Prieskum v módnom biznise: Ideál krásy menia inkluzívne kampane

Z prieskumu vyšlo najavo, že dve tretiny Slovákov majú reálny problém pri výbere nového oblečenia. Foto: Unsplash
Diktát štíhlosti je charakteristickou črtou moderných civilizácií. Napriek tomu, že v nich narastá podiel ľudí s nadváhou a obezitou, tento rozporuplný fenomén čelí zotrvačnosti. Svedčí o tom, že módnemu priemyslu sa ho podarilo vštepiť do kultúrnych vzorcov, zvykov, rutiny tvorcov i konzumentov. Na základe unikátneho medzinárodného prieskumu, realizovaného na Slovensku a v ďalších ôsmich európskych krajinách, máme k dispozícii aktuálne údaje o vnímaní vlastného tela respondentov v dobe kultu štíhlosti. Aj vďaka alarmujúcim dátam dochádza k zmene postoja módnych značiek.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Prezentovanie ideálov krásy v módnom biznise je za posledné desaťročia veľmi kontroverznou a diskutovanou témou. Nástup sociálnych sietí a online médií ešte umocnil tlak na bežné ženy a mužov, ktorí vnímanie vlastného tela porovnávajú s profesionálnymi modelkami a modelmi.

Do aktuálneho módneho prieskumu Fashion (Re)search, ktorý skúmal koreláciu medzi maloobchodným predajom módy a vzťahom spotrebiteľov k ich vzhľadu, sa zapojilo viac ako 20-tisíc zákazníkov z 9 európskych krajín vrátane Slovenska. 

Nerealistické štandardy vnímajú kritickejšie ženy

Podľa dát Eurostatu má nadváhu či obezitu zhruba 53 % obyvateľov Európskej únie. A to je v jasnom rozpore s obrazom, ktorý sa prezentuje v „lifestylových“ magazínoch. Až 39 % žien v prieskume potvrdilo, že módny priemysel podporuje nereálne očakávania, no súhlasilo s nimi len 28 % mužov. Dokonca, takmer polovica mužov označila štandardy krásy v móde za realistické.

Je však zaujímavé, že na otázku, či sú tieto normy pre jedno pohlavie nereálnejšie ako pre iné, 50 % mužov uviedlo, že normy sú rovnako nerealistické pre mužov aj ženy. Rovnako si to myslí iba 39 % žien, pričom takmer polovica oslovených dám vnímala ako stereotypné práve normy pre ženy. Na čom sa však muži aj ženy zhodli, bolo, že módne značky a obchody majú zodpovednosť zaradiť do módnych reklamných kampaní ľudí s rôznymi tvarmi tela, aby sa spotrebitelia cítili viac akceptovaní.

Módne značky reagujú na meniaci sa trh. Foto: Unsplash
Inkluzívne reklamné kampane

Módne, ale aj kozmetické značky sa v poslednej dobe snažia o diverzitu. Do kampaní obsadili napríklad tínedžerov s Downovým syndrómom, ženu na invalidnom vozíku, dámy rôznej hmotnosti, ľudí s kožnými chorobami, ako sú vitiligo či albinizmus. Na svetových prehliadkových mólach sa tiež prezentuje takzvaná strieborná vlna a tento trend možno vnímať aj lokálne.

Nakoľko však túto tendenciu vníma bežný spotrebiteľ? Cítia sa najmä starší ľudia, ktorí po pandémii taktiež často využívajú možnosti online nakupovania, dostatočne zastúpení v módnom svete? Odpoveď znie nie.

Prieskum Fashion (Re)search, ktorý realizovala európska platforma GLAMI, sa respondentov pýtal, ktoré telesné typy nie sú dostatočne zastúpené v módnej reklame. Ženy v 7 z 9 krajín zaradili postavy modeliek staršieho a stredného veku medzi najmenej zastúpené. Myslí si to 51 % Sloveniek a 42 % Slovákov. Výsledky prieskumu preto môžu byť výzvou na zmenu uvažovania módnych značiek, ktoré v kontexte starnutia populácie môžu ponukou inšpirovať všetky generácie zákazníkov rôzneho veku a konfekčných veľkostí.

Dve tretiny Slovákov sa trápia pri nakupovaní oblečenia

Z prieskumu vyšlo najavo, že dve tretiny Slovákov majú reálny problém pri výbere nového oblečenia. Tretina oslovených mužov a žien uviedla, že ich trápia nekonzistentné veľkosti oblečenia pri rôznych značkách, ktoré sa môžu výrazne líšiť. A tak je nutné jednotlivé kúsky skúšať v kabínkach, pričom nelichotivé osvetlenie nad zrkadlom prekáža iba 8 % mužov a až 22 % žien. Málo dostupných veľkostí však pociťujú viac páni ako dámy, no obe pohlavia sa zhodli, že v ich veľkosti je nedostatok možností. Myslí si to 29 % opýtaných občanov Slovenska.

Módne značky vo svojich aplikáciách či e-shopoch reagujú na obavy zákazníkov a umožňujú im zadať požadované parametre vo filtri. Samozrejmosťou sa stáva aj kategória „wide fit“, čiže väčšie veľkosti, ktoré sa týkajú dokonca aj obuvi pre ľudí so širšími členkami a lýtkami. Rovnako je možné si zvoliť aj výšku a človeku sa zobrazia možnosti či už pre nízku, alebo vysokú postavu. Až 36 % respondentov víta tipy, ako sa obliecť pri ich telesných mierach.

Našťastie, segment módnych influencerov funguje stále lepšie, a tak sa pomaly mení aj postoj k zážitku nakupovania.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články