Zameriava sa totiž najmä na seniorov a fyzicky pracujúcich ľudí zo všetkých regiónov okrem predstaviteľmi strany ostrakizovanej Bratislavy. Ak k nej prirátame červené politické dresy s číslami na chrbte, obsedantné fotenie sa popredných predstaviteľov strany za volantom veľkých áut, návštevy fabrík i bane a fakt, že na kandidátke je len 29 žien, ide tu o zjavné stereotypné vnímanie pozície sily. A tak slogan Silný štát, ktorý vás ochráni odhaľuje aj slabinu politikov, ktorou nemusí byť výlučne iba ich ťaživá spoločná história so stranou SMER – SD.
Pellegrinim sa to začína aj končí
Zatiaľ čo kandidátnu listinu už tradične začína Peter Pellegrini, s číslom 150 ju končí jeho bratranec Lukáš Pellegrini. Podľa predsedu strany ide najmä o symboliku, v strane to „chceli urobiť elegantne, s myšlienkou a nadhľadom, priniesť niečo zaujímavé a príjemné“. Dozvedeli sme sa tiež, že rovnako ako expremiér, aj on má zrejme jamky na lícach a je aktívny futbalista, hasič a poslanec mestského zastupiteľstva v Banskej Štiavnici. Na svojom facebookovom profile pridal aj ich spoločnú fotografiu pred horiacou vatrou zvrchovanosti na Podpoľaní. Skrátka, od začiatku do konca je „pelletón“ ideálne dimenzovaný, aby vytvoril silný tím.
Počas leta stihli kandidáti navštíviť mnohé mestá a obce, pričom kampaňovali aj na tamojších akciách. Zúčastnili sa trebárs na obecných podujatiach Vrbovský kotlík v Michalovciach, Polievkový festival v Kalši v okrese Košice-okolie, Celoslovenská prehliadka fujerášov v Korytárkach, Seniorfest v Považskej Bystrici či na hodoch v Šoporni. Hlas sa totiž hlási k priorite zotretia regionálnych rozdielov, pretože podľa neho je krajina rozdelená na bohatú Bratislavu a zvyšok Slovenska, čo svedčí o tom, že celkom rezignovali na liberálnu voličskú základňu v hlavnom meste. Naopak, keby ľudia zvolili vládu pod vedením Hlasu, tak by počas štyroch rokov volebného obdobia zasadla v každom okrese hneď dvakrát. Okrem tejto vízie opísal expremiér aj vyhliadky na ďalších 12 rokov v knihe Slovensko vlastnou cestou, ku ktorej vznikla aj webová stránka. V rámci predvolebnej kampane tak ľudia dostali výtlačok zdarma, pričom im ho na autogramiáde podpísal sám autor.
Seniori a pracujúci hrdinovia
Hlas sa netají tým, že oslovuje najmä dôchodcov. Systematicky a kontinuálne upozorňuje na zvýšené dôchodky z dielne Erika Tomáša, ktoré seniorom prichádzajú prvý raz práve v auguste. S ľuďmi v dôchodkovom veku sa stretávajú na akciách po regiónoch, oslovujú ich na sociálnych sieťach, pričom práve podľa spomínanej „štvorky“ na kandidátke tvoria väčšinu ich fanúšikov na Facebooku práve seniori. Vzhľadom na ich početnosť ide o mimoriadne silnú voličskú základňu.
Ďalšou opomínanou skupinou, na ktorú sociálni demokrati stavili, je robotnícka trieda v chudobnejších regiónoch venujúca sa tradičným remeslám. Preto silný tím navštívil trebárs výrobný podnik vo Fiľakove so storočnou tradíciou, kde sa Peter Pellegrini odfotil s náradím. O deň neskôr nasledoval jeho záber s ťažným koňom a jeho furmanom, pričom sme sa zo statusu predsedu mohli dozvedieť, že má „úctu ku skvelým chlapom, ktorí sú ochotní ísť každý deň do lesa a ťahať drevo z neprístupného terénu“. Dokonca poznamenal, že ide o naše národné bohatstvo, ktoré musíme chrániť. Kto by teda čakal, že išiel za nimi priamo do terénu, tak sa mýli. Odfotil sa s koňom na 2. ročníku Furmanských pretekov v jazdeckom a rekreačno-športovom areáli Masarykov dvor.
Možné však je, že strana stráca najmä kvôli tomu, že sa jej vzhľadom na zadefinované „cieľovky“ nedarí osloviť nerozhodnutých voličov a ani ženy v produktívnom veku.
Jeho túry po fabrikách, ktoré „sú plné dennodenných hrdinov Slovenska“, korunuje status, že nikdy nezabudne na pracujúcich ľudí. Preto tiež vieme, že predseda strany „patrí k tej generácii, pre ktorú nie je zvláštne mať doma zaparkovaný traktor“ a že jeho starý otec opravoval vagóny v závode Slovenského národného povstania. V marketingu ide o jasne zadefinovanú cieľovú skupinu mužov v produktívnom veku s nižším vzdelaním žijúcich mimo Bratislavy. Rétoriku o hrdinoch umocňujú tiež návštevy dobrovoľných hasičov a prezentácia so športovcami.
Utimátum a odtrhnutý vlak
Ibaže rovnica o dvoch známych premenných podlieha aj tretej neznámej, ktorou je nerozhodnutá skupina voličov, ktorú tvorí až tretina všetkých voličov. Najnovšie čísla, ktorým však strana demonštratívne neverí, ich posunuli až na tretiu priečku. Hlas si to vysvetľuje zásahom liberálnych médií, ktoré zverejnili „zmanipulovaný prieskum v prospech Progresívneho Slovenska“. Možné však je, že strana stráca najmä kvôli tomu, že sa jej vzhľadom na zadefinované „cieľovky“ nedarí osloviť nerozhodnutých voličov a ani ženy v produktívnom veku. A tak si požičala silnú ekonomickú tému od svojho staršieho brata SMER – SD, ktorý ako prvý otvoril tému vysokých úrokov hypoték a rizika neschopnosti dlžníkov splácať svoje záväzky. Rovnako sa témy chlapácky chopil aj Boris Kollár, ktorého preferencie sa pohybujú tesne za hranicou zvoliteľnosti. Pellegriniovci však dali bankám vágne ultimátum, aby prišli s vlastnými riešeniami úverovej a hypotekárnej krízy, inak zasiahne po voľbách silný štát.
Uvidíme, nakoľko pôjde doterajšia umiernená rétorika sociálnych demokratov do úzadia. Niektorí jej členovia pritom dlhodobo komunikujú v štýle starej smeráckej školy. Najmä Matúš Šutaj Eštok sa netají sympatiami voči Robertovi Kaliňákovi, Marošovi Žilinkovi, podkopáva dôveryhodnosť právneho štátu a nevyberane útočí na politikov z opačného politického spektra. Správa sa ako odtrhnutý vlak snažiaci sa dobehnúť lokomotívu, ktorá ako prvá dorazila do stanice a do jej vozňov nastupuje väčšina pasažierov cestujúcich tým istým smerom. Pokiaľ chce Peter Pellegrini a jeho silný tím vypredať voľné miesta vo svojom osobnom vlaku, nemal by sa porovnávať s rýchlikom unášajúcim republiku na východ od (k)raja.