Používanie diaľnic na Slovensku sa od dnešného dňa výrazne mení. Ide o pozitívne zmeny, chýba však o nich dostatok informácií. Týka sa to najmä bezplatného využívania diaľničných úsekov pri väčších mestách, ktoré sa výrazne rozšírilo.
Okrem toho sa zaviedli denné elektronické známky a zrušili sa známky na kalendárny rok. Už doteraz sa nemuselo platiť za niektoré úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa využívali ako obchvaty miest.
Napríklad na D1 pri Bratislave od Zlatých pieskov po Lamač alebo cez Banskú Bystricu od Kremničky po Šalkovú. Neplatilo sa ani na obchvate Bánoviec nad Bebravou, Tornale, Oždian na R2 alebo na oravských úsekoch R3. Po novom sa rozsah neplatených úsekov výrazne rozširuje.
Žiaľ, je ťažké nájsť presné informácie, ktoré úseky sa naozaj stali bezplatnými, preto sa médiá často len odvolávajú na vyhlášku ministerstva dopravy, namiesto aby zverejnili ich presný zoznam. Aj na stránke štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá diaľnice stavia a spravuje chýba presný prehľad. Až po dlhšom hľadaní narazíme na mapku, kde sú vyznačené platené a neplatené úseky.
K tým, kde od 1. augusta po novom netreba diaľničnú známku teda patria tieto (staré vyznačené čiernou, nové červenou):
Bratislava – D2 medzi výjazdmi Jarovce a Stupava, D1 až po križovatku s D4 (zatiaľ neexistujúci výjazd Vajnory), D4 medzi výjazdmi Jarovce a Rača R7 medzi Bajkalskou a výjazdom Bratislava – Juh
Žilina – D1 medzi križovatkou Žilina-Juh a Lietavskou Lúčkou, D3 medzi križovatkou Žilina-Juh a Žilina – Sever
Poprad – D1 medzi výjazdom Západ a Východ
Prešov – D1 a R4 medzi výjazdmi Prešov-Západ, Prešov-Juh a Prešov-Sever
Košice – D1 a R4 medzi výjazdom Košice–Sever a Rozhanovce, či Košické Oľšany
Nitra – R1 medzi výjazdom Nitra-Západ a Východ
Rozhodnutie vlády je rozumné, pretože sa zmenší zahltenie vyťažených ciest a križovatiek v mestách vďaka presunu časti prímestskej dopravy na diaľnice. ,,Je to ústretový krok nie len voči motoristom, ale predovšetkým obyvateľom väčších miest. Ide o nástroj ako zároveň znižovať znečistenie ovzdušia a hluk,“ vysvetľuje minister dopravy Jozef Ráž podľa webu Ministerstva dopravy SR.
Bezplatne môžu tieto úseky využívať len vozidlá do 3,5 tony. Prekvapujúce je napríklad, že do bezplatných úsekov nebol zahrnutý asi 2-kilometrový kúsok na D1 od križovatky Bratislava-Vajnory po výjazd Bernolákovo, ktorý umožňuje využívať diaľnicu mnohým obyvateľom okresov Pezinok a Senec.
Keďže križovatka D1 a D4 pri Vajnoroch už asi 5 rokov mešká a bude sa stavať ešte minimálne dva roky, budú musieť opustiť D1 už na Zlatých pieskoch, čo zápchy na východe Bratislavy vôbec nezmenší. Podobne do bezplatných úsekov prekvapivo nezahrnuli dokončovanú časť R4 Košické Oľšany – Šaca, ktorá bude prakticky obchvatom Košíc.
Ilustračné foto – Peter Kremský