Za posledné tri dekády narástli podľa európskych štatistík emisie skleníkových plynov spôsobené dopravou o 33 percent. Dnes je sektor zodpovedný za takmer tretinu celkových emisií v Európskej únii, pričom viac ako polovicu z nich produkujú osobné autá a dodávky. K zníženiu negatívnych environmentálnych vplyvov dopravy by mal prispieť najmä prechod na udržateľnú mobilitu v mestách, a to prostredníctvom inovácií, moderných technológií a využívania dát.
Moje, tvoje, naše
Ku kvalitnejšiemu mestskému prostrediu, vyššiemu komfortu obyvateľov a návštevníkov miest dopomáha aj „zdieľaná mobilita“, ktorá zažíva skutočný rozmach. Na popularite získavajú digitálne taxislužby, komunitné využívanie vozidiel a aj bicykle a elektrické kolobežky, ktoré sa dajú prenajať prostredníctvom mobilnej aplikácie. Ich jednoznačnou výhodou je, že sú cenovo dostupnejšími alternatívami takmer všade tam, kde sa používa súkromné auto. Asociácia Mobilné Slovensko preto vydáva prvý prehľad stavu alternatívnej osobnej dopravy v Slovenskej republike pod názvom Index udržateľnej mobility. Ten bilancuje, koľko slovenských miest využíva mikromobilitu, carsharing a alternatívne taxislužby, ako aj koľko prevádzkovateľov pôsobí na slovenskom trhu.
Jeden človek v aute? Na zmenu si ešte počkáme
Carsharing je vo veľmi obmedzenej miere k dispozícii zatiaľ iba v troch slovenských mestách: v Bratislave, Košiciach a Nitre. Ponúkajú ho štyria menší prevádzkovatelia, z nich dvaja majú vo vozovom parku iba elektromobily. Na väčšieho prevádzkovateľa tzv. free-floatingových carsharingových služieb – čiže služieb prenajímania vozidiel, ktoré je možné si požičať a vrátiť flexibilne v rámci mesta –, ktorý by ponúkol väčší počet prenajímateľných automobilov, Slovensko zatiaľ čaká. Práve tento druh osobnej automobilovej dopravy je pritom v európskych mestách mimoriadne populárny, pretože umožňuje používateľom flexibilnú kombináciu s verejnou dopravou, vypožičanými bicyklami a kolobežkami či chôdzou. Samozrejme, je aj ekonomicky výhodnejší.
Taxíky by priniesli úsporu parkovacích miest
Aj taxislužby menia spôsob, akým sa ľudia pohybujú po mestách. Poskytujú totiž alternatívu k súkromným autám a pomáhajú vytvárať mestá, ktoré sú ekologickejšie, bezpečnejšie a príjemnejšie na život. „Aby sa nám v našich mestách aj naďalej dobre žilo, potrebujeme namiesto parkovacích miest viac zelene, pretože v okolí stromov môže byť počas horúcich letných dní až o dvadsaťpäť percent chladnejšie. Moderné alternatívy k vlastníctvu automobilov tak prispievajú ku kvalite života v našich mestách mnohými spôsobmi a Index udržateľnej mobility bude tento trend dokumentovať,“ hovorí Eduard Suchánek, prezident platformy Mobilné Slovensko a country manažér spoločnosti Bolt na Slovensku. Zatiaľ čo klasických taxislužieb je neúrekom, fungujú u nás iba tri digitálne taxislužby založené na mobilných aplikáciách. Slováci si vedia taxík cez aplikáciu zavolať vo všetkých ôsmich krajských mestách.
Ekologickejšie prostredie
„V celom západnom svete prestáva byť vlastnenie vozidla pre život v meste nutné, ľudia sa ho zriekajú z mnohých dôvodov, od etických až po tie praktické. Napríklad vo Viedni nevlastní automobil bezmála polovica domácností a každý šiesty Rakúšan aspoň občas využije službu zdieľanej dopravy. Služieb tohto druhu napokon u susedov pôsobí tucet, a to nepočítam nespočetné množstvo komunitných a neziskových iniciatív v tomto smere. Z Indexu udržateľnej mobility teda vyplýva, že čo sa zdieľania vozidiel týka, máme toho na Slovensku veľa čo doháňať. Asociácia Mobilné Slovensko pritom chce prispieť k celému radu alternatív vlastnenia automobilu a pomáhať zlepšovať dopravu v mestách prostredníctvom moderných technológií,“ vysvetľuje Tomáš Lovász zo spoločnosti Blinkee, ktorá sa v hlavnom meste špecializuje na požičiavanie skútrov.
Cielené znižovanie emisií v Európe
Znižovanie emisií je pre zdravie našej planéty kľúčové. Kto chce v budúcnosti vlastniť auto, mal by rátať s prísnejšími emisnými normami CO2 obsiahnutými v balíku Fit for 55. Rada Európy a Európsky parlament dosiahli koncom októbra predbežnú politickú dohodu o prvom návrhu zo spomínaného balíka. Cieľ je znížiť emisie oxidu uhličitého do roku 2030 o 55 percent pre nové osobné automobily a o 50 percent pre nové dodávky v porovnaní s úrovňami z roku 2021. K mobilite s nulovými emisiami by sa Európa mala dopracovať už v roku 2035. Návrh ešte nebol formálne prijatý, zatiaľ ide o dohodu spoluzákonodarcov.