Muži a ženy sú z raja: Aj vy môžete pochopiť teológiu tela! (recenzia)

Foto: Wikimedia Commons
Ak sa chceme zahĺbiť do podstatnej témy pontifikátu svätého pápeža, je dobré spoľahnúť sa na sprievodcu. A Mary Healyová túto službu vykonáva dôstojne.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Kniha Men and Women Are from Eden (2005) od americkej teologičky Mary Healyovej je syntézou a študijným sprievodcom k teológii tela od sv. Jána Pavla II. Touto skutočnosťou je rámcovaný aj cieľ tejto publikácie: Nemá byť prevratnou monografiou s originálnymi myšlienkami, ako skôr didakticky prístupným doplnkom ku katechézam poľského pápeža. V našich končinách je dostupný český preklad s názvom Muži a ženy jsou z ráje.

Možno sa pýtate, aký má vôbec zmysel prečítať si túto knihu, keď si môžeme prečítať priamo Teológiu tela, čiže sériu katechéz sv. Jána Pavla II., v ktorých rozvíjal a vysvetľoval učenie Cirkvi o manželstve, telesnej stránke našej existencie a sexualite.

Nuž, úprimne povedané, pôvodný text nie je úplne jednoduchým čítaním. Pripomeňme, že sv. Ján Pavol II. bol vyštudovaným filozofom, ktorý sa zaradil do fenomenologicko-personalistickej tradície, a ak je niečo, čo sa o kontinentálnej filozofii rozhodne nehovorí, tak to, že je prehľadná a jednoduchá.

Ak sa teda chceme zahĺbiť do tejto podstatnej témy pontifikátu svätého pápeža, je dobré spoľahnúť sa na sprievodcu. A Mary Healyová túto službu vykonáva dôstojne.

Návrat do raja

Trochu ma prekvapilo, že sa do toho Healyová pustila. Poznal som ju predovšetkým ako niekoho, kto sa pohybuje v katolíckom hnutí charizmatickej obnovy a vyzná sa v biblistike. Morálna teológia sa od týchto oblastí záujmu odlišuje.

Healyová je však dobrou žiačkou sv. Jána Pavla II. (nakoľko to viem posúdiť) a jeho myšlienky predostiera stráviteľným a očarujúcim spôsobom.

Vo vysvetľovaní teológie tela postupuje chronologicky, podľa poradia, v akom sa jednotlivým témam venoval Svätý Otec.

Začína teda v raji, pri stavoch prvotnej samoty, prvotnej jednoty a prvotnej nahoty. Boh stvoril človeka na svoj obraz, čiže oplývajúceho rozumom a slobodnou vôľou. Muž si uvedomí, že sa líši od zvyšku stvorenstva, ktoré pomenováva, a to sa nazýva stavom prvotnej samoty.

Boh mu však stvorí pomoc (pričom toto slovo v originálnom biblickom texte označuje partnera, nie slúžku!), pretože človek nebol stvorený nato, aby bol sám. Keď muž zbadá ženu, radostne vykríkne. Toto je moja druhá polovica! A to je stavom prvotnej jednoty, plného uvedomovania si dôstojnosti a komplementarity ľudského tela.

Potom však do sveta príde hriech. Muž a žena si uvedomujú, že sú nahí, a hanbia sa za to. Uvedomujú si, že vo svete poznačenom hriechom sa vnímanie ľudského tela radikálne zmenilo. Už to nie je ideálny stav prvotnej jednoty, telo už môže byť predmetom objektivizácie, ľudia ho často vnímajú ako niečo oddelené od zvyšku nekonečne dôstojného ľudského stvorenia.

Aj aplikované otázky

Od stavu pôvodného ľudstva sa tak dostávame do stavu padlého ľudstva. Potom nám však Boh Otec posiela na svet svojho Syna, vďaka čomu sa stávame vykúpeným ľudstvom a na konci vekov sa môžeme stať osláveným ľudstvom.

Healyová upozorňuje (rovnako ako Svätý Otec) na veľký dôraz, ktorý Ježiš kladie na inštitúciu manželstva. Reformuje starozákonné predpisy o tom, kedy môže človek prepustiť svoju manželku, a drasticky obmedzuje legitímne dôvody na odluku.

Nejde však o svojvoľnú šikanu stvorenstva, ale skôr o snahu o návrat do raja, ako je zobrazený v knihe Genezis, do stavu prvotnej jednoty. Žiadne manželstvo na tejto strane večnosti nie je dokonalé, ale Ježiš napravuje inštitúciu manželstva tak, aby ešte lepšie zodpovedala svojej funkcii „ikony“ samotného Boha, ktorý je vzťahom, a zároveň obrazu vzťahu Boha s človekom.

Na konci knihy Healyová zájde do aplikovaných otázok teológie tela, konkrétne sa venuje antikoncepcii a umelému oplodneniu. Citlivo, ale bez zbytočného vykrúcania sa vysvetľuje, prečo je takéto konanie podľa cirkevného učenia urážkou Boha a vážnym ohrozením manželskej jednoty.

Vysvetlenie kontextu

Po celý čas Healyová využíva svoje hlboké biblické akademické pozadie. Teológia tela sv. Jána Pavla II. sa v tejto knihe snúbi s jej znalosťou Svätého písma.

Pridanou hodnotou je navyše vysvetlenie spoločenského a vnútrocirkevného kontextu divokej druhej polovice 20. storočia, do ktorej sv. Ján Pavol II. priniesol svoju teológiu. Vďaka Healyovej čitateľ získa základný prehľad o tom, ako v Cirkvi prebiehala diskusia o týchto témach a prečo sv. Ján Pavol II. zohral takú dôležitú úlohu.

Možno jediná vec, ktorú by som knihe vytkol, je to, že pri niektorých argumentoch (napríklad z prirodzeného zákona) sa nespomínajú filozofické predpoklady, ktoré ako kresťania uznávame, ale pri konfrontácii s týmto svetom nemusia byť až tak univerzálne prijímané. 

Dané je to však zrejme formátom knihy ako krátkeho 100-stranového úvodu do teológie tela, adresovaného prevažne praktizujúcim katolíkom, ktorý proste nemá ambíciu všetko dopodrobna vysvetliť, čiže nejde o zásadný nedostatok.

Naopak, ako výraznú výhodu tejto knihy vnímam to, že z nej naozaj cítiť nadšenie a zápal pre Boží plán s ľudstvom a manželstvom. Skrátka, písala to charizmatička, k tomu nemám čo dodať.

V časoch, keď aj množstvo katolíkov relativizuje cirkevné učenie o manželstve, ide o cenný príspevok k popularizácii teológie sv. Jána Pavla II. Vonkoncom nemám pocit, že ide o zbytočnú knihu, ktorá iba opakuje už povedané.

Moje hodnotenie: Didakticky prístupné zhrnutie teológie tela, veľmi dôležité pre našu dobu. 9/10.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.