Receptívny ekumenizmus: jedna z ciest k jednote

Ilustračné foto. Zdroj: Človek a viera/Mária Švecová.
Receptívny ekumenizmus zdôrazňuje dialóg života, vzájomné prijatie a obdarovanie medzi cirkvami. Skrze spoločnú modlitbu, službu spoločnosti a teologický dialóg napomáha zakúsiť živú prítomnosť Krista, ktorý zhromažďuje svojich veriacich do jednoty.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Dialóg medzi cirkvami má rôzne podoby: od teologického dialógu až po spoločnú modlitbu a spoločný záväzok v službe spoločnosti. V centre všetkých nemôže chýbať dialóg života, ktorý znamená vzájomné prijatie a vzájomné obdarovanie a umožňuje zakúsiť živú prítomnosť Krista, ktorý zhromažďuje svojich do jednoty a robí ich svojím telom.

S Ježišom uprostred svojich je Cirkev tu a teraz nástrojom vystretej náruče Božej lásky! Tragédiou je, že takto zjednotená Cirkev existuje len vo veľmi obmedzených, aj keď prorockých skúsenostiach. Napriek veľkému historickému pokroku v zmierení medzi kresťanmi nám v súčasnosti naše rozdelenia bránia naplno rozvinúť náš potenciál a zjavovať živé Kristovo telo všetkým.

Je to, akoby sme boli veľkým rozetovým oknom – jednou z tých trblietavých vitráží z rôznofarebného skla, ktoré sa nachádzajú v niektorých veľkých kostoloch –, mimoriadne krásnym, keď cez neho svieti slnko. No pre naše rozdelenia toto rozetové okno prasklo a jeho kúsky sa rozleteli a rozsypali po zemi. Každý z tých kúskov je stále krásny, ale všetkým chýba nádhera, ktorú by mali, keby sa spojili a vrátili na svoje právoplatné miesto a nechali cez seba presvitať svetlo. Svet potrebuje práve toto svetlo. Má obrovský smäd po Kristovi.

Spôsob dialógu

Na tomto pozadí by som chcel hovoriť o štýle dialógu, ktorý sa čoraz viac spomína v súvislosti s tým, ako cirkvi ekumenicky rastú. Nazýva sa to receptívny ekumenizmus.

Keď sme si bližší, stávame sa duchovne živšími.

O receptívnom ekumenizme sa začalo hovoriť od roku 2003 po príchode Paula Murraya do Centra katolíckych štúdií na Durhamskej univerzite. Na webovej stránke univerzity sa dočítame: „Základným princípom, z ktorého vychádza receptívny ekumenizmus, je, že primárnou ekumenickou zodpovednosťou nie je pýtať sa: ‚Čo by sa mali iné tradície naučiť od nás?‘, ale ‚Čo by sme sa my mohli naučiť od nich?‘“

Jednoduchosť tohto princípu môže byť klamlivá, no v skutočnosti je tento princíp mocný. Ukázalo sa, že je plodný vo viacerých oficiálnych dialógoch. Napríklad Tretia anglikánsko-rímskokatolícka medzinárodná komisia (ARCIC III) ho použila vo svojom ostatnom, doteraz najrozsiahlejšom dokumente s názvom Kráčať spolu po ceste. Učiť sa byť Cirkvou – miestnou, regionálnou, univerzálnou. O ekumenizme sa v ňom píše: „Potvrdzujeme, že v súčasnosti, keď kráčame po ceste k plnému spoločenstvu, máme dvojakú úlohu: 1. pokorne sa zahľadieť na to, čo vo vlastnej tradícii efektívne nefunguje; 2. pýtať sa, či by tomu nemohla pomôcť vnímavá recepcia (osvojenie si) koncepcií, štruktúr, praxe a hodnotení, ktoré sú vlastné inej tradícii.“

Dva postoje, ktoré treba zaujať

To si od nás vyžaduje dve veci. Prvou je akt hlbokej pokory. Uznávame, že sa musíme učiť. Takto zisťujeme, že všetky veci, za ktoré sa zvyčajne hanbíme, naše chyby a ťažkosti, sú našimi priateľmi. Ukazujú nám našu potrebu učiť sa. Ako rozdelené kresťanské spoločenstvá potom môžeme bez strachu čeliť problémom našich tradícií. Aké je to potrebné v čase škandálov a zneužívaní, inštitucionálneho utajovania, autoritárskej moci, vnútorných bo­jov a etického a doktrinálneho zmätku!

Druhou vecou je otvorenosť voči darom iných. V rámci celého Kristovho tela sú veci, ktoré potrebujeme pre svoje uzdravenie. Uvádza sa to v dokumente ARCIC: „Musíme preskúmať, čo Boh daroval našim partnerom, pretože, ako povedal pápež František, je to ‚dar aj pre nás‘ (Evangelii gaudium, 246; EV 29/2352). To platí najmä vtedy, keď sa tieto ‚dary, o ktoré sa treba deliť‘ (Anglicanorum coetibus, § III), týkajú ťažkostí existujúcich vo vlastnej tradícii.“

Prijatím darov, ktoré sa nachádzajú v iných tradíciách, môžu naše vlastné cirkvi rásť v Kristovom živote. Keď sme si bližší, stávame sa duchovne živšími. A je jasné, že keď rastieme v Kristovi, stávame sa jednotnejšími.

Trojaká cesta

Prijímanie a osvojenie si toho, čo je srdcom receptívneho ekumenizmu, je v podstate duchovnou disciplínou obrátenia. Je to viac než len obyčajná metóda. Je to skôr ústretový postoj voči druhému, spôsob myslenia, ktorý sa uskutočňuje v medziľudských vzťahoch. Má tri „momenty“.

Prijať dary druhého teda znamená, že obnovujeme niečo, čo už patrí iným.

Prvým momentom je uvedomiť si, že sa máme čo učiť. Táto úprimnosť je konverziou k pokore a už mení naše vzťahy. Nemôžeme byť prísni, odsudzovať, ani chcieť rýchlo poučovať. To neznamená, že by sme popierali dary, ktoré môžu existovať v každom z nás.

Podobne ani medzi cirkvami netreba popierať žiadne z duchovných, doktrinálnych, služobných, liturgických, inštitucionálnych alebo praktických darov, ktoré existujú v každom konkrétnom kresťanskom spoločenstve. Musíme byť realisti a uvedomiť si svoju krehkosť. Obrazne povedané, na svadbu prichádzame takí, akí sme.

Potom je tu prijímanie darov druhého. Je to predovšetkým postoj ocenenia všetkého dobrého, čo druhý prináša. Toto ocenenie druhého spolu s poznaním seba spôsobuje, že náš prístup k druhému nie je zištný, neredukujeme druhého na prostriedok nášho vlastného zlepšenia. Ale je to prejav úcty, pohľad lásky. Samozrejme, takáto láska môže byť len darom Ducha Svätého. Aj to je chvíľa obrátenia.

Obrátenie sa zintenzívňuje v treťom momente, ktorý možno nazvať rekuperácia. Rekuperácia znamená, že to, čo sme sa naučili, si osvojíme a uplatníme vo vlastnom živote; ak hovoríme o cirkvách, tak vo vlastnom spoločenstve, a to spôsobmi, ktoré zodpovedajú celistvosti vlastnej identity. A keďže všetky kresťanské spoločenstvá patria do jedného Kristovho tela, akékoľvek bohatstvo, ktoré v tomto tele existuje, patrí v zásade všetkým.

Prijať dary druhého teda znamená, že obnovujeme niečo, čo už patrí iným. Viac ako pravdepodobné je, že nejakým spôsobom už tieto dary existujú v tom, kto je v postoji učenia, aj keď sú možno ešte nerozvinuté a nerozpoznané, no zrazu sa nanovo objavujú a s ešte väčším pochopením. V každom prípade je to premena, ktorá rešpektuje vlastnú identitu, ba robí každého jedného z nás autentickejším.

Receptívne osvojovanie a misia

Jednou z najpríťažlivejších vecí na receptívnom ekumenizme je možno skutočnosť, že sa zameriava na osvojovanie, ktoré ide ponad rámec vzájomného dialógu kresťanov. Je to dynamika, ktorá prináša plody pre misiu. Môžeme sa totiž priblížiť aj k tým, ktorí neveria v Krista, 1. aby sme sa poučili, 2. aby sme boli pripravení oceniť ich dary, a 3. aby sme boli ochotní zmeniť sa vo svetle toho, čo sa naučíme.

Toto trojnásobné obrátenie v nás uvoľňuje lásku. Je to však aj pozvanie pre ostatných, aby konali podobne. Umožňuje im to 1. nadviazať s nami vzťah a byť takí, akí sú, bez potreby urobiť na nás dobrý dojem, 2. oceniť aj naše dary, ktoré sú predovšetkým bohatstvá evanjelia, Krista v nás, a 3. využiť tieto dary vo svojom živote pri zachovaní celistvosti ich vlastnej identity.

Tento prístup, hoci nie je jediným spôsobom evanjelizácie, má obrovský potenciál, pretože rešpektuje Ježiša v nás a Ježiša v tých, ktorých stretáme. A je zakorenený v ukrižovanom a opustenom Ježišovi, o ktorom od začiatku svedčíme svojou radikálnou otvorenosťou a prijatím druhého.

Naša príležitosť

Každý z nás môže vo vlastnej každodennosti vstúpiť do receptívnych vzťahov, slobodne rozpoznať pravdu vo všetkých jej rozmeroch vo vlastnej skúsenosti, a zároveň objaviť krásu, ktorá existuje vo všetkých ostatných. V tomto autentickom stretnutí lásky zažijeme Ježišovu prítomnosť medzi nami a spolu s ním oživíme Kristovo telo, jedinú Cirkev, do ktorej všetci patríme, v jej povolaní slúžiť celému ľudstvu.

Zdroj: časopis Ekklesía, Jeden kresťanský ľud 5 (3/2024). Redakčne krátené.

Autor
Články autora
Odporúčané

Články autora:

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články