Reklama: Dedičstvo trhov aj tlak obrazoviek

Ilustračná snímka. Zdroj: pexels.com/David Geib.
Reklama nás dnes obklopuje takmer všade – od výkladov až po notifikácie na obrazovkách. No jej korene siahajú do trhovísk a jarmokov, kde víťazil ten, kto mal dôvtip i silný hlas. Čo všetko vypovedá reklama o našej dobe a čo si nesie z minulosti?
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Reklamu vnímame na každom kroku. Je všadeprítomná, ako významný prvok mestskej architektúry, obývanej krajiny, okrajov diaľnic i ako doplnok verejných dopravných prostriedkov. Či už ako falošný mýtus, alebo trpený element stala sa významným ekonomickým odvetvím a sociálnym fenoménom. Moderná, dobre a účelne prezentovaná reklama nie je len otázkou spotreby, ale aj odrazom dobovej mentality, technických možností, dobového vkusu a preferencií a naviac je aj svojbytným umeleckým žánrom. Zaiste mi dáte za pravdu, že postoje verejnosti k reklame sú protirečivé, spravidla jej však ľudia podľahnú.

Reklama nebola jednoznačne kladne prijímaná ani v minulosti. Dlho platilo, že dobrý tovar sa chváli sám. Pokusy o získanie zákazníka nebudili dôveru, keď reklama hlasne propagovala nejaký tovar. V obľube bolo u kupujúcich, najmä na jarmokoch a trhoch, hlasné pokrikovanie predávajúcich. Predajca si získal kupujúceho iba vtedy, ak mal hlasový fond a dôvtip.

Neskôr reklama nadobúdala na sile, ale popri solídnej reklame vždy existovali aj falošné a nepravdivé informácie. Za predchodcov reklamy môžeme považovať vývesné štíty na domoch remeselníkov či obchodníkov, ktoré lákali či upozorňovali kupujúcich, čo si môžu v kráme kúpiť. Aj pohľady do výkladov na umne a vkusne vystavený tovar lákali kupujúcich. Predpoklad však bol, že obchodník musel mať veľké tabuľové sklo na výkladnú skriňu.

Veľký význam pre reklamu mala tlač – rôzne inzertné časopisy, ale aj inzertné rubriky v novinách. Niekedy sa ponúkal tovar aj vtieravo, napríklad zobrazujúc detičky, ako sprevádzajú mamičku na nákupoch, s úmyslom vychovať budúcich zákazníkov. Reklama zasiahla celé generácie, ovplyvnila ich myslenie a poznamenala ideály.

Dnes nás v médiách či na obrazovkách počítačov strašia reklamy na každom kroku. Nákupné reťazce sa predbiehajú lákavými reklamami získať si zákazníka. Poznáme dobre aj reklamné letáky, najmä z obsahu našich listových schránok. Nuž doba je iná, tovaru veľa a útok reklamy nevyhnutný. Z reklamných spotov znejú korporátne hlasy známych hercov či spevákov, takže musíme predsa stoj, čo stoj využiť poslednú šancu!

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články