Papier žije, potvrdzujú zvučné mená slovenského dizajnu

Známe mená slovenského dizajnu sa stretli na workshope PERGRAPHICA, aby vzdali hold tradičnému tlačiarenskému remeslu a najmä papieru. Autori, ktorí sa venujú ilustrácii, grafike, fotografii či móde, mali možnosť vytvoriť autorské výtlačky a otestovať limity svojej tvorby v kontexte možností technológie digitálnej tlače.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

V dobe mobilov, čítačiek a sociálnych sietí nadobudlo aj umenie rýchlejšie obrátky. Paradoxne, napriek všadeprítomnej digitálnej komunikácii a virtuálnej realite ľudia stále častejšie oceňujú haptické a vizuálne vlastnosti papiera. O toto tradičné médium je v posledných rokoch zvýšený záujem, čo potvrdzuje aj dopyt po autorských výtlačkoch. A to bol dôvod, prečo sa slovenskí dizajnéri stretli na workshope PERGRAPHICA 2022, v rámci ktorého mali k dispozícii kvalitné nenatierané prémiové papiere a najnovšie možnosti digitálnej tlače. Tvorili priamo na mieste a výsledkom je tridsať originálnych autorských výtlačkov, ktoré budú čoskoro k dispozícii formou výstavy aj očiam širokej verejnosti.

Autorský výtlačok nie je len o dizajne

Samotný proces kreatívnej tvorby a diskusia s autormi otvorila mnohé otázky, nevynímajúc aktuálne aspekty udržateľnosti produkcie. Workshop pre kreatívcov bol o to vzácnejší, že sa realizoval priamo v tlačiarni a na výber mali vysoko kvalitné papiere. „Trend produkcie art printov sa na Slovensku rozšíril najmä vďaka technológii risografie a projektu Čierne diery, no my sme chceli autorom ukázať aj iné možnosti. Naša digitálna technológia umožnila autorom využiť kvalitu ofsetu a zároveň výtlačky personalizovať či farebne variovať v každom jednom kuse. Pri testoch sme s nimi dôkladne doladili farebnosť tlače s odtieňom papiera. Následne sa na tlač aplikovali efekty zušľachtenia slepotlačou a razbou metalickými fóliami. Verím, že výsledok inšpiruje aj ďalších autorov osloviť nás v budúcnosti,” hovorí Lukáš Písecký, výrobný riaditeľ tlačiarne DIW Print. Vzájomne obohacujúca výmena skúseností a inšpirácie sa zhodnotila v podobe viac ako tridsiatich originálnych autorských art printov. Vytlačené v limitovanej produkcii 100 kusov ich autori zaradia do ponuky portfólia a už čoskoro budú k dispozícii formou výstavy aj očiam širokej verejnosti.

Ilustrátori si zachovali svoj autorský rukopis, grafickí dizajnéri využili možnosti razby

Tina Minor patrí k aktuálnej špičke slovenskej ilustrácie. Jej tvorba sa prihovára čitateľom z rôznych knižných projektov, ale možno ju nájsť aj na obale tradičnej slovenskej sladkej pochúťky či ciferníku náramkových hodín slovenského výrobcu. „Mám rada každú kreatívnu výzvu a ocitnúť sa v spoločnosti kolegov ilustrátorov, grafických dizajnérov a ďalších umelcov som si nemohla nechať ujsť. Aj keď moje doterajšie skúsenosti s tlačou art printov sú už pomerne bohaté, prekvapilo ma, koľko vecí som o tlačiarenskom remesle vôbec netušila. Bol to podnetný a inšpiratívny workshop. A poznatky z neho určite využijem pri ďalšej práci a nových projektoch,“ prezradila mladá talentovaná ilustrátorka.

„Mojou ideou bolo vytvoriť minimalistický plagát, ktorého kompozícia je zostavená z jednoduchých geometrických a organických tvarov. Výsledná surrealistická architektúra v španielskom štýle môže byť vhodným doplnkom do interiéru mojich klientov, ktorými sú florista, kaviareň či výrobca kozmetiky. Workshopu vďačím aj za nahliadnutie do výroby, pretože tam sa bežne dizajnér nedostane. Bol to zážitok a skúsenosť, pretože každý dizajnér, ktorý vytvára tlačené produkty, by mal vedieť, ako vznikajú. Posunie ho to v jeho ďalšej kreatívnej práci,“ uviedol grafický dizajnér Adrián Juráček.

Známy módny dizajnér sa vrátil do čias vystrihovačiek

„Pri tvorbe môjho printu som sa inšpiroval vystrihovanými bábikami z papiera, ktorým sa dali vymieňať šaty a doplnky. Modelka na mojom printe mi ju v tvári veľmi pripomínala. Z predstáv sa mi vynorila spomienka na bábiku z papiera. Účasť na tomto workshope bola pre mňa nová skúsenosť, oceňujem najmä možnosť experimentovania s tlačou a kreatívnu konfrontáciu s ďalšími účastníkmi projektu. Budem rád, keď v budúcnosti vytvorím ďalšie výtlačky pre mojich fanúšikov,“ priblížil Boris Hanečka, renomovaný módny dizajnér.

Trendy udržateľnosti sa presadili aj v odvetví polygrafie

Nezanedbateľnou súčasťou workshopu bola téma udržateľnosti. „Našou ambíciou je dizajnérov nielen edukovať a vysvetľovať súvislosti eko certifikátov, no taktiež ich inšpirovať a byť súčasťou kreatívneho procesu ako ich partner,” upresnila zámer workshopu Jana Žlebková z divízie nenatieraných papierov MONDI. Eko certifikáty sú súčasťou tiráže na zadnej strane všetkých vytvorených art printov. Jedno z diel svojou grafikou priamo reflektuje prechod od klimatickej výzvy ku klimatickej zodpovednosti. Autor, uznávaný ilustrátor Matúš Maťátko, vytvoril v spolupráci s OZ PUNKT autorský výtlačok s názvom „Byť či nebyť“. Svoju premiéru mal na bratislavskom Dobrom trhu, pričom výťažok z jeho predaja pôjde najmä na vydanie online magazínu venovaného klimatickej kríze. Samotná výstava by mala byť ešte tento rok v jednom z bratislavských nákupných centier.

Foto: Maja Danišová, WHATEVER PRODUCTION

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články