Navaľného smrť v sibírskom väzení svedčí o pohŕdaní Putinovho režimu životom tohto hrdinu slobody, ktorý holými rukami bojoval proti diktatúre. Šance na zmenu boli premrhané a vracia sa k absolutizmu typickému pre ruské dejiny: to boli Navaľného obavy.
Nejde len o Rusko. V dnešnom svete čoraz viac rastie nezáujem alebo pohŕdanie slobodou, pluralizmom a demokraciou. Afrika, ktorá sa v 90. rokoch 20. storočia vydala cestou demokracie, sa vydáva inou cestou: vojenské prevraty už nie sú výnimkou. V Guinei, Mali, Burkine Faso, Gabone… A potom, pokiaľ ide o demokratickú transparentnosť niektorých afrických volieb, mohli by sme o tom diskutovať.
Globálny svet vzbudzuje strach.
Salvador, malá stredoamerická krajina, sa stal vzorom pre Južnú Ameriku vďaka autoritárskej a represívnej politike svojho prezidenta Bukeleho voči mládežníckym mafiám. Nedávno vyhral voľby so ziskom 86,4 hlasov, pričom nemal žiadnu konkurenciu.
Nemali by sme však byť pesimistickí. Vo svete existujú pevné demokracie, treba si však všimnúť všeobecnú tendenciu hľadať silného muža (všimnime si Orbánovo Maďarsko), ktorý upokojuje ľudí. Globálny svet vzbudzuje strach. V mnohých sa objavuje požiadavka účinnejšej obrany proti invazívnym javom: nestabilite, migrantom, hospodárskym krízam, terorizmu, kriminalite.
Zdá sa, že demokracia so svojimi zložitými mechanizmami chráni málo a pomaly. Lepšie je personalizovať moc. Lepšie je znovu diskutovať o demokratických alebo parlamentných systémoch, ktoré sa zrodili po druhej svetovej vojne, poznačené traumou zo skúsenosti s nacisticko-fašistickým režimom: systémy, ktoré sa po páde komunizmu zdali byť jedinými schodnými cestami.
Spomedzi mnohých prípadov vyniká jeden, ktorý vyvoláva obavy: prípad najľudnatejšej demokracie na svete, Indie, nábožensky a etnicky zložitej krajiny (172 miliónov moslimov z 1,4 miliardy obyvateľov). Premiér Módí, ktorý sa teší širokému ľudovému súhlasu aj tým, že presadzuje prepojenie medzi hinduizmom a indickou identitou, vymazáva demokratický a morálny odkaz Gándhího, nenásilného symbolu spolužitia hinduistov a moslimov. „Hinduizácia“ Indie je nebezpečným procesom nacionalizácie voči mozaike menšín v krajine. Gándhí v úplne inom zmysle uvažoval o hinduistickom prínose až do roku 1948, keď ho zabil hinduistický nacionalista.
Sme nostalgickí za demokraciou, ktorá možno dobre fungovala v pred-globálnom svete?
Zdá sa, že silnejšia identita a silní osobní vodcovia sa všade vyplácajú ako konsenzus. Vynára sa otázka: Sme nostalgickí za komplexnou a vyváženou demokraciou, ktorá možno dobre fungovala v pred-globálnom svete? Spomeňme si na Európu a Taliansko. Existuje mnoho možných poznámok k nedostatkom talianskej politiky. Nemožno však zabudnúť, že Taliansko, krajina s limitovaným počtom obyvateľov, je ôsmou najväčšou ekonomikou z hľadiska nominálneho hrubého domáceho produktu. Toto postavenie je výsledkom politickej a ústavnej histórie, ktorá má pevnú podstatu.
Európa a Taliansko si nemôžu neuvedomovať pregnantnú hodnotu svojich demokratických dejín a kultúr, najmä v konfrontácii s turbulentnými scenármi sveta. Táto odlišnosť nie je pocitom nadradenosti, ale mala by sa vyriešiť vo vedomom uvedomení si toho, čím sme a čo vo svete reprezentujeme.
Prevzaté z famigliacristiana.it.
V nedeľnej rubrike Horizonty nm prinášame krátke úvahy zahraničných autorov Piera Codu, Jesúsa Morána a Andrea Riccardiho . Reflektujú súčasnú situáciu a pomáhajú preniknúť do doby, v ktorej žijeme, aby sme jej mohli lepšie porozumieť. Články v tejto rubrike vychádzajú vďaka grantovej podpore Konferencie katolíckych biskupov Spojených štátov amerických.