Rumunská Dacia Sandero sa stala najpredávanejším modelom automobilov v Európe za prvé štyri mesiace tohto roka. Lacný model tamojšej koncernovej značky francúzskeho Renaultu si kúpilo takmer 100-tisíc zákazníkov. Dostal sa na čelo po náraste predaja o štvrtinu oproti vlaňajšku. Vtedy trhu kraľovala Tesla model Y.
Za ním sa umiestnili Volkswagen Golf a Peugeot 208, ktorý sa do jesene 2023 vyrábal aj na Slovensku. Odvtedy sa jeho produkcia presunula do Maroka. Nová verzia VW Golf po facelifte zaznamenala medziročné zvýšenie predaja o vyše polovicu na takmer 86-tisíc kusov, magnetom bola zjavne aj výhodná cena, ktorá začína tesne nad 20-tisíc eurami. Z 208-čky si zákazníci zaregistrovali 75-tisíc kusov, o desatinu viac ako vlani. Informovala o tom spoločnosť Dataforce, ktorú cituje nemecký portál Automobilwoche.de.
Rumunské Sandero ťaží zo zaujímavej ceny, ktorá je po zdražení jeho konkurentov jedna z najnižších v triede. Benzínová verzia tohto malého mestského auta sa napríklad na Slovensku začína na 12 600 eur, verzia na LPG stojí o 600 eur viac. Elektrický model Dacia Spring s dojazdom vyše 200 km stojí dokonca necelých 17-tisíc eur, o čom Volkswagen či Peugeot, ale aj čínski dovozcovia stále iba snívajú. Na trhu vidieť, že zákazníci počas čias ekonomickej stagnácie a drahých úverov vyhľadávajú lacnejšie modely.
Európska a japonská klasika sa vracia, Tesla na ústupe
Patria k nim aj ďalší lídri rebríčka ako Renault Clio alebo Citroen C3, či Toyota Yaris. Citroen C3, vyrábaný aj na Slovensku v Trnave napríklad zdvihol predaj o takmer 50%, Clio a Yaris o cca 20%. Výrazným rastom predaja o 37% sa pochválila aj Škoda Octavia na 5. mieste rebríčka, čím predbehla VW T-Roc.
Naopak, pokles o 17% pocítila Tesla Y, vlani najpredávanejší model za január až apríl. Tento rok sa za 4 mesiace predalo iba 68-tisíc kusov, čo Teslu Y poslalo až na 8. miesto. Jej predaje navyše slabnú, za apríl bola dokonca až na 26. mieste rebríčka. Na druhej strane americkú elektroautomobilku aspoň potešil model 3 s nárastom o vyše 9-tisíc kusov, celkovo ho tento rok predali vyše 31-tisíc kusov. Jeho predaje však slabnú, v apríli sa do najpredávanejšej 50-ky ani nedostal.
Elektrina neláka, hitom je hybrid s istotou benzínu
V apríli sa v Európskej Únii zaregistrovalo vyše 900-tisíc nových automobilov, o skoro 14% viac ako vlani. Za prvé štyri mesiace ich bolo zhruba 3,7 milióna, čo znamená rast o 6,6% informuje združenie ACEA. Podiel čisto elektrických áut sa udržuje na úrovni približne 12% najmä vďaka rastu predaja v Belgicku a Francúzsku, naopak v Nemecku, Taliansku či Írsku klesá po zastavení podpory predaja.
Prečítajte si aj: Zmena plánov automobiliek. Zákaz predaja spaľovacích áut v Európe je nereálny
Výrazný rast predaja zaznamenávajú naopak klasické hybridy bez možnosti nabíjania, ktoré na trhu zjavne nahrádzajú autá s naftovými i benzínovými motormi. Poskytujú totiž aj možnosť jazdy v čisto elektrickom režime, čo mestských zákazníkov priťahuje ako ekologické riešenie. Na druhej strane motoristom pri dlhších jazdách nehrozia dlhým nabíjaním ako pri čistých elektromobiloch. V apríli sa ich predalo 266-tisíc, čím sa ich trhový podiel v EÚ zvýšil z 25 na takmer 30%, ich rast potiahli najmä veľké krajiny Francúzsko, Španielsko a Nemecko.
Naopak, nabíjateľných plug-in hybridov sa predalo v apríli iba 62-tisíc, čo je len 7% novo registrovaných áut. Zákazníci zjavne prejavujú biednu chuť nabíjať si autá doma, aj keď jazdia prevažne v mestskej premávke. Naopak, rastie záujem o ďalšie pohony, ako je napríklad skvapalnený plyn LPG. O takéto autá je záujem najmä na tradičných trhoch ako je Taliansko, Nemecko, Francúzsko alebo Poľsko, tvoria však len niečo nad tri percentá trhu.
Číňania predávajú len málo, rastú Japonci
Benzínové autá sú stále najpredávanajšie, ich podiel na trhu však v apríli opäť mierne klesol za 38 na 36% a možno očakávať, že hybridy ich dokonca roka predbehnú napriek vyššej cene. Naftové vozidlá sa držia na približne 13% celkového predaja, stále sa ich predá viac ako elektrických. Prekvapil opätovný nárast záujmu o dízle v Nemecku, kde sa ich predalo o skoro 30% viac, ako za vlaňajší apríl.
Zo značiek si tento rok výrazne zvýšila podiel na európskom trhu japonská Toyota, najmä vďaka rastu záujmu o hybridné autá, v ktorých je lídrom trhu. Naopak, stratila Kia, ale aj Mercedes, Audi, Opel alebo Renault a mierne aj Tesla, naopak rastie predaj BMW, Suzuki alebo čínskej firmy SAIC, ktorá do Európy dováža značku MG. Ostatné čínske značky sa zatiaľ v štatistikách neobjavujú.
Na Slovensku sa počas januára až apríla zaregistrovalo vyše 31-tisíc nových áut, štruktúra je oproti celej EÚ výrazne odlišná. Takmer polovica áut má benzínový motor, vyše 16% naftový. Zvyšuje sa predaj hybridov, ktoré tvoria už takmer 30% trhu, podobne ako v Európe. Naopak, čisto elektrických áut a plug-in hybridov sa predáva iba niekoľko stoviek, rovnako ako áut na LPG. Tento rok sa však predaj elektrických vozidiel výrazne zvýšil, čo možno pripísať výhodným cenám elektriny pre domácnosti.
Ilustračné foto – Dacia, Volkswagen