„Stačí len začať“ je neetická a klamlivá reklama, navádza deti na stávkovanie

Rada pre reklamu kritizuje, že spot od Tipsportu prezentuje stávkovanie ako prirodzenú súčasť života. Využíva popularitu Tomáša Tatara, aby navodila dojem, že hazard prispieva k úspechu.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Reklamný šot českej stávkovej spoločnosti Tipsport „Stačí len začať“ s populárnym slovenským hokejistom Tomášom Tatarom podľa vyjadrenia Rady pre reklamu porušuje Kódex zodpovednej reklamy. Reklama sa vysielala najmä počas májových Majstrovstiev sveta v hokeji.

Podľa viacerých mimovládnych organizácií a kritikov zľahčovala hazardné hry a priamo nabádala na stávkovanie ako niečo jednoduché, veselé a lákavé, čo sa len treba trpezlivo naučiť podobne ako korčuľovať, hrať golf alebo jazdiť na aute.

Navádzanie a podnecovanie aj maloletých

Zástupcovia Rady vo svojej argumentácii uvádzajú ako problematické, že reklama Tipsportu vytvára dojem, že stávkovanie je prirodzená súčasť života. Deje sa tak „v rámci obrazovej aj zvukovej zložky“, tvrdeniami ako „jedno Ti môžem zaručiť, že si to užiješ“ a „Stačí len začať“. Prezentuje tiež stávkové hry na pozadí bežných činností, ako napríklad učenie sa šoférovať, korčuľovať a podobne.

Reklama podľa zástupcov Úradu navádza a podnecuje k účasti na hazardných hrách aj divákov, ktorí sa doteraz stávkových hier nezúčastňovali. Nakoľko bola reklama šírená počas Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji, bola intenzívne vnímaná aj maloletými divákmi.

Tiež využívala populárnu osobnosť, kapitána hokejovej reprezentácie Tomáša Tatara, ktorý je idolom aj maloletých osôb. Preto táto reklama môže významne ovplyvniť súčasné alebo budúce rozhodnutie tejto skupiny osôb zúčastniť sa hazardnej hry, tvrdí Rada pre reklamu.

Podľa zástupcov Úradu môže navodiť dojem, že zúčastniť sa hazardnej hry môže prispievať k spoločenskému alebo športovému úspechu, ako je to v prípade úspechu Tomáša Tatara, prípadne že ide o voľnočasovú aktivitu s prísľubom intenzívneho zážitku.

Klamlivý benefit

Zástupcovia Úradu tiež uviedli ako problematickú aj časť reklamy, ktorá propaguje finančný benefit +30 EUR len za registráciu bez uvedenia kritérií pre jeho získanie a následné využitie. Osoba, ktorá sa zaregistruje však v skutočnosti nezíska 30 €, ako by sa mohlo z reklamy zdať, uvedený bonus je poskytnutý len vo forme „netov“ ako bonusu, uvádza sa v rozhodnutí Rady pre reklamu.

„Na základe toho má Úrad za to, že predmetná reklama porušuje pravidlá zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier uvedené v ustanoveniach Kódexu pre zodpovednú reklamu hazardných hier,“ znie vyjadrenie. Kódex pritom výslovne uvádza, že „neprípustnou je aj reklama, ktorá podnecuje k neuváženej účasti na hazardných hrách“.

Vysielanie reklamy v prestávkach hokejových zápasov slovenskej reprezentácie, ktoré sa vysielali aj v skorých popoludňajších hodinách zasiahlo obrovské množstvo nielen mladistvých, ale aj malých detí.

Nemorálna motivácia k stávkovaniu

Rada pre reklamu však nemôže reklamu zakázať. Preto len apeluje na zadávateľa reklamy Tipsport a vyzýva ho k zmene alebo úprave posúdenej reklamy a k tomu, aby zamedzil jej ďalšie šírenie v predmetnej podobe.

Reklamou sa zaoberala na podnet fyzickej osoby z Bratislavského regiónu. Sťažovateľ v podaní vyjadril názor, že „tisíce rodín gamblerov by vedeli potvrdiť, že „stačí len začať“ a človek privedie sám seba a celú rodinu na mizinu“.

Podľa sťažovateľa je nemorálne propagovať stávky týmto spôsobom v hlavnom vysielacom čase, keď reklamu môžu vidieť aj deti a dospievajúci, ktorí sú tak motivovaní k stávkovaniu. Sťažovateľ záverom uvádza, že stávkovanie je návykové ako drogy a z jeho pohľadu je to to isté, ako propagovať cigarety so sloganom „Stačí len začať“.

Spoločnosť Tipsport vo svojom stanovisku tvrdí, že reklama svojím obsahom neporušuje žiadne ustanovenie zákonov. TJe podľa nej aj v súlade s metodikou Úradu pre reguláciu hazardných hier a spĺňa požiadavky samoregulačných mechanizmov tým, že uvádza logo zadávateľa a uvádza „jasnú informáciu zákazu hrania hazardných hier osobám mladším ako 18 rokov“ uvedením piktogramu a upozornenia, že hrať treba zodpovedne.

Motivácia skúšať nové veci

Tipsport tiež uvádza, že reklama „je zameraná na pozitívnu motiváciu skúšať nové veci, radosť z hry, športového zážitku a prezentácie súťaže o 2024 lístkov na majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji“. Tipsport sa bráni, že „reklama propaguje kurzové športové stávky, teda najmenej rizikovú formu hazardu, pri ktorej výhry mimo iného závisia aj od schopností jednotlivých športovcov a od znalostí stávkujúcich“.

Podobných reklám sa počas majstrovstiev sveta v hokeji aj majstrovstiev Európy vo futbale vyskytlo niekoľko. Na propagáciu stávkovania sa využívajú populárni športovci ako Attila Végh, Tomáš Tatar, Petra Vlhová a ďalší.

V reklamnom odvetví sa už roky diskutuje o obmedzení reklamy na stávkovanie aspoň počas popoludňajších hodín, keď ju sledujú aj deti. V parlamente sa objavili aj návrhy na legislatívne úpravy, neboli však schválené s odkazom na potrebu podpory športu zo strany stávkových spoločností.

Česká firma Tipsport vznikla v roku 1991 v Beroune, Založili ju Jiří Dragoun a Jaroslav Nosek, ktorí pred rokom 1989 organizovali nelegálne stávky na dostihy v pražskej Chuchli. Prevádzkuje aj online stávkovanie, stieracie žreby, číselnú lotériu a kasína. Český Úrad na ochranu hospodárskej súťaže na jar 2019 vyšetroval spoločnosti Tipsport a Fortuna pre podozrenie z kartelovej dohody.

Ilustračné foto – iihf.com, ilustračné foto a video – youtube.com

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články