Charles de Foucauld vždy chcel mať žiakov a pripravil pre nich aj pravidlá, aj direktórium rehoľného života podľa vtedajšieho štýlu, avšak nikdy nemal radosť z toho, že by svojich nasledovníkov mohol prijať v Tamanrassete, kde žil. Duch si dal načas a potom ďaleko prekonal očakávania brata Karola. Dnes existuje dvadsaťjeden rehoľných rodín, ktoré vyrástli z jeho charizmy a z jeho spôsobu nasledovania „milovaného brata a Pána“. Hovorí o tom postulátor procesu blahorečenia a svätorečenia.
„Nemyslím si, že ste vhodný ako duchovný vodca, syn môj! Vaše nariadenia sú absolútne neuskutočniteľné. Naozaj sa mi to tak zdá, o tom nepochybujem. Pápež váhal so schválením františkánskej reguly, usúdil, že je príliš prísna… ale táto Vaša… popravde ma desí! Ak chcete, prežite svoj život pri dverách nejakej komunity, v biede, po ktorej túžite… Ale nepíšte žiadnu regulu, prosím. (…) Predovšetkým nič nezakladajte. Ak absolútne odmietate ducha svätého Bernarda a trapistov, vyberte si iný spôsob života… ale neťahajte doň spoločníkov, prosím vás.“
Tieto slová napísal abbé Huvelin 2. augusta 1896 bratovi Charlesovi de Foucauldovi, ktorý mal v úmysle opustiť trapistický kláštor – do ktorého vstúpil v roku 1890, pretože v ňom nenašiel radikalizmus, o akom sníval. Dúfal, že na túto cestu pritiahne aj iných, a vypracoval pre nich regulu života.
Dnes existuje spolu 21 inštitútov zasvätené ho života, ktoré sa inšpirujú de Foucauldovou charizmou.
Napriek „prosbám“ svojho duchovného vodcu neprestával prepracovávať, navrhovať a aktualizovať svoju regulu, dokonca uvažoval aj o ženskej vetve a až do svojej smrti v roku 1916 neúnavne hľadal spoločníkov, ktorí by s ním spoločne prežívali jeho charizmu. Jedného našiel, Michela, ktorý sa po troch mesiacoch – hoci obdivoval svätosť brata Charlesa – musel vrátiť do svojej pôvodnej rehole Bielych otcov, pretože ho de Foucauldov životný štýl vyčerpal.
Až po jeho smrti sa zrodili duchovní synovia a dcéry Charlesa de Foucaulda, čo dokazuje, že generativita charizmy nielenže nezávisí od schopnosti zakladateľa fascinovať a priťahovať svojich nasledovníkov, ale dokonca prekračuje aj takú hranicu, akou je smrť. Po rôznych pokusoch – spomeňme si na Charlesa Henriona, Emila Malcora a otca Peyriguèra – dnes existuje spolu 21 inštitútov zasvätené ho života, sekulárnych inštitútov, fraternít, duchovných združení a hnutí, ktoré Cirkev uznala a ktoré sa inšpirujú de Foucauldovou charizmou – okrem nich stále vznikajú ďalšie.
Nazaretská charizma
„Kto miluje, chce napodobňovať. To je tajomstvo môjho života: stratil som svoje srdce pre Ježiša Nazaretského, ktorý bol ukrižovaný pred 1 900 rokmi, a celý život som sa ho snažil napodobňovať, nakoľko mi to dovolila moja slabosť.“ V tejto krátkej vete, ktorú Charles de Foucauld napísal jednému svojmu priateľovi, máme bezpochyby najkrajšiu definíciu, akú kedy on o sebe a o svojom hľadaní povedal.

Jeho životný príbeh po obrátení bol neustálym snažením sa napodobňovať Ježiša Nazaretského. Tú tvár, ako hovorí, „zhliadol, keď sa prechádzal ulicami Nazareta“ počas cesty do Svätej zeme, ktorú podnikol takmer hneď po svojom obrátení. Zistil, že na tomto mieste Boh zjavil svoju pravú tvár prostredníctvom „pokornej a skrytej existencie božského robotníka z Nazareta“, teda Ježiša, ako neskôr povedal. V Nazarete sa Ježiš naučil byť človekom ako my, prežíval život svojich krajanov a pestoval bratstvo voči každému, najmä k najchudobnejším, a toto všetko s veľmi dôverným a osobitným vzťahom k Bohu, ktorého volal „Abbà“, Otecko.
Toto sú základné piliere, ktoré sa snaží realizovať 21 duchovných rodín zrodených z jeho charizmy: hlboký život kontemplácie Božieho tajomstva a bratstvo so všetkými, najmä s tými najchudobnejšími, čím si osvojujú to, čo brat Karol napísal: „Chcem, aby si všetci obyvatelia, kresťania, moslimovia, židia, modloslužobníci zvykli na to, aby vo mne videli brata (…) univerzálneho brata.“ Chcel kráčať ich tempom, nepostupovať rýchlejšie ako oni, rásť v ľudskosti s každým jednotlivcom a vyzdvihovať dar, ktorý do nich zasial Boh, milovať a rešpektovať slobodnú odpoveď, ktorú môžu dať na vnuknutie Ducha.
Ide o to, aby žili „nazaretským životom tam, kde ich Pán umiestnil“. Preto hoci charizma je v podstate spoločná a rovnaká, každé bratstvo ju na svojom mieste inak konkrétne žije.
Mnohotvárna charizmatická rodina
Uvediem niekoľko príkladov tohto rozkvetu.
Malí bratia Ježišovi, ktorých založil René Voillaume. Snažia sa žiť kontemplatívnu charizmu v adorácii, nasledovať Ježiša a stať sa bratmi pre tých, ktorých stretávajú, a byť solidárni s najchudobnejšími. Prežívajú teda životnú situáciu „chudobných ľudí“, aby sa v nich čoraz viac ukazovala „Ježišova ľudská tvár“ (Mt 25). Tak chcú byť robotníkmi s robotníkmi, roľníkmi s roľníkmi, murármi, remeselníkmi atď.

Malé sestry Ježišove, ktoré založila malá sestra Magdeleine Hutinová. Žijú kontemplatívnym životom uprostred ľudí, medzi chudobnými a prežívajú s nimi ich životné podmienky, prácu, bývanie. Ich komunity sú otvorené, sú miestom prijatia, priateľstva a sesterstva, pričom osobitnú pozornosť venujú moslimom a ľuďom na okraji spoločnosti v mnohých krajinách sveta a snažia sa im prejavovať Božiu nehu a dobrotu.
Sekulárna fraternita. Pre manželov, rodiny a slobodných predstavuje nazaretské tajomstvo prijať Ježiša, ktorého oslavujú a klaňajú sa mu v Eucharistii. Snažia sa tak ohlasovať evanjelium každodenným svedectvom, solidaritou s chudobnými, ktorých chápu ako živú prítomnosť Krista vo svete, snažia sa aj o spoločenstvo a priateľstvo so všetkými cirkvami, náboženstvami a národmi. Pri pohľade na spôsob, akým žijú, sa človek dozvedá, čo je to kresťanský život.
Misionári Ježiša služobníka. Tento sekulárny inštitút, založený v roku 1979 vo Vietname ako služba etnickým menšinám, pozostáva z troch vetiev: zasvätení muži, zasvätené ženy a spolupracovníci slobodní a zosobášení. Takto o sebe píšu: „Ide o dôkladné prežívanie evanjelia, bratskú lásku, život v tichu, chudobe, práci ako Ježiš v Nazarete, v blízkosti Eucharistie a v spojení s Ježišovou obetou.“
Každý kresťan musí byť apoštolom.
Kňazská fraternita Jesus Caritas, ktoré združuje diecéznych kňazov z piatich kontinentov, ktorí chcú viesť svoj kňazský život a službu vo svetle charizmy Charlesa de Foucaulda. Podobne ako on, aj oni venujú čas každodennej adorácii Pána v Eucharistii; robia „nazaretský mesiac“, to znamená duchovnú obnovu v trvaní jedného mesiaca na spôsob Ježišovho života v Nazarete, jeden deň za mesiac na púšti, bratské stretnutia, kde prehodnocujú svoj život na základe evanjelia. Snažia sa pestovať svoju charizmu s vrúcnou láskou k „Ježišovi – Láske“ a vykonávať svoju pastoračnú činnosť výlučne „pre Ježiša a jeho evanjelium“; pestujú univerzálne bratstvo prostredníctvom jednoduchého života, v blízkosti ľudí, v solidarite s tou časťou Božieho ľudu, ktorú dostali od svojho diecézneho biskupa v mene Cirkvi, a tak sa s veľkým a ekumenickým srdcom bezvýhradne zasväcujú Bohu a ľudstvu v konkrétnej realite svojej diecéznej cirkvi.
Svedkovia charizmy
Aby pokračovali v žití charizmy brata Charlesa, jednotliví členovia jeho duchovnej rodiny si osvojujú to, čo on sám napísal Josephovi Hoursovi, novinárovi z Lyonu, o evanjelizácii Tuarégov: „Každý kresťan musí byť apoštolom: to nie je rada, to je prikázanie, prikázanie lásky. Byť apoštolom, avšak akým spôsobom? Tým najlepším, najvhodnejším pre ľudí, ktorých budeme oslovovať; so všetkými, ktorí sú s ním vo vzťahu, a bez výnimky: byť láskavý, nežný, bratsky naklonený, byť príkladom cnosti, s vždy príťažlivou a kresťanskou pokorou a jemnosťou; s tými, ktorí nikdy nepovedia ani slovo o Bohu alebo náboženstve, trpezlivo čakať, ako Boh trpezlivo čaká, byť dobrý, ako je Boh dobrý a milujúci, byť nežným bratom a modliť sa za nich; s tými, ktorí hovoria o Bohu, byť taký, aby mohli pochopiť; (…) Predovšetkým vidieť v každom človeku brata“ a najmä „vidieť [v tých najchudobnejších] zástupcov Ježiša, samotného Ježiša.“
Autor: Andrea Mandonico, SMA. Prevzaté z časopisu Ekklesía, č. 4.