Domácnosti pribrzdili rast spotreby, šetrili na knihách, elektronike či hračkách

Tržby už nerastú ani reštauráciám a ubytovacím zariadeniam, Slováci uprednostnili dovolenky v zahraničí.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Maloobchodné tržby ostali aj v júni v optimistickej nálade podobne ako posledný polrok dozadu. Oproti minulému roku sa však zvýšili len o 1,1 %. Je to výrazné spomalenie oproti predchádzajúcim mesiacom, keď sa rast pohyboval okolo 5 percent. Informoval o tom Štatistický úrad SR.

Odvetvie obchodu potiahli do rastu najmä e-shopy, ako aj hyper- a supermarkety, ktoré majú v odvetví najvýznamnejší podiel. Tržby e-shopov sa zvýšili až o 21,1%, hovorí to však skôr o zmene metodiky, ako o výraznom náraste elektronického predaja.

Predaj cez internet sa totiž začal vykazovať ako tržby e-shopov aj v prípade firiem s kamennými obchodmi ako napríklad Nay alebo Martinus. Tieto obchody teda logicky zaznamenali štatistický pokles najmä v oblasti infokomunikácií, elektroniky, kníh, či športových potrieb a hračiek.

Dvojciferné zvýšenie potešilo aj malé predajne potravín, nápojov a tabaku, teda najmä trafiky a predajne značkového alkoholu. Hyper- a supermarkety dosiahli len mierny nárast predaja o 2,3 %.

Ostatné zložky obchodu mali oproti vlaňajšku nižšie tržby, veľkoobchod klesol o 10,3 %, predaj a oprava motorových vozidiel o 7,4 %, ubytovanie o 4,6 % a reštaurácie o 2,7 %. Výrazne menej predávali aj čerpacie stanice o 16,2%, tam však ide o zmenu metodiky, keďže pohonných hmôt sa predalo približne rovnako, ako vlani.

Zaujímavý je vývoj za celý polrok, kde sa tržby maloobchodu zvýšili o 3,8 % a v reštauráciách o 2,6 %. Tržby v ubytovaní zostali približne na úrovni minulého roka. Poklesol najmä veľkoobchod o 3,6 %, ako aj predaj a oprava motorových vozidiel o 0,6 %.

Júnové spomalenie rastu tržieb by podľa analytika UnicreditBank Ľubomíra Koršňáka mohlo byť aj prvou známkou spomalenia ekonomického rastu. Spotrebiteľská dôvera i v dôvera v priemysle však ostáva významne nad dlhodobým maximom.

„Zatiaľ sa viac prikláňame k hypotéze letného útlmu, hoci jún zdvihol varovný prst. Oživenie spotreby domácností, ktorá ťahala ekonomiku v úvode roka, by sa nakoniec mohlo ukázať ako dlhodobo neudržateľné,“ hovorí Koršňák.

Spotreba domácností by napriek tomu mala byť podľa neho aj naďalej hlavným motorom ekonomického rastu. Medziročne však už rast tržieb nebude zrýchľovať. Počas letných dovolenkových mesiacov je možné výraznejšie spomalenie, keď viac Slovákov dovolenkujúcich v zahraničí bude uberať z tržieb domácich obchodov a ubytovacích zariadení.      

Graf – Štatistický úrad SR, ilustračné foto – Peter Kremský

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články