Ilustrátorka knižky Pápež František deťom Eva Šimonová: Podobnú knihu som ešte nikdy neilustrovala. Mám z nej dobrý pocit

Foto: archív Evy Šimonovej
„Ilustrácie sú pre dieťa prvou galériou výtvarného umenia,“ hovorí česká ilustrátorka Eva Šimonová, ktorá sa detskej ilustrácii venuje prakticky odmalička. Práve jej diela nájdeme v novej knihe z Vydavateľstva Nové mesto Pápež František deťom. Obrázky sú výtvarným vyjadrením vybraných citátov Svätého Otca, vďaka čomu ho môžu lepšie spoznať aj najmladší čitatelia. S Evou Šimonovou sme sa rozprávali o tom, ako ilustrácie do novej detskej knižky vznikali, prečo tvorí stále ručne, aj o tom, čo je dobré na spoločnom čítaní detí a rodičov.

Sme otvorení rozhovoru.
Potrebujeme však vašu pomoc.

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah. Ďakujeme!

Venujete sa len detským ilustráciám alebo tvoríte aj pre dospelých?

Venujem sa len detským ilustráciám. Zaoberám sa nimi od vysokej školy, keďže som detskú ilustráciu aj študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Je to už viac ako 10 rokov, čo som ju dokončila.

Prečo ste sa rozhodli študovať v Bratislave?

Môj učiteľ zo strednej školy takisto študoval ilustráciu v Bratislave, takže ma tam nasmeroval a mne sa to zapáčilo. Tým, že aj bývam na južnej Morave, mám to do Bratislavy blízko.

Prečo ste sa rozhodli špecializovať na detskú ilustráciu?

Túžba bola vo mne už od detstva. Priťahovali ma knihy, detské ilustrácie, ako malá som milovala napríklad knihu Záhrada od Jiřího Trnku. To bola pre mňa magická vec. Veľmi skoro som mala jasno v tom, čo chcem robiť.

Bavilo vás okrem čítania aj kreslenie?

Áno, aj kresleniu sa venujem od detstva, navštevovala som výtvarnú školu. Už na základnej škole som sa zúčastnila na rôznych súťažiach v ilustrovaní rozprávok. Vždy ma to ťahalo, bolo mi to asi súdené. (úsmev)

U niekoho takéto smerovanie ostane len v rovine záujmu, u vás to prerástlo do profesie…

Áno, išla som si za tým. No nemôžem povedať, že dnes sa venujem len ilustráciám. Prešla som aj do grafického dizajnu, oba smery prepájam. Väčšina ilustrátorov sa nevenuje výhradne ilustráciám, to sa ani nedá.

Pretože sa tým neuživia?

Áno, to je jeden z dôvodov. Ilustrácia je časovo náročná a honoráre tomu často nezodpovedajú. Bolo by veľmi ťažké živiť sa len ilustrovaním. Veľa ilustrátorov preto pracuje s celou knihou, čiže zalamuje texty, tvorí obálky, hľadá písmo. Je tam prirodzený presah do grafického dizajnu.

V čom je detská ilustrácia špecifická?

Ilustrátor sa pri nej potrebuje viac zamerať na vek čitateľa, ktorému je kniha určená. Detská kniha môže byť pre väčšie alebo menšie dieťa, preto ilustrátor musí pracovať tak, aby dieťa ilustrácii porozumelo. V ilustráciách pre dospelých čitateľov môžeme ísť viac do abstrakcie, voľnosti a rôznych techník.

Eva Šimonová tvorí výhradne ručne.
Eva Šimonová tvorí výhradne ručne.

Akú techniku používate vy, aby bola ilustrácia pre deti zrozumiteľná?

Zameriavam sa na ručnú techniku, moje ilustrácie netvorím na počítači. Ide mi o vystihnutie štylizácie, musí byť zrozumiteľná. Výtvarná skratka musí byť pre dieťa jasná, aby netápali, čo ten obrázok znamená. Ak im nedáva zmysel, znepokojí ich to. Týka sa to hlavne detí predškolského veku.

Prečo zostávate pri ručnej technike, keď by ste na počítači mohli tvoriť rýchlejšie?

Bolo by to asi efektívnejšie, aj nad tým uvažujem, ale stále mi je na vyjadrovanie bližšia ručná technika. Je mi prirodzenejšia. Keďže aj tak dosť času trávim pri počítači, veľmi rada odchádzam k pracovnému stolu, k farbám, nožniciam a papieru. Viem sa tak lepšie vyjadriť. Rada pracujem s farbou, miešaním farieb a vrstvením. Počítač nedokáže nasimulovať obraz, ktorý vznikne pod rukou.

Zameriavam sa na ručnú techniku, moje ilustrácie netvorím na počítači.

Znamená to, že podľa vás je pre dieťa prijateľnejšia ručná ilustrácia ako digitálna?

To si úplne nemyslím. Je to len spôsob, ktorý je mne blízky, niekto iný to môže mať inak. Možno aj ja časom prejdem k niečomu inému, pretože sa stále vyvíjam. No momentálne som v tomto bode a som s tým spokojná. Uvidíme, čo príde neskôr.

Je typickým znakom detských ilustrácií pestrofarebnosť? Potrebujú ju deti?

Myslím si, že mladšie deti do štyroch rokov to uvítajú. Pestrejšia kniha sa pre ne stáva atraktívnejšou. Knihy, ktoré sú výtvarne krásne, ale chýba v nich farebnosť, nie sú často pre deti také zaujímavé. To môže byť na škodu.

Z Vydavateľstva Nové mesto sme vás oslovili, aby ste ilustrovali našu novú knihu Pápež František deťom. Je v nej 12 citátov pápeža Františka doplnených vašimi dielami. Aká bola vaša prvá reakcia na túto ponuku?

Ponuka ma rozhodne potešila, lebo podobnú knihu som ešte nikdy neilustrovala. Zobrala som to ako výzvu a možnosť preniknúť do inej tematiky. Z výsledku mám dobrý pocit.

Tá výzva spočívala v otázke, akým spôsobom sa pozrieť na myšlienky takej osobnosti, akou je pápež František, detskými očami?

Rozhodne áno. Mala som aj obavy, lebo to rozhodne nebolo jednoduché zadanie. Niektoré myšlienky som vnímala ako zložitejšie pre deti, o to väčšia bola moja úloha, aby som im ich cez ilustráciu priblížila.

Ako dlho ste ilustrácie pripravovali?

Podklady som nedostala naraz, pristupovala som k nim jednotlivo. Na každú ilustráciu som sa špecificky pripravovala. Je to proces, keď sa musím zamyslieť, vypísať si kľúčové slová a zapísať si myšlienky. Potom prechádzam k skicovaniu kompozície, čo je pri každej výtvarnej činnosti veľmi dôležité. Skice som postupne rozpracovala, až som dospela k výslednej prípravnej skici. Finálna farebná ilustrácia sa skenuje v profesionálnom štúdiu. V digitálnej podobe ešte jemne upravím kontrast alebo urobím drobné retuše. Potom to už ide do vydavateľstva. Proces prípravy jednej ilustrácie rátam na hodiny. Celkovo som na všetkých 12 ilustráciách pracovala asi dva mesiace.

Knihy, ktoré sú výtvarne krásne, ale chýba v nich farebnosť, nie sú často pre deti také zaujímavé.

Boli návrhy ilustrácií čisto vo vašej réžii?

Áno, v tomto som dostala voľnú ruku. Asi v dvoch prípadoch som využila možnosť konzultácie s vaším vydavateľstvom, lebo som nevedela, ako myšlienku priblížiť deťom. Dostala som odpoveď, ktorá mi veľmi pomohla a nasmerovala ma. Niekedy je to totiž ťažké, lebo ilustrátor je pri práci iba sám so sebou a nemá sa s kým porozprávať. Zahľadí sa do práce a často nevie, či ide správnou cestou.

Zamietli ste pri niektorej z ilustrácií váš pôvodný nápad a začali ste úplne odznova?

Stalo sa to a stáva sa to bežne. Niekedy prejdem už do finálnej fázy a potom zistím, že nie som spokojná, a začnem odznova.

Keď práve nemáte nápad, ako to urobiť inak, potrebujete skôr zmeniť myšlienky a potom pokračovať, alebo sa ešte viac zamyslíte a tak na to prídete?

V takomto prípade to odložím na neskôr a venujem sa niečomu inému. Mám overené, že to funguje. Niekedy sa nad tým zamyslím pri úplne inej činnosti, keď nesedím pri stole. Často je to večer pred spaním, keď mi bežia v hlave myšlienky, alebo keď sa uvoľní myseľ a tá myšlienka práve vtedy „naskočí“.

Prenikli ste vďaka tomuto zadaniu lepšie do myslenia pápeža Františka? Boli niektoré myšlienky pre vás nové?

Áno, boli aj nové myšlienky. Snažila som sa niečo si aj o ňom načítať a viac sa zaoberať danou tematikou.

Akú techniku ste zvolili pre túto knihu? Použili ste rovnakú techniku na každú ilustráciu?

Všetky ilustrácie som vytvorila rovnakou technikou – akrylovými farbami, štetcom, grafickým valčekom a špachtľou. Detaily sú dotvorené pastelkami a ceruzkou. Dá sa povedať, že tieto obrázky sú maľované.

Čo je grafický valček?

Je to malý valček, na ktorý sa nanesie farba a tá sa zase prenesie na papier. Takto sa dá pekne vytvoriť štruktúrovaná plocha.

V knižke nájdeme aj pápežov výrok: „Každý z nás je chcený a milovaný.“ Ako ste pretavili tento výrok do ilustrácie?

Takmer vo všetkých ilustráciách som sa snažila podať myšlienku nielen cez deti, ale aj cez zvieratká. V tejto ilustrácii som vyjadrila rôznosť cez rozličné deti, ktoré tam sú, ale aj cez rozličné zvieratá, konkrétne vtáčiky, ktoré vidíme v prírode a majú tiež rôznu podobu.

Na inom mieste v knihe pápež hovorí: „Buďme vďační starým ľuďom.“ Aký postup ste zvolili tu?

Ide o ilustráciu, kde dievčatko češe svoju babičku. Tu som si zaspomínala na svoje detstvo a vďačnosť voči starým rodičom. V živote je to tak, že naši rodičia sa starajú o nás a bolo by fajn, keby sme im potom túto starostlivosť a lásku opätovali. Toto deti poznajú a je im to blízke.

Na obálke knihy je pápež František s deťmi so zaujímavou panorámou v pozadí. Čo na nej vidíme?

Je tam nielen Bratislavský hrad, ale aj bazilika v Šaštíne a košické sídlisko Luník IX. Ide o miesta, ktoré pápež František minulý rok na Slovensku navštívil. Chceli sme, aby z toho bolo cítiť Slovensko.

Máte aj vlastnú rodinu. Pomáha vám vaša práca zostávať na vlne detského sveta? Rozumiete vďaka nej lepšie svojim deťom?

Určite áno. Starší syn má šesť rokov a dosť moju prácu vníma, páči sa mu. Na základe toho, čo robím, dokáže v porovnaní s rovesníkmi viac chápať ilustrácie a hodnotu kníh. Vie, že kniha nevznikne len tak, ale je to dielo. Ilustrácie sú pre dieťa ako prvá galéria, kde sa stretáva s výtvarným umením prostredníctvom detskej knihy.

Viete posúdiť, do akého veku dieťaťa majú zmysel knižné ilustrácie a kedy by mu mal stačiť už len text?

Dôležitý je vek, keď si je dieťa schopné už samo čítať text. Ak si ho nedokáže prečítať alebo len začína čítať, ilustrácia mu pomáha pochopiť príbeh. Od ôsmeho, deviateho roku už deti ilustrácie toľko nepotrebujú. Tam už potom hrajú úlohu komiksové knihy, ale to je už iný spôsob ilustrácie. V tínedžerskom veku je potom dôležitá aj obálka knihy, typografia a grafická úprava.

Táto kniha umožňuje diskusiu, môžeme sa s dieťaťom rozprávať o výrokoch pápeža, pýtame sa ho, ono odpovedá a vyjadruje svoj pohľad. Kniha je stmeľujúce médium.

Jedna vec je pochopiť posolstvo prostredníctvom ilustrácie, druhá vec je emocionálny zážitok z čítania. Čo majú ilustrácie vyvolať v čitateľskej duši dieťaťa?

Detská ilustrácia by mala dieťa motivovať a vzbudiť záujem o knihu. Dieťa by malo priniesť knihu rodičovi s tým, že si ju chce s ním prečítať. Ak je kniha bohato ilustrovaná, môže si ju prípadne čítať aj samo.

Aký má prínos čítanie detí spolu s rodičmi?

Je to veľmi dôležitá a úžasná vec, ktorá by mala fungovať denne. Deti vďaka tomu pochopia, čo nám čítanie knihy prináša – rozvíja fantáziu. Je to veľmi potrebné aj v tejto dobe, keď je najmenší problém pustiť deťom rozprávku v mobile alebo na počítači. O to dôležitejšie je, aby deti iba počúvali, prípadne si zatvorili oči a predstavovali si svoj svet.

Je aj kniha Pápež František deťom vhodná na čítanie rodičov spolu s deťmi?

Určite áno. Táto kniha umožňuje diskusiu, môžeme sa s dieťaťom rozprávať o výrokoch pápeža, pýtame sa ho, ono odpovedá a vyjadruje svoj pohľad. Kniha je stmeľujúce médium.

Publikáciu Pápež František deťom nájdete v e-shope Vydavateľstva Nové mesto.

Autor
Články autora
Odporúčané
Predošlé
Ďalšie
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články