Opäť raz o čítaní a pozeraní. Interakcia verzus pasivita

Zdroj: Pexels-bulat-khamitov
Médiá sú pre deti veľkým lákadlom. Niekedy môžu poslúžiť ako relax, no nemali by sme dieťa posadiť pred rozprávku len preto, aby sme mali od neho pokoj.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

V rubrike Krása výchovy reagujeme na ďalšiu otázku rodičov. Mnohé deti uprednostnia rozprávku v televízii či tablete pred spoločným čítaním. Návyky k obom formám relaxu, ako aj hranice, ktoré im nastavíme, závisia od nás dospelých. Psychologička vysvetľuje, aký bonus prináša deťom čítanie a prečo je dobré neposadiť dieťa pred médiá skôr než dosiahne rok a pol až dva roky.

Exkluzívne pre vás čitateľov nm.sk odpovedá Ilona Špaňhelová, psychologička a psychoterapeutka z Prahy.

Otázky do rubriky Krása výchovy môžete posielať na adresu: vychova@nm.sk.

Prečo čítanie kníh pôsobí na detský mozog inak ako pozeranie príbehov v televízii či v tablete? Od akého veku môžeme deti posadiť pred médiá a na aký čas?
Monika

Odpoviem na vašu otázku z pohľadu psychológa. Navrhujem, aby sme sa všeobecne pozreli na obidve formy trávenia voľného času dieťaťa.
Pokiaľ sa dieťa pozerá na nejaký príbeh v tablete alebo počítači, je to preňho vo väčšine prípadov jednoduchá činnosť. Dieťa sa posadí, zväčša samo (podľa veku) alebo mu rodič pustí nejakú rozprávku či príbeh. Vo väčšine prípadov je fyzicky nečinné, pri tejto aktivite nekomunikuje, je pasívnym divákom. Na druhej strane sa pred ním rozvíja príbeh, ktorý má určitú dynamiku, zvraty, napätie, dej.

Na jednu hodinu pozerania sa na tablet alebo počítač sa odporúča aspoň štvrť hodiny pobytu vonku.

Niekedy túto činnosť dieťa potrebuje. Chce si odpočinúť, nad ničím nepremýšľať. Navrhujem, aby ste sa čo najviac pozerali na rozprávku s dieťaťom. Takto budete môcť odpovedať na jeho prípadné otázky, ktoré môžu vyplynúť z deja. Tiež budete vedieť, že napríklad zamyslenosť alebo nočná mora môže byť dôsledkom toho, čo dieťa videlo.

Stretla som sa tiež s názorom kolegov, že na jednu hodinu pozerania sa na tablet alebo počítač sa odporúča aspoň štvrť hodiny pobytu vonku. Deťom sa dobre prekrví mozog, uvoľnia sa, vyskáču sa, odreagujú a prípadne vydajú zo seba aj napätie z príbehu i z celého dňa.

Čítanie pôsobí na dieťa inak. Keď dieťaťu čítame, prebieha vzájomná interakcia medzi dieťaťom a rodičom, všetko sa odvíja pomalšie. Čítaním trávi dieťa s otcom alebo mamou spoločný čas. Dieťa vidí písmenká, neskôr číta samo a môže si fixovať správnu slovenčinu, gramatiku, význam slov… Pomáha mu to pri vyjadrovaní. Môže sa pýtať, čo dané slovo znamená. Vizuálne si môže slovo zafixovať a neraz to pomáha napríklad pri diktáte. Pri čítaní máte možnosť počkať, zastaviť sa, porozumieť textu, vysvetliť, vyjadriť, čo tým chcel zrejme autor povedať.

Keď dieťaťu čítame, prebieha vzájomná interakcia medzi dieťaťom a rodičom, všetko sa odvíja pomalšie.

Pri oboch činnostiach sa u dieťaťa buduje väčšia fantázia. Pri čítaní je často väčší priestor reagovať na fantáziu.
Obe činnosti – pozerať sa na počítač alebo tablet a čítať knihu – sa budú objavovať v živote dieťaťa. Je veľmi vhodné uvedomovať si, čo tým dieťa i rodič získava. Môže to byť odpočinok, relax, nové poznatky, väčší rozvoj fantázie, slovnej zásoby.
Je vždy dobré, aby sme premýšľali, ako sa daná činnosť podieľa na vytvorení užšieho vzťahu medzi rodičom a dieťaťom.
Aj večer s rozprávkou, keď si sadne k počítaču alebo televízii celá rodina, pripraví si občerstvenie a trávi takto čas spolu, je veľmi dôležitý a cenný.

Psychológovia odporúčajú, aby rodičia posadili dieťa pred médiá najskôr medzi rokom a pol až dvoma rokmi.

My psychológovia odporúčame, aby rodičia posadili dieťa pred médiá najskôr medzi rokom a pol až dvoma rokmi.
Na aký čas, je vždy na rodičoch. Je dobré, aby sme u dieťaťa nevytvorili návyk, aby dieťa od televízie chcelo vyskočiť a zahrať sa alebo ísť von. Psychológovia, ktorí sa zaoberajú touto tematikou, odporúčajú, aby dieťa bolo pred médiami najviac toľko hodín týždenne, koľko má rokov – teda v troch rokoch tri hodiny za týždeň.
Dôležité je, aby to nebol „iba“ čas, keď dieťa pred televíziu posadíme kvôli tomu, aby sme mali od neho pokoj. Niekedy sa to môže stať, ale je dôležité, aby sa z toho nestalo pravidlo.

Prečítajte si tiež:

Čitateľmi sa nerodíme, stávame sa nimi

Deti, ktorým rodičia veľa čítajú, prídu do školy šikovnejšie, hovorí známy propagátor detského čítania

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články