Rumunská Dacia Sandero sa stala najpredávanejším modelom automobilov v Európe za prvé štyri mesiace tohto roka. Lacný model tamojšej koncernovej značky francúzskeho Renaultu si kúpilo takmer 100-tisíc zákazníkov. Dostal sa na čelo po náraste predaja o štvrtinu oproti vlaňajšku. Vtedy trhu kraľovala Tesla model Y.
Za ním sa umiestnili Volkswagen Golf a Peugeot 208, ktorý sa do jesene 2023 vyrábal aj na Slovensku. Odvtedy sa jeho produkcia presunula do Maroka. Nová verzia VW Golf po facelifte zaznamenala medziročné zvýšenie predaja o vyše polovicu na takmer 86-tisíc kusov, magnetom bola zjavne aj výhodná cena, ktorá začína tesne nad 20-tisíc eurami. Z 208-čky si zákazníci zaregistrovali 75-tisíc kusov, o desatinu viac ako vlani. Informovala o tom spoločnosť Dataforce, ktorú cituje nemecký portál Automobilwoche.de.
Rumunské Sandero ťaží zo zaujímavej ceny, ktorá je po zdražení jeho konkurentov jedna z najnižších v triede. Benzínová verzia tohto malého mestského auta sa napríklad na Slovensku začína na 12 600 eur, verzia na LPG stojí o 600 eur viac. Elektrický model Dacia Spring s dojazdom vyše 200 km stojí dokonca necelých 17-tisíc eur, o čom Volkswagen či Peugeot, ale aj čínski dovozcovia stále iba snívajú. Na trhu vidieť, že zákazníci počas čias ekonomickej stagnácie a drahých úverov vyhľadávajú lacnejšie modely.
![](https://nm.sk/wp-content/uploads/2024/05/spring-electric.jpg)
Európska a japonská klasika sa vracia, Tesla na ústupe
Patria k nim aj ďalší lídri rebríčka ako Renault Clio alebo Citroen C3, či Toyota Yaris. Citroen C3, vyrábaný aj na Slovensku v Trnave napríklad zdvihol predaj o takmer 50%, Clio a Yaris o cca 20%. Výrazným rastom predaja o 37% sa pochválila aj Škoda Octavia na 5. mieste rebríčka, čím predbehla VW T-Roc.
Naopak, pokles o 17% pocítila Tesla Y, vlani najpredávanejší model za január až apríl. Tento rok sa za 4 mesiace predalo iba 68-tisíc kusov, čo Teslu Y poslalo až na 8. miesto. Jej predaje navyše slabnú, za apríl bola dokonca až na 26. mieste rebríčka. Na druhej strane americkú elektroautomobilku aspoň potešil model 3 s nárastom o vyše 9-tisíc kusov, celkovo ho tento rok predali vyše 31-tisíc kusov. Jeho predaje však slabnú, v apríli sa do najpredávanejšej 50-ky ani nedostal.
Elektrina neláka, hitom je hybrid s istotou benzínu
V apríli sa v Európskej Únii zaregistrovalo vyše 900-tisíc nových automobilov, o skoro 14% viac ako vlani. Za prvé štyri mesiace ich bolo zhruba 3,7 milióna, čo znamená rast o 6,6% informuje združenie ACEA. Podiel čisto elektrických áut sa udržuje na úrovni približne 12% najmä vďaka rastu predaja v Belgicku a Francúzsku, naopak v Nemecku, Taliansku či Írsku klesá po zastavení podpory predaja.
Prečítajte si aj: Zmena plánov automobiliek. Zákaz predaja spaľovacích áut v Európe je nereálny
Výrazný rast predaja zaznamenávajú naopak klasické hybridy bez možnosti nabíjania, ktoré na trhu zjavne nahrádzajú autá s naftovými i benzínovými motormi. Poskytujú totiž aj možnosť jazdy v čisto elektrickom režime, čo mestských zákazníkov priťahuje ako ekologické riešenie. Na druhej strane motoristom pri dlhších jazdách nehrozia dlhým nabíjaním ako pri čistých elektromobiloch. V apríli sa ich predalo 266-tisíc, čím sa ich trhový podiel v EÚ zvýšil z 25 na takmer 30%, ich rast potiahli najmä veľké krajiny Francúzsko, Španielsko a Nemecko.
Naopak, nabíjateľných plug-in hybridov sa predalo v apríli iba 62-tisíc, čo je len 7% novo registrovaných áut. Zákazníci zjavne prejavujú biednu chuť nabíjať si autá doma, aj keď jazdia prevažne v mestskej premávke. Naopak, rastie záujem o ďalšie pohony, ako je napríklad skvapalnený plyn LPG. O takéto autá je záujem najmä na tradičných trhoch ako je Taliansko, Nemecko, Francúzsko alebo Poľsko, tvoria však len niečo nad tri percentá trhu.
![](https://nm.sk/wp-content/uploads/2024/05/golf.jpg)
Číňania predávajú len málo, rastú Japonci
Benzínové autá sú stále najpredávanajšie, ich podiel na trhu však v apríli opäť mierne klesol za 38 na 36% a možno očakávať, že hybridy ich dokonca roka predbehnú napriek vyššej cene. Naftové vozidlá sa držia na približne 13% celkového predaja, stále sa ich predá viac ako elektrických. Prekvapil opätovný nárast záujmu o dízle v Nemecku, kde sa ich predalo o skoro 30% viac, ako za vlaňajší apríl.
Zo značiek si tento rok výrazne zvýšila podiel na európskom trhu japonská Toyota, najmä vďaka rastu záujmu o hybridné autá, v ktorých je lídrom trhu. Naopak, stratila Kia, ale aj Mercedes, Audi, Opel alebo Renault a mierne aj Tesla, naopak rastie predaj BMW, Suzuki alebo čínskej firmy SAIC, ktorá do Európy dováža značku MG. Ostatné čínske značky sa zatiaľ v štatistikách neobjavujú.
Na Slovensku sa počas januára až apríla zaregistrovalo vyše 31-tisíc nových áut, štruktúra je oproti celej EÚ výrazne odlišná. Takmer polovica áut má benzínový motor, vyše 16% naftový. Zvyšuje sa predaj hybridov, ktoré tvoria už takmer 30% trhu, podobne ako v Európe. Naopak, čisto elektrických áut a plug-in hybridov sa predáva iba niekoľko stoviek, rovnako ako áut na LPG. Tento rok sa však predaj elektrických vozidiel výrazne zvýšil, čo možno pripísať výhodným cenám elektriny pre domácnosti.
Ilustračné foto – Dacia, Volkswagen