Temná jeseň automobiliek v Európe, zákazníci nekupujú a čakajú na lacnejšie modely

Škoda je značka, ktorá v Európe rastie napriek poklesu trhu. Foto: SITA/Milan Illík
Registrácie nových áut v Európe sa v septembri opäť znížili o 6,1%. Pokračuje teda negatívny trend z leta, ktorý nedáva veľké nádeje na oživenie európskeho priemyslu.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Ako informuje združenie ACEA, predaj elektrických áut klesol o necelých 6%, plug-in hybridy však klesli až o vyše 20% a naftové autá dokonca o 23,5%.

Predaj benzínových áut sa znížil o takmer 18%, jediným typom áut, ktorých sa predalo viac ako vlani, boli nenabíjateľné hybridy. Zákazníci si ich v septembri zaregistrovali o 12,5% viac ako v septembri 2023, pričom sa prvý raz stali najpredávanejším segmentom.

Tvoria už tretinu trhu a predávajú sa viac ako klasické benzínové autá. Dôvodom je najmä to, že sa cenami výrazne priblížili autám s iba spaľovacími motormi, pričom ponúkajú nižšiu spotrebu a výhody elektrického auta najmä v meste.

Výrazný pokles predaja áut zaznamenali veľké krajiny ako Francúzsko o 11%, Taliansko o 10,7% a Nemecko o 7 percent. Prudkým prepadom však utrpelo aj Belgicko, kde sa zaregistrovalo takmer o 20% menej áut, vo Fínsku dokonca skoro o 40%, výrazný pokles mali aj Rumunsko, Bulharsko, Grécko alebo Švédsko.

Na druhej strane sa výrazne oživil trh v Španielsku o 6%, podobné nárasty zaznamenali z väčších krajín aj Holandsko, Poľsko či Portugalsko. Na Slovensku predaj poklesol o takmer 8%, viac sa predávalo tiež jedine hybridov. Najpredávanejším modelom je tento rok podľa Zväzu automobilového priemyslu česká Škoda Octavia pred menšou sestrou Fabiou, takisto českým Hyundaiom i30 a slovenskými produktmi Kia Ceed a Sportage.

Kia je stále jednou z najpredávanejších značiek na slovenskom trhu. (Kia America via AP(SITA)

Mimo EÚ sa výrazne viac predávalo v Nórsku, kde registrácie oproti vlaňajšku stúpli o štvrtinu a pri elektromobiloch takmer o 40%. V tejto krajine sa už iné autá takmer nepredávajú. Popri 12 500 elektroautách zaregistrovali v septembri v Nórsku iba 48 benzínových a 135 dieselových vozidiel.

Z jednotlivých koncernov a značiek sa v Európe v septembri tradične darilo Toyote, najmä jej luxusnej značke Lexus, ale aj značkám Škoda, Tesla, Volvo, či Mini a BMW. Pokračuje katastrofálny prepad predaja značiek Stellantisu, špeciálne Citroenu a Fiata. Obe zaregistrovali v septembri takmer o polovicu menej áut ako vlani, čo prináša zastavenie výroby viacerých závodov.

Automobilový priemysel tento rok trpí stagnáciou, keď zákazníci čakajú na príchod lacnejších modelov na trh. Čínske značky tiež sklamali vysokými cenami, ktorými sa prispôsobili európskym automobilkám.

Na trhu majú stále iba minimálny podiel s výnimkou tradičných značiek v čínskych rukách ako Volvo alebo MG. Skôr sa darí lacnejším európskym značkám Škoda, Dacia a japonským či kórejským, ktoré sa produkujú v Európe ako Hyundai, Kia, Suzuki alebo Nissan.

Ilustračné foto – SITA, graf ACEA

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články