Európa sa chytila do vlastnej pasce nanútenej elektromobility

Ani clá na čínske elektromobily nemusia Európe pomôcť. Nasadila si vysokú zelenú latku, ktorú automobilový priemysel nedokáže preskočiť. Navyše pritom poskytuje priestor ázijským dovozom.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Európska únia nasadila schválením Európskej zelenej dohody v roku 2020 veľmi ambiciózne a zároveň nereálne tempo premeny Európy na klimaticky neutrálny kontinent. Jedným z konkrétnych cieľov, ktorý sa dotýka širokej verejnosti je rozhodnutie, že všetky autá, registrované v EÚ od roku 2035 musia mať nulové emisie. Teda musia byť elektrické.

No už teraz je jasné, že európski výrobcovia vozdiel a dodávateľské reťazce nedokážu konkurovať Číne. Predovšetkým pokiaľ ide o dostupnosť a cenu kritických materiálov.

Výrobcovia v EÚ trpia aj vysokou cenou práce, nedostatkom odborníkov a stále nízkou kvalitou elektromobilov. Aj pri nižšom dopyte na trhu sa zákaznici kvôli cene a stúpajúcej kvalite orientujú na dovoz z Ázie.

Clá ako záchranny pás

Väčšina členských štátov preto podporila záchranný pás v podobe rýchleho, ale riskantného opatrenia – uvalenia ciel na dovoz elektrických vozidiel z Číny do EÚ.

Počas nasledujúcich piatich rokov majú byť zaťažené clom od 10 % až po výrazných 45 %. Takýto krok zvýši ceny čínskych elektromobilov pre kupujúcich a otvára riziko obchodnej vojny medzi Bruselom a Pekingom.

Únia už v lete zaviedla dovozné clá na autá rôznych veľkých čínskych výrobcov (SAIC, BYD a Geely) v rôznej výške. V piatok 4. októbra sa hlasovaním rozhodlo o ich zavedení na nasledujúcich päť rokov.

Komisia rozhodnutie zdôvodnila bojom proti čínskym štátnym dotáciám a opiera sa pritom o rok trvajúce antisubvenčné vyšetrovanie. Chystá sa však pokračovať v rozhovoroch s Pekingom o cenách.

Toto opatrenie však rozdelilo členské štáty EÚ. Nemecko, ktoré stále vo veľkom vyváža do Číny, bolo proti. Volkswagen sa nechal počuť, že clá sú „nesprávnym prístupom“.

Podľa agentúry Reuters podporilo v hlasovaní Európskej komisie clá desať členov bloku (Francúzsko, Taliansko, Poľsko…), päť bolo proti (k Nemecku sa pripojilo aj Slovensko…) a 12 sa zdržalo hlasovania (Česko, Španielsko, Švédsko).

Aká môže byť reakcia Číny? Podľa Noaha Barkina, hlavného poradcu spoločnosti Rhodium Group, ktorého cituje Reuters, „spočíva riziko v tom, že Peking pocíti potrebu reagovať na clá vlastnými odvetnými opatreniami, čo zmarí šance na riešenie rokovaniami.“

Zároveň to vyvolá tlak na presun výrobných kapacít čínskych producentov elektromobilov do Európy. Jedna takáto investícia sa pred pár týždňami točila aj okolo východu Slovenska.

Zlé signály z európskeho trhu

Švédsky Northvolt mal byť európskym vzorom pri prechode na zelenú mobilitu. Ambícia bola vytvoriť protiváhu rýchlo rastúcim čínskym výrobcom elektromobilov, ale aj doterajšiemu úspechu Tesly. Výrobca batérií mal byť veľkou nádejou Európy voči závislosti od ropy a dovozu batérií z Číny.

No spoločnosť nedávno oznámila, že prepustí okolo 20% osadenstva, teda 1 600 zamestnancov a pozastaví rozširovanie svojho hlavného výrobného centra na severe Švédska v blízkosti polárneho kruhu v Skellefteå.

Za Atlantikom prijali pred dvomi rokmi tzv. Inflation Reduction Act. Ten láka do USA aj mnohých európskych výrobcov. Northvolt bol preto prvým príjemcom takzvanej zelenej pomoci z EÚ, ktorá má za úlohu pribrzdiť takéto presuny s Európy.

Jeho financovanie sa zároveň opieralo o objednávky za viac ako 55 mld. USD od Volkswagenu, BMW a Volvo. Dopyt po elektromobiloch však klesá.

Predaj automobilov s rôznym druhom pohonu v Európskej únii v júli tohto roka. Elektromobily tvorili už len 12% trhu.
Predaj automobilov s rôznym druhom pohonu v Európskej únii v júli tohto roka. Elektromobily tvorili už len 12% trhu.

„Švédski politici hovorili, že Švédsko je na ceste stať sa batériovou superveľmocou,“ spomína Christian Sandstrom, docent na Jönköping International Business School pre France 24.

„Northvolt mal byť jedným z lídrov v európskom „zelenom prerode“,“ hovorí s odkazom na plán Európskej únie drasticky znížiť svoju závislosť od fosílnych palív, aby bola do roku 2050 uhlíkovo neutrálna. Plán bol vyrábať batériové články zložené na 100 % z recyklovaného niklu, mangánu a kobaltu.

Švédskej firme sa však nepodarilo dodržať termíny pre nedostatok kvalifikovaného personálu a objemy dodávok potrebných batérií pre zákazníkov BMW a Scania. BMW v júni zrušila objednávku v hodnote 2 mld. EUR aj kvôli problémom s kvalitou.

Scania (švédsky výrobca nákladných áut a súčasť koncernu Volkswagen), sa tiež v minulosti sťažovala na pomalé dodávky. Sandstrom tvrdí, že je iba otázkou času, dokedy Northvolt vyhlási bankrot.

Európsky autopriemysel v pasci

Európa sa teda dostáva do problémov, ktoré si sama pripravila. Stanovením na pohľad pokrokových, ale povrchných a nereálnych cieľov sama podkopala silu európskeho autopriemyslu.

Otvorila tým dvere pre konkurenciu hlavne z Číny, ktorá má nižšiu cenu práce, dostatok kritických surovín a je ďalej vo vývoji elektromobility. Teraz musí starý kontinent narýchlo siahať k antitrhovým opatreniam, ktoré mu Čína čoskoro vráti.

Ilustračné foto – Peter Kremský, graf ACEA

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články