveniu rastu cien potravín, prípadne ich poklesu v tomto roku. O 9 % dokonca narástli predaje v špecializovaných predajniach, vyšší nákupný apetít sa teda už prelial aj do oblečenia, obuvi a ďalších tovarov.
Pokles o 16,7 % vykázali v máji iba čerpacie stanice, ten však zrejme súvisí so zmenou metodiky výkazníctva od tohto roka. Predaj ostatného tovaru mimo pohonných hmôt, ako sú potraviny, alkohol alebo hygienické potreby sa totiž už nevykazuje ako predaj čerpacích staníc, ale sa zaraďuje medzi špecializované predajne.
Z ostatných zložiek vnútorného obchodu rástli tržby len v ubytovacích službách o 6,2 %, stravovanie kleslo o 3,9 %, predaj a oprava motorových vozidiel o 1,2 % a veľkoobchod o 3,5 %. Znižovali sa aj tržby v predaji zariadení pre informatiku a komunikácie.
Pozitívny vývoj trvá už od začiatku roka 2024. Maloobchod za päť mesiacov narástol podľa štatistík o 4,4 %, tržby v reštauračných službách o takmer štyri percentá a v ubytovaní o percento. Podobne sa mierne zotavil predaj a oprava motorových vozidiel, to však hlavne vďaka opravám, keď tržby z predaja vozidiel sa znižovali. Mierny pokles zaznamenal veľkoobchod.
Prebudenie maloobchodného predaja svedčí o postupnom oživovaní slovenskej ekonomiky, za čo možno poďakovať najmä vyšším platom v minulom a tomto roku, ako aj niektorým dočasným efektom. K tým patrí najmä doplatenie vysokého daňového bonusu na deti živnostníkom v apríli, vyplatenie rodičovského príspevku dôchodcom a tiež výrazné zvýšenie dôchodkov koncom minulého roka. Sú to opatrenia, zväčša zavedené ešte minulými vládami.
Ide o financie, ktoré sa rýchlo prelievajú do ekonomiky v podobe vyšších nákupov, dovoleniek a víkendových pobytov. Keďže nejde o veľké sumy, domácnosti ich využívajú skôr na menšie investície do vybavenia domácnosti, krátkodobé pobyty alebo nákup oblečenia a obuvi. Investície do kúpy nového bývania sú nateraz zabrzdené kvôli vysokým úrokom na hypotéky a spotrebné úvery.
Rastúcu kúpyschopnosť podporuje okrem rastu platov aj zvyšovanie zamestnanosti. Tá sa v 1. štvrťroku podľa Štatistického úradu SR zvýšila o takmer jedno percento, keď pracovalo už 2,6 milióna ľudí. Najmä vďaka oživeniu predaja v obchodoch sa hrubý domáci produkt na Slovensku v 1. štvrťroku zvýšil o 2,7 %, čo je jeden z najvyšších rastov v EÚ.
Grafy: Štatistický úrad SR, ilustračné foto – Peter Kremský