Na auto bez vodiča treba zabudnúť. Vedci vymysleli inú cestu ako ponúka Tesla

Rozprávky o robotických autách slúžia na marketingové kampane určené na vyťahovanie peňazí z vreciek investorov. Prototypy spôsobujú havárie a otravujú okolie trúbením.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Sen o samojazdiacom aute v garáži sa zdá byť stále nedosiahnuteľný. Automobilový priemysel sa už roky usiluje držať zákazníkov v napätí správami o robotických autách. Vraj sa testujú a už-už sa dostanú do každodennej prevádzky, aby si ich motoristi mohli kúpiť.

Na druhej strane sa internetom šíria videá z areálov pre testovanie prototypov samojazdiacich vozidiel. Vidieť na nich, ako sa autá za hlbokej noci rozhodnú hromadne preparkovať, pričom blúdia po areáli, vzájomne na seba vytrubujú a hlukom obťažujú obyvateľov naokolo.

Stalo sa to nedávno v areáli firmy Waymo v San Franciscu. Tá sa vyhovárala na softvérové chyby, ktoré sú súčasťou vývoja. Dokonca sa stalo, že nahnevaní obyvatelia takéto otravné autá podpálili.

Už sme sa v nich mali voziť

Niektorí odborníci pred pár rokmi tvrdili, že robotické autá budú na trhu už v roku 2021, ako napríklad vtedajší šéf VW Digital Johann Jungwirth pre časopis Manager Magazin v roku 2017. Sme o pár rokov ďalej, ale stále sa len testuje. Sú teda autá bez vodiča dosiahnuteľnou realitou?

Nemecký odborný portál Automobil Industrie vyzýva automobilové odvetvie, aby sa konečne pozrelo pravde do očí. Podľa komentátora Svena Prawitza si treba jasne povedať, že robotické autá v tomto desaťročí nebudú schopné prísť na trh, možno sa to dokonca nepodarí ani do roku 2040. „Už skončime s táraninami o samojazdiacom aute,“ píše Automobil Industrie.

Z tejto témy sa podľa neho stal marketingový nástroj, ktorého cieľom je skôr presvedčiť investorov, aby do výskumu a vývoja vložili ďalšie peniaze, prípadne aby na burze nakúpili ďalšie akcie firiem, ktoré na túto tému stavili. Príkladom môže byť Tesla, ktorej šéf Elon Musk robotické autá stále sľubuje.

Podľa portálu sa nedávno napríklad s veľkým marketingovým hurhajom vybral do Číny, kde plánuje zaviesť robotaxíky. Dôvodom malo byť, aby tam rokoval s úradmi o vývoji svojho systému FSD (Full Self-Driving System). Vraj od čínskych úradov potrebuje dáta, zozbierané od vodičov áut Tesla v Číne, aby vylepšil svoju technológiu autonómnej jazdy.

Hmatateľné výsledky rokovaní sa síce neobjavili, kurz akcií Tesly sa však razom zvýšil o 16 percent a hodnota firmy na burze o 90 miliárd dolárov. Takéto správy možno povzbudia investorov, v zákazníkoch však opakovane sklamané nádeje vzbudzujú neistotu a obavy. Potvrdzujú ich aj informácie o bezpečnosti.

Úrad pre bezpečnosť premávky v USA (NHTSA) totiž v súvislosti s testovaním Muskovho systému FSD zaznamenal približne tisíc havárií. Prišlo pri nich o život doteraz až 23 ľudí. Súdnym procesom a zverejneniu takýchto prípadov sa Musk vyhýba mimosúdnymi vyrovnaniami. Radšej zaplatí milióny dolárov pozostalým, ako by ohrozil marketingový obraz svojej firmy Tesla.

Napriek tomu však prúd informácií nedokáže zastaviť. Mnohí zákazníci potom prestávajú dôverovať technike. Veď musí dokonale fungovať, keď do jej rúk majú zveriť život svoj i svojej rodiny. Nemožno sa potom čudovať, že nemajú veľkú chuť kupovať nové autá a celý trh ovládla neistota a predaje sa nehýbu.

Nie samo, ale bez vodiča na sedadle

V skutočnosti pokladajú inžinieri a vývojári robotické autá za najväčšiu a zatiaľ neprekonateľnú výzvu pre odvetvie automatizácie. Všetkých samozrejme láka nájsť riešenie zatiaľ neriešiteľnej úlohy, pretože to okrem veľkej slávy prinesie aj vysoké zisky. Napriek tomu už mnohí odskočili a vrátili sa z kratšej cesty.

Dlho sa za ideálny vstup robotických áut na trh považovalo využitie v úžitkových vozidlách. Je pre ne typický nedostatok vodičov a vysoký počet nabehaných kilometrov, čo zvyšuje návratnosť investícií. Napriek tomu sa však už z programu robotických dodávok a taxíkov podľa Automobil Industrie stiahli nemecké koncerny Continental alebo ZF, o niektorých start-upoch v tejto oblasti ako Navya tiež nepočuť.

Vývojári sa viac sústreďujú na zlepšovanie asistenčných systémov ako udržiavanie v jazdných pruhoch, automatické brzdenie alebo samoparkovanie. Ďalším krokom je jazdenie na diaľkové ovládanie. V tomto prípade auto nejazdí samo, ale ho cez internet ovláda operátor, ktorí sedí v riadiacom stredisku pred obrazovkou, volantom a pedálmi.

Samo príde, samo odíde

Berlínsky start-up Vay napríklad ponúka autopožičovniam prevoz auta k zákazníkovi, ktorý si ho chce vypožičať. Teleoperátor na diaľku preberie kontrolu nad vozidlom a vďaka kamerám a senzorom ho prevedie ulicami až na miesto určenia, kde ho odovzdá zákazníkovi. Auto teda na pohľad „jazdí samo“, podobne ako dron alebo autíčko na diaľkové ovládanie ho však má pod kontrolou človek.

Vývoj takýchto systémov dáva podľa odborníkov väčší zmysel a nevyžaduje si ani toľko investícií do vývoja a technického vybavenia automobilu. Podobne ako v iných odvetviach, aj tu sa „diaľkoví vodiči“ dajú presunúť do regiónov s dostatkom pracovnej sily, prípadne do iných krajín. Slabinou však môže byť zodpovednosť v prípade nehody, prípadne právna neistota pri strate auta alebo ukradnutia.

Príbeh samojazdiacich áut je však ďalším dobrým príkladom, ako veľkohubé vyhlásenia a drahé marketingové kampane nevyhnutne narazia na realitu trhu. Naivných oberú nielen o ilúzie, ale aj o peniaze, ktoré vložia do nafúknutých projektov, vytvorených marketingovými mágmi. Nové technológie si však vyžadujú čas a poctivé testovanie, kým naozaj môžu nahradiť zabehané a trhom overené riešenia.

Ilustračné foto – Dllu, wikipedia.com, Peter Kremský

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články