Ako vznikol Gentlejam?
Idea vyrábať džemy a omáčky s kvalitným alkoholom prišla sčista-jasna. Sedeli sme doma s manželom pri pohári vína a vtom mi napadlo, prečo to neskúsiť. Pozrel sa na mňa a zareagoval konštatovaním, že som doteraz žiaden džem neuvarila. No a? Viem, že to dám, zareagovala som. A bolo dohodnuté.
Vrhli ste sa do toho „po hlave“ alebo ste si najskôr potrebovali preštudovať čo najviac zdrojov?
Vedela som, že nechcem kopírovať receptúry a že džemy nemajú byť príliš sladké. Naučila som sa technológiu redukovania a robila som si online prieskum, či kombinácie, ktoré mi zišli na um, už niekto nevyrába. Pokiaľ áno, námet išiel do koša.
V džemoch párujete zdanlivo nekombinovateľné ingrediencie. Zažili ste pri vytváraní receptúry veľa omylov?
Našťastie mám talent na chute. Milujem varenie, no paradoxne som v detstve nechcela pomáhať mamke v kuchyni, zato dnes kombinujem sladké a slané, doma mám milión korenín z rôznych kútov sveta. A tie som tiež použila na prvé šarže džemov.
Vyrábali ste džemy doma v kuchyni?
Od prvého momentu som ich varila vo výrobe. Máme šťastie, že bývame v päťstoročnom dome manželových rodičov v centre Žiliny, ktorí nám pre potreby výroby poskytli veľkorysý priestor na prízemí. Kuchyňa vznikla v podstate za jeden deň, no vybavenie ostatných potrebných dokladov trvalo šesť mesiacov. Za ten čas sme vyšperkovali recepty, vytvorili dizajn produktov a etikiet, webovú stránku a dali sme dokopy marketingovú stratégiu.
Ktorý džem ste uvarili ako prvý?
Celkom prvý bol marhuľový džem s bourbon whisky, no nikdy v živote neuzrel svetlo sveta. Inšpirovala som sa receptom na internete, no bol extrémne sladký a málo alkoholický. A tak som išla podľa svojich vlastných chuťových buniek, pridala som viac alkoholu a ubrala viac ako polovicu cukru.
A keďže tomu stále niečo chýbalo, vybehla som po schodoch do kuchyne, kde som z korenín vybrala bourbon vanilku z Madagaskaru. Džemu dodala nádych karamelu, škorice a mandlí. Takže už prvé šarže boli fajn, no najskôr sme vyrábali len niekoľko pohárov. Náš počiatočný investičný rozpočet v tom čase predstavoval tristo eur, takže sme budovali cestu „čo si Gentlejam zarobí, to pôjde naspäť do firmy“.
Dnes sa vám darí, no boli začiatky ružové?
Naše prvé kroky boli zaujímavé. Keďže máme vysoké investičné vstupy a do džemov dávame prémiový alkohol, ktorého cena sa pohybuje od 50 do 150 eur za fľašu, často sme mali v chladničke iba maslo a fľašu vína. (Smiech.) Postupne sme rástli, ale išlo to ozaj pomaly. Síce sme džemy predávali, no zisk nebol taký, že by sme dokázali rásť a firmu škálovať.
A tak som sa rozhodla, že podnikateľka musí stáť pevnými nohami na zemi, a začala som sa vzdelávať. Investovala som do marketérskych kurzov a rozmanitých školení. Uvedomila som si, že sa nedá robiť len marketing, ale treba robiť obchod. A tak som sa chopila aj úlohy „obchoďáka“, začala som naše džemy predávať najmä do firiem ako darčeky pre klientov i zamestnancov, na ministerstvá na protokolárne účely a kade-tade, kde som cítila dopyt. A vtom prišla pandémia.
Keď sme boli na EXPO 2020 v Dubaji, dostali sme ponuku na zákazku snov, do ktorej sme vzhľadom na jej objem a náročnosť napokon nešli.
Čo urobila pandémia s vaším biznisom?
Svet zastal, ľudia pracovali z domu a cestovať sa nesmelo. Odbyt nám klesol na dve percentá. Rozmýšľala som, ako by som zachránila naše podnikanie, pátrala som na internete a vtom sa mi vynoril článok o sociálnej sieti LinkedIn. Opäť som zainvestovala do rôznych workshopov a jednej skvelej akadémie, získala som potrebné zručnosti a vyšlo to.
Takto pred tromi rokmi nás zachránil LinkedIn a dokonca sa postaral aj o vytúžený rast. Dnes dodávame džemy pre množstvo firiem, máme obrovské zákazky, LinkedIn nám zabezpečuje až deväťdesiat percent zákaziek. A tak sa zamýšľame nad expanziou na iné trhy. Ale všetko s mierou.
V ponuke máte už široké portfólio produktov, pričom receptúry pre vás tvoria aj vychýrení šéfkuchári. Ako tento proces funguje?
Každý rok oslovíme troch špičkových šéfkuchárov s cieľom, aby vytvorili vlastné receptúry. V zadaní od nás dostanú okruh alkoholov a zoznam ovocia dostupného veľkoobchodne. Následne experimentujú a pošlú nám štyri až päť kombinácií, z ktorých si vyberieme jednu. Potom od nich dostaneme produkt s detailnou receptúrou a z nej vytvárame skúšobnú šaržu v našej výrobni. Farbu, chuť aj konzistenciu porovnávame so zaslaným prototypom.
Prečo ste sa rozhodli pre spoluprácu so šéfkuchármi?
Našu cieľovú skupinu tvoria gurmáni, a preto naše džemy používajú aj šéfkuchári vo vyhľadávaných reštauráciách a štvor- až päťhviezdičkových hoteloch. Preto sa nám niektorí aj sami hlásia na spoluprácu. Zároveň v hoteloch robíme pravidelne aj ochutnávky Gentlejam pre firemnú klientelu.
O svojich „džentldžemoch“ hovoríte, že nie sú určené na chlieb. K čomu sa hodia vaše produkty?
V džemoch je na jednej strane prémiový alkohol, na strane druhej aj špeciálne ingrediencie, ako napríklad jedlé bio lupene z ruží, kampotské korenie, tonka fazuľa. Neobsahujú žiadne stabilizátory a majú sýtu chuť, ktorá sa hodí k zrejúcim a mäkkým syrom, teľacine, kačacine, divine či hovädziemu mäsu. Jednoznačne ich odporúčam k slaným jedlám.
Sú vhodné aj pre deti?
Nie, lebo do džemov pridávame alkohol vo fáze, keď sa už neodparuje. Pre abstinentov, deti a šoférov máme v ponuke tri nealko džemy: jahodový džem s limetkou, malinový džem s bourbon vanilkou a čučoriedkový džem so škoricou.
Chutia vašim deťom?
Jednoznačne. Adoptovali sme si tri deti a všetky s nami rady varia. Každý deň si spolu robíme obed aj večeru. Podnikanie v rodinnom dome nám dáva možnosť sa pri deťoch striedať, tráviť spolu čas a zvládať veci s väčším prehľadom.
V súčasnosti expedujeme produkty maloobchodne do celého sveta, od budúceho roka by sme chceli veľkoobchodne podchytiť aj ďalšie trhy. Ale všetko postupne a s mierou.
Keď sme boli na EXPO 2020 v Dubaji, dostali sme ponuku na zákazku snov, do ktorej sme vzhľadom na jej objem a náročnosť napokon nešli. Vyhrala domáca pohoda, lebo rodina má pre nás najvyššiu hodnotu.