V mníchovskom mládežníckom hoteli DJH Jugendherberge sa konalo stretnutie mladých z krajín Európy a Južnej Ameriky, ktorí sa učili o efektívnom využívaní sociálnych sietí a vizuálnych médií na šírenie pozitívnych posolstiev. Na spomínanom stretnutí sa zúčastnil aj autor tohto textu.
Stretnutie sa konalo v rámci fokolarínskeho projektu Greenclusive, s ktorým finančne pomáha Európska únia. Hlavným zameraním prednášok bola najmä komunikácia v oblasti ochrany životného prostredia.
Keď sme sa po príchode do veterného srdca Bavorska dostali do hotela, v ktorom sa stretnutie odohrávalo, privítala nás séria nezvyčajných zoznamovacích otázok, ktoré nám pomohli rozprúdiť konverzáciu. Už v prvý večer sme sa napríklad zabávali na tom, kto v našich krajinách na Vianoce nosí darčeky, alebo na odpovediach na otázku, čo by sme robili s miliónom eur, keby sme ho vyhrali v lotérii.
Prednášky plné praxe
Prvý deň sme začali prednáškou o základoch používania Instagramu a tipoch, ako zvýšiť svoj dosah na tejto sociálnej sieti. Prednášajúcou bola Christine Schmehrerová, vedúca komunikácie mníchovského katolíckeho mediálneho domu Sankt Michaelsbund.
Už teraz musím oceniť niečo, čo som si veľmi vážil na každej prednáške v rámci tohto stretnutia. Prednášky totiž pozostávali z veľmi konkrétnych a použiteľných tipov namiesto prázdnych alebo priveľmi širokých fráz.
Dozvedeli sme sa tak, že s tými, čo sledujú náš účet, musíme pravidelne interagovať alebo im musíme poskytnúť pocit osobného kontaktu s našou inštitúciou, napríklad vo forme tvárí, ktoré sa na danom účte opakovane objavujú. Pri budovaní mena na Instagrame je takisto potrebné vybudovať si sieť spriatelených účtov pravidelným využívaním obsahu, ktorý vytvoril niekto iný.
Táto prednáška bola o budovaní komunity na Instagrame. Ako však vytvoriť dlhotrvajúcu a úspešnú sociálnu kampaň? Ako nestratiť konzistentnosť a organizovane spolupracovať v tíme? Na to nám odpovedala Antonia Willeová, novinárka na voľnej nohe a expertka na digitálne médiá.
Vo svojej prednáške načrtla niekoľko možností, ako môžu pri príprave stratégie digitálnej kampane spolupracovať väčšie tímy ľudí. Zároveň zdôraznila dôležitosť správneho zadefinovania našej cieľovej skupiny a autentickej komunikácie s ňou.
Dianie v zasadačke počas nášho prvého celého dňa v Mníchove sa skončilo o piatej popoludní, takže zvyšok času sme využili na teambuildingové aktivity a prechádzku v centre mesta. Zistil som, že mníchovské pamiatky na námestiach Odeonsplatz alebo Marienplatz vyzerajú majestátne aj v daždi, a že Nemci – keď ich o to veľmi pekne požiadate – sú ochotní priniesť vám aj nealkoholické pivo.
Videá hýbu Instagramom
Zasadačke na druhý deň dominovala prednáška a aktivity, ktoré pripravil Michael Netsch z Akadémie bavorskej tlače. Vzhľadom na to, že algoritmus Instagramu v súčasnosti preferuje videá pred statickými obrázkami, sa Netsch venoval nakrúcaniu a úprave videa.
Netschova prednáška bola takisto veľmi obsažná, ostalo mi z nej plno poznámok a pocit jeho veľkého zápalu pre tému, o ktorej rozprával. Po jeho rozsiahlej analýze rôznych ukážok sa už neviem pozerať na zábery vo filmoch alebo v televíznych reklamách tak, ako predtým.
Neostali sme však iba pri teórii. Netsch nám dal za úlohu vytvoriť krátke video o šetrení energie s využitím tipov, ktoré nám odovzdal. Následne sme si ich spoločne pozreli a dostali užitočnú spätnú väzbu. Keby som povedal niečo o ich obsahu, asi by som predbiehal, ale hádam neprezradím priveľa, keď poviem, že sa s nimi verejnosť už čoskoro oboznámi.
Ako správne vybrať cieľovú skupinu
Bol som skeptický, keď som sa pri pohľade na program dozvedel, že posledná prednáška daného dňa, vedená Georgom Frericksom zo Sankt Michaelsbundu, sa začína až o ôsmej večer. Tento pocit mali aj ostatní účastníci, no po samotnej prednáške sme sa zhodli na tom, že jej zaujímavosť prevážila pokročilý čas a Frericks si udržal našu pozornosť.
Hlavnou myšlienkou jeho prezentácie bolo tvrdenie, že definovať svoju cieľovú skupinu na základe veku, pohlavia, národnosti, rodinných väzieb a ďalších základných atribútov jej členov je nepostačujúca metóda.
Koniec koncov, keby sme svoju „cieľovku“ zadefinovali ako starších mužov žijúcich v Anglicku, ktorí majú niekoľko detí a vnúčat a zároveň sú veľmi bohatí, v rovnakej kategórii by sa ocitol kráľ aj Karol III., aj Ozzy Osbourne!
Frericks namiesto toho navrhol, aby sme cieľové skupiny rozdelili podľa ich hodnôt a následne týmto hodnotám prispôsobovali metódu, akou budeme propagovať náš produkt alebo hnutie. Naše hodnoty sa totiž základných kameňov stavby našej osobnosti a konzumných návykov týkajú oveľa viac ako náš vek, pohlavie alebo majetok.
Definovať svoju cieľovú skupinu na základe veku, pohlavia, národnosti, rodinných väzieb a ďalších základných atribútov jej členov je nepostačujúca metóda.
Káva od čašníčky s Downovým syndrómom
Na ďalší deň sme sa po krátkej prednáške Paoly Cipolloneovej a Kim Rawleyovej z Ríma o tom, ako sa správať pred kamerou, vydali do kaviarne Wohnwerk v malebnej mníchovskej štvrti Neuhausen. Táto inkluzívna kaviareň už 15 rokov zamestnáva hendikepovaných ľudí, aby im uľahčila neskoršie uplatnenie sa na trhu práce v gastronomickej oblasti.
Naše objednávky prijala mladá žena s Downovým syndrómom. V rukách držala menu potiahnuté špeciálnou, viacnásobne používateľnou vrstvou a fixkou si pri jednotlivých produktoch čiarkami značila, koľko ľudí si ich objednalo.
Na tomto mieste sme následne nad šálkami lahodného cappuccina vyskúšali pretaviť znalosti nadobudnuté počas prednášok do praxe. Vyspovedali sme manažérov kaviarne a nakrútili množstvo materiálu, ktorý rozhodne nevyjde nazmar, ako budete môcť vidieť už v najbližších týždňoch.
Spolupráca mladých ľudí, ktorí sa zišli v Mníchove, sa po piatich dňoch prednášok neskončila. Teraz sa púšťame do veľkej kampane na sociálnej sieti Instagram, v rámci ktorej chceme ľuďom pravidelne pomáhať s udržateľným životným štýlom, odporúčať im rôzne užitočné knihy či filmy a rozprávať príbehy, ktoré stoja za to. Na Instagrame nás nájdete pod užívateľským menom @Greenclusive.
A nakoniec už len jedno bavorské: Mia san mia!