Registrácie nových áut v Európe v lete naďalej viaznu, v júli rástli iba kozmeticky. Oproti vlaňajšiemu júlu sa zvýšili iba o 0,2%. Kým v Španielsku a Taliansku predaje rástli silnejšie, v Nemecku a Francúzsku klesali. Od začiatku roka sa zaregistrovalo 6,5 milióna áut, nárast oproti vlaňajšku bol o 3,9%.
Je to však najmä vďaka výraznému zvýšeniu predaja áut v januári a februári, v ďalších mesiacoch čísla skôr stagnovali. Viac rástli v Španielsku a Taliansku nad 5%, v Nemecku o 4,3% a vo Francúzsku o 2,2%. Informovalo o tom združenie ACEA.
Predáva sa stále viac hybridných áut, ktoré s 32% v júli už takmer dobehli predaj klasických benzínových. Očakáva sa, že do konca roka sa ich už bude predávať najviac.
Naopak, klasickým elektromobilom sa nedarí zvyšovať predaje, s necelými 103-tisíc registráciami v EÚ a podielom 12,1% sa ich dokonca stále predáva menej ako áut s naftovým motorom (v júli podiel 12,6%). Vlani v júli mali elektrické autá ešte podiel 13,5%. Klesá aj podiel plug-in hybridov a áut na LPG.
Na Slovensku sa za 7 mesiacov roka 2024 zaregistrovalo vyše 53 800 áut, o necelé percento viac oproti rovnakému obdobiu vlaňajška. Aj na Slovensku najviac rástol predaj hybridov, ktoré stúpli o 14% na 16-tisíc kusov. Aj elektromobilov sa zaregistrovalo viac o vyše desatinu, od začiatku roka to však bolo iba 1400 kusov. Mierne klesol predaj benzínových aj naftových áut, najciteľnejšie klesol záujem o plug-in hybridy.
Zo značiek v EÚ najvýraznejšie rastú Toyota a Lexus, ale aj BMW a Škoda, Dacia, či MG, Mitsubishi a Honda. Najväčšie poklesy zaznamenali Tesla a Ford, klesajú aj Jaguar, Mini, ale aj Kia a Renault. Práve Toyota a Lexus sú známe dlhou tradíciou nenabíjateľných hybridov. Toyota predala od začiatku roka v EÚ o 20% áut viac, Lexus dokonca o tretinu.
V druhej polovici roka sa na trhu očakáva stagnácia, ktorá súvisí s ekonomickým útlmom vo viacerých veľkých krajinách. Obyvatelia si preto nechávajú staršie autá dlhšie a priemerný vek vozidiel v EÚ sa zvýšil na 12 rokov.
Najstaršie autá jazdia v Estónsku a Grécku, kde majú v priemere 17 rokov, najmladšie v Luxembursku s priemerom 7,6 roka. Na Slovensku je to 14,3 roka, podobne ako v Maďarsku a Poľsku. V Česku je to vyše 15, v Nemecku 10. v Rakúsku iba 8,7 roka.
Oživenie predaja by mohlo nastať po výraznejšom znížení úrokových sadzieb Európskou centrálnou bankou, čo by zlacnilo lízingy a pôžičky na autá. Do predaja by tiež malo prísť niekoľko lacnejších modelov, ktoré by mohli rozhýbať záujem zákazníkov.
Grafy – ACEA, ilustračné foto – Peter Kremský