Hodnota „slovenského eura“ v zahraničí sa oproti vlaňajšku takmer nezmenila. Hovorí o tom analýza UnicreditBank, ktorá podľa údajov Eurostatu porovnala objem tovarov a služieb, ktoré si za sto eur môže obyvateľ Slovenska kúpiť doma a za hranicami.
Ceny v populárnom dovolenkovom zahraničí sú v porovnaní so Slovenskom v priemere nižšie o takmer desatinu, prináša dobré správy analytik UnicreditBank Ľubomír Koršňák. Priemerná hodnota „slovenskej“ stoeurovky v 10 najobľúbenejších dovolenkových destináciách Slovákov dosahuje podľa neho až 108 EUR.
Na dovolenke si teda Slováci môžu toho za rovnaké peniaze kúpiť o 8% viac ako doma. Najlacnejšie z desiatky favoritov je Turecko, kde si za túto hodnotu turista kúpi tovary a služby, ktoré by ho doma vyšli až na 180 eur. Pocíti to najmä v kaviarňach, reštauráciách či na legendárnom blšáku. V Egypte si dokonca návštevník za rovnakú sumu v eurách nakúpi až v hodnote 315 eur, vo Vietname vyše 200, v Thajsku 180 eur.

Z európskych prímorských destinácií sú najzaujímavejšie Rumunsko a Bulharsko na úrovni okolo 150 eur, Albánsko 128 a Chorvátsko 114 eur v tovare a službách za „slovenskú stoeurovku“. Nižšie sa ceny pohybujú aj v susedných krajinách Maďarsku a Poľsku, kde Slovák nakúpi o štvrtinu viac. Tesne pod úrovňou Slovenska je Česko, naopak v Rakúsku dostaneme za rovnaké peniaze o 30% menej, vo futbalovom Nemecku o 25% menej.
Z dovolenkových destinácií je cenami približne na slovenskej úrovni iba Grécko. Cyprus a Španielsko sú drahšie o desatinu, Taliansko o 16%, Fínsko, Nórsko a Dánsko dokonca o 35 až 40% nad úrovňou Slovenska. V Európe je najdrahšie Švajčiarsko, kde návštevník zo Slovenska za rovnakú sumu nakúpi iba 45% tovarov a služieb.
Vo svete sú drahšie ako Slovensko napríklad Bahamy, Portoriko či Izrael, ale aj USA a Kanada, či Austrália a Nový Zéland. Prekvapivo výrazne drahý je karibský ostrov Barbados, kde slovenský turista za rovnakú sumu dostane len polovicu tovarov a služieb oproti domovu. Drahšie ako na Slovensku je dokonca aj na Haiti, ktoré roky zápasí s vojnou mafie a neuveriteľnou biedou.
Graf UnicreditBank ukazuje, že občania Slovenska prešli za 35 rokov obrovským ekonomickým posunom. Kým v 90. rokoch väčšina cestovala k moru s kuframi plnými konzerv a sáčkových polievok, posledné roky si môžu užívať oveľa viac zmrzliny a grilovaných rýb pri mori. Ceny sú tam totiž často nižšie ako doma.

Za posledných 10 rokov sa objem tovarov a služieb, ktoré si v môžu v zahraničí kúpiť, zvýšili po započítaní Turecka o 15%. Od vstupu do EÚ sú dokonca pre Slovákov výjazdy do dovolenkového zahraničia dostupnejšie až o neuveriteľných 52%. Je to vďaka znehodnoteniu mien cieľových krajín, ale aj vďaka tomu, že najobľúbenejšími destináciami sa stali popri Chorvátsku najmä lacnejšie Turecko, Bulharsko, či Egypt.
Počet prenocovaní Slovákov v zahraničí sa len medzi rokmi 2014 a 2019 viac ako zdvojnásobil a postupne sa vracia na svoje predpandemické maximá. Minulý rok počet prenocovaní Slovákov v zahraničí pri súkromných cestách presiahol 23 miliónov, oproti roku 2014 bol takmer dvojnásobne vyšší, dopĺňa Ľubomír Koršňák z UnicreditBank.
Ilustračné foto: Peter Kremský