Návšteva urgentného príjmu s dieťaťom nepatrí k zážitkom, ktoré rád absolvuje ktorýkoľvek rodič. Naopak, je to často pocit bezmocnosti a strachu, čo matku alebo otca prinúti vyhľadať pomoc. Národný ústav detských chorôb (NÚDCH) preto obnovil aplikáciu, ktorá im má pomôcť určiť, či sa majú vydať na cestu do nemocnice alebo svoje dieťa dokážu ošetriť doma. Ako prvotný počin je to dobrá správa, ale zďaleka nie postačujúca.
Aplikácia pre ženy vo veku 20 – 35 rokov?
Detská nemocnica prvýkrát spustila aplikáciu v roku 2019 a opätovne ju uviedla do prevádzky v septembri ako odpoveď na zníženie počtu detí na svojom urgentnom príjme. „Zneužívanie urgentných príjmov a ambulantných pohotovostných služieb je témou, ktorá slovenské zdravotníctvo trápi dlhé roky. Aj keď ľudsky rozumiem situácii, v ktorej sa rodičia boja o svoje deti a nevedia objektívne vyhodnotiť zdravotný stav a potrebu lekárskej pomoci, nemôžeme ďalej nečinne tolerovať zneužívanie ochotných lekárov, sestier či záchranárov, ktorých primárnou úlohou je zachraňovať ľudské životy,“ uviedol na tlačovej konferencii minister zdravotníctva Michal Palkovič. Takéto vyjadrenie však pôsobí minimálne zvláštne a jednostranne, i keď zámer je čitateľný – uľaviť vyťaženému zdravotníckemu personálu.
Snaha o predstavenie aplikácie širokej verejnosti tak získala trpkú príchuť, keďže stredobodom jej záujmu nie je choré alebo zranené dieťa, ale zdravotník. Pri opise bezplatnej aplikácie NÚDCH v internetovom obchode sa píše, že je „zameraná pre matky vo veku 20 – 35 rokov, ktoré nemajú často dostatok skúseností pre hodnotenie príznakov svojho dieťaťa počas ich vývoja v rannom veku a v drvivej väčšine prípadov ak nastane zdravotná komplikácia u dieťaťa je matka nútená navštíviť pohotovosť alebo nemocnicu“. Tento odsek sme zámerne ponechali s gramatickými a štylistickými chybami, ktorých je v ňom až šesť. Ale od zvolenej rétoriky, ktorá devalvuje ženy, keďže otcov nespomína, a ich kognitívne schopnosti ohraničuje vekom, je potrebné sa dištancovať.
Slabá náplasť
Pokiaľ plánujete aplikáciu použiť v prípade núdze, nainštalujte si ju do mobilného telefónu vopred. Registrácia je zdĺhavá a pri opätovnom prihlásení je potrebné znovu a znovu udeliť súhlas so spracovaním osobných údajov, až kým vám na zadanú mailovú adresu konečne nepríde potvrdzujúca správa. Po vstupe do aplikácie sa prvá pomoc ukrýva pod symbolom kríža. Prvá trojica je graficky odlíšená od ďalších zdravotných ťažkostí a tvoria ju oživovanie, protišokové opatrenia a zvýšená telesná teplota.
Pri zhoršenom výsledku aplikácia zároveň poskytuje navigáciu k najbližšiemu zdravotníckemu zariadeniu.
Po rozkliknutí prvých dvoch položiek tu rodič nájde body zoradené podľa postupnosti, čo má robiť. Čo však chýba, je opis stavu, keď treba pristúpiť k resuscitácii, technika kontroly dýchania, ale napríklad aj upchatie nosa pri dýchaní z úst do úst. Taktiež tu absentuje rozlíšenie veku dieťaťa, keďže inak sa oživuje batoľa ako staršie dieťa. Absentuje zvuková stopa, ktorá by udávala tempo stláčania hrudníka, čo je už pri podobných aplikáciách štandard. Dá sa ale kliknúť na možnosť Zavolať záchrannú službu, čo môže byť v stave núdze prospešné.
Pri zvýšenej telesnej teplote je pomoc adresnejšia. Aplikácia umožňuje používateľom, aby do systému nahrali informácie o dieťati. Následne majú určiť výšku teploty a v druhom kroku sú im ponúknuté dve možnosti, a to liečba liekom a liečba horúčky fyzikálnymi metódami. Pokiaľ rodič zadá teplotu nad 38,5 °C, objaví sa na stránke aj pole s červeným písmom Doporučujeme Vám vyplniť dotazník! V tejto vete sú dve chyby, čo nevzbudzuje dôveru.
V prípade choroby dieťaťa však nejde o slovenčinu, a tak rodič kliká ďalej. Má odpovedať na otázky, či je dieťa pri vedomí, dýcha, či má úraz, krváca, ako dlho teplota trvá, či má zmeny na koži a akého sú druhu, či má príznaky bolesti, opuch a podobne. Ide doslova o určenie zdravotného stavu dieťaťa, ktoré môže vyústiť do privolania sanitky alebo len stlačenia tlačidla Ukončiť. Ale nehovorí nič o tom, či v prípade príznakov, ktoré bezprostredne neohrozujú dieťa na živote, s ním rodič má alebo nemá utekať na pohotovosť.
Bodový zoznam
Zvyšok položiek pripomína bodový zoznam. Krvácanie z nosa, rezná rana, tržná rana, požitie pracieho prášku, odrenina nohy i hlavy, poštípanie komárom, včelou a viacero ďalších položiek je spracovaných pod sebou prostredníctvom bodov, očíslovaných podľa postupnosti. Nie sú tu fotografie, ako vyzerá popálenina určitého stupňa či alergická reakcia. To si aj naďalej musia používatelia „googliť“. Pri zhoršenom výsledku aplikácia zároveň poskytuje navigáciu k najbližšiemu zdravotníckemu zariadeniu.
Ako podotkla jedna diskutujúca, v aplikácii chýbajú základné ťažkosti, s ktorými aj na bratislavskom detskom urgentom príjme končí mnoho detí. Sú to trebárs hnačka, vracanie, dusivý neutíchajúci kašeľ. Určite by sa tiež zišla kategorizácia detí podľa ich veku. Tím špecialistov z NÚDCH pracoval na aplikácii viac ako rok. Podľa detskej nemocnice ide síce o jednoduchú myšlienku, ale o pomerne náročný proces tvorby a pripomienkovania správneho nastavenia aplikácie. Škoda len, že odborníci nezvolili iný prístup založený na veku detí a reálnom prieskume, ktorý by im o dôvodoch návštev na urgentnom príjme povedal viac. Na prvú pomoc totiž existuje mnoho lepších aplikácií.