Rumunská Dacia Sandero z francúzskej skupiny Renault sa aj v auguste udržala na prvom mieste medzi najpredávanejšími modelmi v Európe. Až 15 653 zaregistrovaných kusov bolo dokonca o 9% viac, ako za vlaňajší august, informoval web Best Selling Cars.
Malý mestský model prekvapuje stabilným zvyšovaním predaja dokonca ešte pred budúcoročným uvedením novej generácie. Udržiava sa na pozícii najpredávanejšieho európskeho auta aj za celý rok 2024.
Na druhé miesto odsunul americkú elektrickú Teslu Y, vyrábanú aj v nemeckom Brandenburgu, ktorej sa predalo 13 410 kusov. Model Y bol vlani prekvapivo napredávanejším autom v Európe, tento rok však ide na odbyt výrazne menej oproti vlaňajšku – v auguste o takmer 40%.
Lacné modely priťahujú
Naopak, prudký rast záujmu zaznamenalo japonské mini-SUV Toyota Yaris Cross, vyrábané vo francúzskom závode Valenciennes. V auguste sa ho predalo 13 201 kusov – o 24% viac ako vlani. Až po ňom nasleduje prvý nemecký model Volkswagen T-Roc s 12 853 kusmi a 15%-ným poklesom.
Na piatom a šiestom mieste sa udržali mestský model Renault Clio a ďalšie mini-SUV Dacia Duster. Kým Clio v predaji mierne klesalo, Duster naopak ide nahor – s 11 655 kusmi si ho kúpilo o desatinu viac zákazníkov, ako vlani v auguste.
Nasledujú tri ďalšie mestské autá nad 10-tisícovou hranicou Peugeot 208, Volkswagen Polo a Toyota Yaris, pričom Peugeot predaje výrazne znížil, Polo naopak a Yaris z českého závodu v Kolíne tiež mierne znížil predaje.
Na desiatom mieste poteší kórejské SUV zo Žiliny KIA Sportage, ktorého sa predalo 10 153 kusov s nárastom o 11%. Nový model teda zjavne slávi na trhu úspechu a dokonca už predbehol dlhoročný evergreen, svoju žilinskú sestru Kiu Ceed.
Desiate najpredávanejšie auto v Európe je určite veľký úspech žilinskej fabriky. Až tesne za Sportagom sa umiestnili také modely, ako Škoda Octavia, VW Tiguan a Golf, či Opel Corsa.
Jedni dole, iní hore
Prekvapuje prudký pokles predaja Octavie či Golfu, rovnako ako Toyoty Corolla či Fordu Puma, ktoré prišli na trh so zaujímavými cenami. Naopak, prudko rástol predaj Fabie a Karoqu od Škody, či Toyoty C-HR a hlavne nového Opla Astra. Jediné modely prémiových značiek v prvej 25-ke sú BMW X1 na 20. mieste a nový elektromobil Volvo EX-30 na 24. mieste.
V auguste sa v EÚ zaregistrovalo vyše 750-tisíc nových vozidiel, čo je prudký pokles o 16% oproti vlaňajšku. Trh vykazuje oveľa nižší záujem o čisto elektrické autá, ktorých predaj sa výrazne znížil, záujem o benzínové a naftové modely naopak stagnuje. Klasické spaľovacie motory však nahrádzajú hybridy, ktorých sa predáva viac ako v minulosti.
Od začiatku roka sa zatiaľ predaje zvýšili o necelé dve percentá, trend posledných mesiacov však ukazuje, že za celý rok to bude zrejme mierny pokles. Zákazníci skôr vyhľadávajú menšie mestské autá a mini-SUV s nízkou spotrebou.
Výhodu majú automobilky s hybridmi za cenu spaľovacích modelov ako Toyota. Tá postupne vytláča Volkswagen z prvého miesta v rebríčku najväčších predajcov v Európe, keďže nemecký koncern stavil skôr na čisto elektrické modely.
Tabuľka – JATO
Jedna odpoveď
nuž, ľudia premýšľajú cez peňaženky a s nezmyselným green dealom to bude ešte väčší trend. cena elektriny, ako sa to zdá, bude podstatne rásť a elektroautá bez dotácií sú na vedľajšej koľaji už dnes