Celosvetovo minuli firmy minulý rok na reklamu na sociálnych sieťach neuveriteľných 207 miliárd dolárov. Najčastejšie sa stretávame s reklamami na spravodajských stránkach, Facebooku a Instagrame a často sme už voči reklamám akoby imúnni.
Existuje však skutočne účinná reklama, ktorá užívateľom internetu lezie na nervy čoraz viac: videoreklama na streamovacích službách ako Netflix či YouTube.
Opäť novinky
Práve YouTube opäť experimentuje a najnovšie odpočet reklamy v pravom rohu nahradila žltá linka pod videom. Až keď uplynie povinný čas prezerania reklamy, objaví sa ponuka Preskočiť. To všetko preto, aby si užívatelia sústredene pozreli reklamu a nesledovali len odpočítavanie. Alebo majú druhú možnosť – zaplatiť vyše 7 eur mesačne za YouTube bez reklám.
Podobne to funguje aj v prípade Spotify, kde má platiaci člen navyše k dispozícii osobného DJ-a, ktorý mu vytvorí playlist na mieru. Samozrejme, nie živého dídžeja, ale umelú inteligenciu.
V prípade Netflixu to nie je také jednoznačné – ak si užívateľ zvolí lacnejší balík predplatného, zaplatí síce, ale reklám sa nezbaví. Mnohí sa pýtajú: „Prečo musím znášať reklamu, keď si platím za službu?“
Americká streamovacia platforma Netflix si potrebuje zabezpečiť viac peňazí z reklamy, ktoré zatiaľ smerujú do klasických televízií. Rok po spustení predplatného s reklamami si ho objednalo 15 miliónov zákazníkov. Celkovo má teraz Netflix vyše 247 miliónov predplatiteľov.
V snahe zarobiť chce Netflix vyjsť v ústrety inzerentom. Okrem iného budú môcť okrem súčasných pätnásť- a tridsaťsekundových klipov zverejňovať aj desať, dvadsať a šesťdesiatsekundové spoty.
Zákazník má teda často tri možnosti: nechať si naservírovať reklamu priamo do video zážitku a nič neplatiť, pozerať menej reklám a platiť menej, alebo si zaplatiť filmy bez otravných reklám.
Reklamy so spravodajstvom
Reklamný svet je rozdelený na rôzne modely a na klasických spravodajských stránkach sa stretávame s bannerovou reklamou. „Platí za ňu inzerent aj bez toho, aby som na ňu klikol?“, pýtajú sa užívatelia webov. Odpoveď zasa nie je jednoznačná.
Záleží, či si objednal reklamu Pay per Click (PPC) alebo Cost per Mille (CPM, platba za tisíc zobrazení). Každý z týchto modelov má svoje miesto a výhody, ale aj nevýhody. Prvý spôsob si vyberajú väčšinou eshopy, druhý napríklad supermarkety, kde nenakupujeme priamo v internete, ale ideme do kamenného obchodu.
Nič nie je v dnešnom svete zadarmo – ani filmy, ani správy. Mnohé online platformy používajú reklamu na financovanie svojho obsahu. Výnimkou je napríklad portál NM.SK, kde sa spoliehame na dary čitateľov.