Odev ako jazyk minulosti: Čo prezrádzal o našich predkoch?

Ilustračný obrázok. Zdroj: pexels.com/Aden Ardenrich.
Odev bol kedysi viac než len praktickou súčasťou života – odrážal spoločenské postavenie, pôvod či dokonca vierovyznanie nositeľa. Tradičné kroje a doplnky rozprávali svojím vlastným jazykom, zatiaľ čo dnešná uniformita v obliekaní zmazáva rozdiely. Stratil náš odev svoju reč, alebo stále prezrádza viac, než si myslíme?
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

To, čo dnes nazývame uniformita, je v obliekaní jednotlivca štýl, v ktorom podľa odevu nerozoznávame, či ide o ženu, dievča, muža či mládenca. Obidve pohlavia nosia aj rovnaké súčasti odevu. Ženy obľubujú nohavice a muži majú vo svojom šatníku košele v takej farebnosti, aká kedysi patrila len dievčatkám či slečinkám.

Naši predkovia v minulosti – najmä tí, ktorí žili na vidieku – nosievali kroj. Ak prišli do mesta, bolo podľa ich oblečenia poznať, odkiaľ pochádzajú. Odievanie osôb bolo takým výrazným znakom, tak veľa prezrádzalo o jeho nositeľovi, že sa až natíska fráza, že ten človek mal napísané svoje meno na čele. Nemusel ani nič povedať a dalo sa spoznať, z ktorej dediny prišiel. Nemusel si ani nič kúpiť, ale bolo zrejmé, k akej spoločenskej vrstve patrí. Pozorovateľ nemusel byť ani detektívom a videl, či dotyčný vstúpil do manželstva alebo je slobodný. Dokonca podľa toho, ako bol oblečený, sa dalo zistiť aj to, ktoré náboženstvo vyznáva. A podľa určitých odevných doplnkov i to, akú funkciu plnil človek pri slávnostnom obrade – svadbe, krstinách či pohrebe.

Svoje oblečenie si dnes kupujeme v obchodoch či z rôznych internetových ponúk tak trochu naslepo.

Ta to moja hudoba neraz vyslovila žena, keď otvorila skriňu či truhlicu s odevom. Sukne – kabaty, zástery – šurce, fartuchy, košele – oplecká, šatky – chustki či čepce sa pritom rátali na niekoľko desiatok kusov. Odev bol pýchou nejednej ženy – sedliačky, či bohatá, ale i chudobná, snívali o tých povestných 77 sukniach. Možno sa nám zdá márnotratné, keď povieme, že niekde mala žena toľko čepcov, koľko bolo nedieľ v roku. Alebo takú sukňu, ktorú si zobrala len raz v roku na určitú nedeľu výročitého sviatku.

Niekedy, či skôr v charakteristických znakoch, nezaostávali ani muži. Široké kožené opasky s viacerými mosadznými prackami nosili napríklad len bačovia. Dlhú súkennú halenu – gubu, čuhu – nosili len pastieri alebo furmani. Ak si mládenec zastrčil za klobúk veľké prizdobené pero, čoskoro ho čakal sobáš. I dievča pred svadbou malo počas ohlášok v kostole iný druh šatky aj účes. Na prvý pohľad bolo možné spoznať ženu, ktorá niesla jedlo rodičke. Bola to jej kmotra, nesúca v kútnom hrnci výdatnú kuraciu polievku.

Svoje oblečenie si dnes kupujeme v obchodoch či z rôznych internetových ponúk tak trochu naslepo. Ušije, zhotoví, ponúkne a predá nám ho niekto cudzí. Pre našich predkov odev zhotovovali väčšinou dobre známi výrobcovia, dokonca ponajprv si ho ručne šili samy aj šikovnejšie ženy. Neskôr miestne krajčírky, kožušníci, čižmári, a veru tak poctivo a s fortieľom, že niektoré kožuchy, čižmy, baranice, haleny sa dedili z generácie na generáciu. Veď aj odev bol iný na prácu, iný na sviatok, ba i na odchod z tohto sveta.

Má, či nemá náš dnešný odev nejakú špecifickú reč?

Končím, milí čitatelia, stále platným výrokom, že šaty robia človeka.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.