Dve nové F 16 na Slovensku sú silnejším signálom, ako veľa slov politikov

Tá podstatná a rozhodne dobrá správa pre Slovensko je, že sú tu. Reč je o prílete prvých dvoch kusov, z celkovo štrnástich objednaných amerických stíhačiek F-16 Block 70 v pondelok 22. júla večer na Slovensko. Ich prílet priamo spoza Atlantiku na Leteckú základňu Kuchyňa, pri Malackách, sprevádzal pochopiteľný záujem médií, aj politikov.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Nikto sa však neodhodlal prekročiť svoj politický tieň a pozvať na tento okamih aspoň symbolicky bývalých ministrov obrany, či zahraničia. Bezpečnosť krajiny má byť jednou z tých nadčasových tém.

Útok Ruskej federácie na Ukrajinu a zhoršujúca sa bezpečnostná situácia vo svete výrazne zvyšuje nevyhnutnosť investícií do obrany. Pri investíciách všeobecne ide okrem ich nominálnej výšky aj o ich hodnotové znamienko. Slovensko urobilo rad krokov, ktorým sa dajú priradiť plusové hodnoty. Na jar 2023, za premiéra Eduarda Hegera, darovalo staré Mig 29 Ukrajine a pomohlo susedovi. Ochrana nášho vzdušného priestor sa tým zbavila historickej závislosti od Ruska. A hlavne, nákup nových strojov nie je len technickou modernizačnou operáciou, ale začleňuje nás hlbšie aj do rodiny slobodných krajín západného sveta.

To, čo tomu predchádzalo však pripomína náš výkon v hokeji, keď góly dávame často na poslednú chvíľu, alebo nám v postupe pomáhajú iní. Na začiatku bol upadajúci a neudržateľný stav ruských strojov MiG-29. Na túto tému ostalo veľa vtipov. Obstarávanie začal realizovať ešte minister obrany Martin Glváč v jednofarebnej vláde Smeru. Po prvotných úvahách o prenájme sa nová vláda Smer-SNS-Most/Híd po voľbách v 2016 priklonila k ich nákupu. Rozhodovalo sa medzi švédskymi JAS 39 Gripen a americkými F 16. Rozhodovanie vtedajšieho ministra za SNS Petra Gajdoša sa zvláštne naťahovalo. To viedlo k podozreniam, či tak nekoná s cieľom predlžovať výhodnú abonentskú zmluvu s Ruskom na údržbu migov.

Napriek tomu, že odborníci sa prikláňali na stranu švédskych Gripenov (nižšia cena, jednoduchšia údržba, používali ich už susední Maďari a Češi) vláda na návrh ministra za SNS 11. júla 2018 však finálne rozhodla o objednávke 14 kusov taktických nadzvukových stíhacích lietadiel 4. generácie a to v najmodernejšej verzii Block 70/72. Lepšie vybavené stroje tejto značky má od nás už len Bahrajn. Za lietadla, výcvik, muníciu a logistiku sa Slovensko zaviazalo podľa vtedy medializovaných správ zaplatiť najmenej 1,6 mld. EUR. Finálnu zmluvu podpísalo Slovensko s americkými predstaviteľmi 12. decembra na Úrade vlády. Predchádzala tomu ešte roztržka medzi vtedajším premiérom Petrom Pellegrinym a ministrom Gajdošom okolo predčasného podpisu zmluvy rezortom obrany.

Ale napokon sme ten pomyselný gól dali. Áno štyri nové stíhačky tu mali pristávať už v roku 2022 a ďalších desať v roku 2023. Ale pandémia COVID, kríza z dodávkami polovodičových komponentov a ďalšie komplikácie spôsobili, že prvé stroje pristáli na Slovensku až teraz. Proces výrazne neurýchlila ani osobná návšteva jedného z predošlých ministrov obrany Jaroslava Naďa do výrobného centra Lockheed Martin v Greenvill v Južnej Karolíne. Tretiu stíhačku F-16 čakáme na Slovensku v októbri. Ďalších päť lietadiel pribudne v roku 2025. No a kvôli oneskorenej modernizácii leteckej základne Sliač, budú nové stroje zatiaľ “parkovať” na letisku Malacky-Kuchyňa.

Susedná Česká republika podpísala v januári 2024 objednávku na 24 kusov vyššej a to 5. generácie stíhačiek F-35, čo jej umožní pri ochrane vlastného vzdušného priestoru a lepšom začlenení do úloh NATO prevádzkovať dve letky. Vláda Roberta Fica uvažuje podľa slov jeho ministra obrany Roberta Kaliňáka o rozšírení doterajšej objednávky 14 kusov o ďalšie štyri stroje. Podľa vojenského analytika Vladimíra Bednára je tento počet príliš malý na to, “aby ste získali nejakú novú spôsobilosť. Rovnaký názor má aj generál vo výslužbe a bývalý najvyššie postavený vojak v štruktúrach NATO Pavel Macko.

Zatiaľ však za ochranu slovenského neba budú zodpovedať spojenci z NATO – aktuálne hlavne Maďarsko, ale aj Poľsko a Česko. Nové F-16 Block 70 v slovenských farbách to budú môcť začať postupne realizovať až od roku 2025. Plnú spôsobilosť pri ochrane vzdušného priestoru bude Slovensko schopné s novými strojmi zabezpečiť až od roku 2030. Prvý slovenský pilot sa začal na nové stíhačky pripravovať v USA ešte v roku 2019, pričom ďalší dvaja piloti sa z výcviku vrátili na Slovensko vlani. Ukončenie tréningu posledného slovenského pilota z Ameriky je naplánované na rok 2028.

Slovensko dostane celkovo dvanásť stíhačiek jednomiestnych a dve dvojmiestne. Z prvých dvoch už dodaných je jedna jednomiestna verzia „C“ a jedna dvojmiestna verzia „D“. Dolet stíhačky F-16 Block 70/72 je 3 220 kilometrov s najvyššou maximálnou rýchlosťou až 2 400 km/h (Mach 2+). Hmotnosť Fighting Falcon má bez záťaže 9 207 kilogramov. Rozpätie krídel F 16 je 9,5 metrov, dĺžka dosahuje viac ako pätnásť metrov.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.