Napriek tomu, že kultúrnou obcou otriasajú politické turbulencie, bežný pracovný život zatiaľ pokračuje v kreatívnych koľajach. Svedčí o tom aj množstvo výstav na domácej, ale i zahraničnej scéne, reprezentujúcej slovenských výtvarníkov. Za všetky vyberáme dve, ktorých vernisáže sa konali v januári – v Bratislave a Prahe.
Príroda nás presahuje
Slovenský inštitút v Prahe otvoril jubilejný, 30. rok svojho pôsobenia výstavou súčasnej slovenskej ženskej maľby s názvom Organic Development. V kurátorskej koncepcii Jany Babušiakovej sa predstavujú tri slovenské maliarky Žofia Dubová, Kristína Mésároš, Patrícia Koyšová a česká hostka Iveta Stehlíková, ktorá momentálne tvorí na Slovensku.
„Začiatok projektu sa viaže s výstavou spomínaných troch slovenských výtvarníčok, ktorá prebehla v roku 2022 v bratislavskej Dot Contemporary Gallery. Keď ma pani riaditeľka Slovenského inštitútu v Prahe oslovila s myšlienkou, aby výstava pokračovala v hlavnom meste Česka, hľadala som prepojenie témy organickosti v maľbe na českej výtvarnej scéne. To som našla v tvorbe Ivety Stehlíkovej, ktorá k výstavnému konceptu priniesla nový pohľad, smerujúci k dokonalosti a nedokonalosti skrze prácu s organickými formami v symetrii,“ povedala pre nm.sk kurátorka Jana Babušiaková.
Organickosť vo výstavnom koncepte vníma cez oba významy slova – ako prírodný aj ako prirodzený. „Považujeme za dôležité držať všetky aspekty nášho života pevne v rukách a zabúdame, že nás v mnohom ovplyvňuje náhoda a neuchopiteľné faktory – podobne ako na podobu krajiny vplývajú prírodné zákony a poveternostné podmienky. Tok rieky nie je vždy priamočiary, ale vinie sa pomedzi prekážky. Príroda vždy ide cestou najmenšieho odporu,“ zdôraznila. Vernisáž sa konala v priestoroch Slovenského inštitútu v Prahe za účasti veľvyslankyne Slovenskej republiky v Českej republike Ingrid Brockovej a riaditeľky Slovenského inštitútu Ľubice Krénovej.
Z prameňa spája vodu a čas
„Maľovanie je pre mňa určitá forma cesty a hľadania odpovedí na súčasnú dobu, ako urobiť život krajším, veselším a naplneným. Každý máme svoj prameň, ktorý máme vo svojom vnútri a celý život ho objavujeme. Môžeme z neho vytvárať potôčiky, rieky, moria a tak, ako sme z neho vzišli, nakoniec k nemu smerujeme,“ uviedla na vernisáži akademická maliarka Katarína Böhmová. Výstava dostala názov Z prameňa a bude mať krátke, len dvojtýždňové trvanie, také príslovečné pre rýchle plynutie času. Možno si ju vychutnať v bratislavskom Dome Quo Vadis do konca januára.
Autorka sa téme času venuje posledné tri roky, pričom vo svojich najnovších dielach sa sústredí na dynamiku pohybu vody. „Absolventka pražskej Vysokej školy umeleckého priemyslu, dcéra jednej z najvýraznejších osobností slovenského výtvarného umenia Alexandra Trizuljaka, žije a oslovuje hodnotami, v dnešnej spoločnosti takými chýbajúcimi. Obdivuje život a šíri krásu v ňom. Výtvarným prejavom, ktorý je jedinečný,“ uviedol na margo jej diela kurátor výstavy Ľuboslav Moza.