Reklamu vnímame na každom kroku. Je všadeprítomná, ako významný prvok mestskej architektúry, obývanej krajiny, okrajov diaľnic i ako doplnok verejných dopravných prostriedkov. Či už ako falošný mýtus, alebo trpený element stala sa významným ekonomickým odvetvím a sociálnym fenoménom. Moderná, dobre a účelne prezentovaná reklama nie je len otázkou spotreby, ale aj odrazom dobovej mentality, technických možností, dobového vkusu a preferencií a naviac je aj svojbytným umeleckým žánrom. Zaiste mi dáte za pravdu, že postoje verejnosti k reklame sú protirečivé, spravidla jej však ľudia podľahnú.
Reklama nebola jednoznačne kladne prijímaná ani v minulosti. Dlho platilo, že dobrý tovar sa chváli sám. Pokusy o získanie zákazníka nebudili dôveru, keď reklama hlasne propagovala nejaký tovar. V obľube bolo u kupujúcich, najmä na jarmokoch a trhoch, hlasné pokrikovanie predávajúcich. Predajca si získal kupujúceho iba vtedy, ak mal hlasový fond a dôvtip.
Neskôr reklama nadobúdala na sile, ale popri solídnej reklame vždy existovali aj falošné a nepravdivé informácie. Za predchodcov reklamy môžeme považovať vývesné štíty na domoch remeselníkov či obchodníkov, ktoré lákali či upozorňovali kupujúcich, čo si môžu v kráme kúpiť. Aj pohľady do výkladov na umne a vkusne vystavený tovar lákali kupujúcich. Predpoklad však bol, že obchodník musel mať veľké tabuľové sklo na výkladnú skriňu.
Veľký význam pre reklamu mala tlač – rôzne inzertné časopisy, ale aj inzertné rubriky v novinách. Niekedy sa ponúkal tovar aj vtieravo, napríklad zobrazujúc detičky, ako sprevádzajú mamičku na nákupoch, s úmyslom vychovať budúcich zákazníkov. Reklama zasiahla celé generácie, ovplyvnila ich myslenie a poznamenala ideály.
Dnes nás v médiách či na obrazovkách počítačov strašia reklamy na každom kroku. Nákupné reťazce sa predbiehajú lákavými reklamami získať si zákazníka. Poznáme dobre aj reklamné letáky, najmä z obsahu našich listových schránok. Nuž doba je iná, tovaru veľa a útok reklamy nevyhnutný. Z reklamných spotov znejú korporátne hlasy známych hercov či spevákov, takže musíme predsa stoj, čo stoj využiť poslednú šancu!