O udržateľnej móde bez zbytočného odpadu sa hovorí čoraz viac aj v našich končinách. Mladá trojica z Piešťan dokázala v priebehu pár rokov preraziť so svojou dámskou značkou na trh s kúskami, ktoré sú ekologické. Dnes si už môžete kúpiť legíny, ktoré sú ušité z materiálov z recyklovaných PET fliaš či recyklovaných rybárskych sietí.
Látkou vo firme navyše neplytvajú. Na začiatku venovali veľa času polohovaniu strihov na látku tak, aby vznikalo čo najmenej odpadu. Zvyšky, ktoré však po odstrihnutí zostanú, využijú ďalej – napríklad z toho ušijú čelenku. Dôraz tiež kladú na balenie oblečenia, a tak všetky obaly sú recyklované.
„Celá naša výroba sa deje v okruhu niekoľkých kilometrov. Kolekciu, strihy a grafiku vytvárame doma a samotná potlač látky prebieha na konci ulice. Najobľúbenejší typ prepravy, dokonca aj s rolkou látky pod pazuchou, je bicykel,“ uvádzajú nadšenci ekologickej značky na svojej stránke.
A kto stojí za lokálnou produkciou plnou farieb, veselých motívov a bláznivých vzorov? Sú to Andrea Palowska, Nina Kubalová a Ivo Sedlák, ktorí vymysleli značku Abraka, dali jej dušu a dnes nám porozprávali nielen o tom, ako vznikli, ale aj o filozofii udržateľnej módy, niečo o materiáloch a prezradili, prečo na začiatku pandémie posielali ľuďom rúška len za poštovné.
Vaša spoločnosť je na trhu pomerne krátko – len zopár rokov, napriek tomu sa o vás a vašej filozofii už popísalo zopár článkov. Ako sa to vlastne celé začalo?
Prvé myšlienky o vlastnom tvorivom projekte sa viažu s rokom 2016. Projekt sa nerodil zo dňa na deň a prípravy na jeho predstavenie nám trvali približne deväť mesiacov. Tento nápad sa zrodil pri jednej z našich spoločných debát. Všetci traja sa poznáme už veľmi dlho a vždy sme boli podobne veselo naladení, radi sa hýbeme a milujeme prírodu. Tak nám napadlo tento náš aktívny a veselý postoj k životu pretaviť do nejakého produktu. Najskôr to bol len nápad, debata, vôbec sme s tým nerátali ako s podnikateľským zámerom.
Máte nejaké motto, ktorým sa riadite?
Hlavné motto, ktoré komunikujeme, je „girls on the move“, teda dievčatá – ženy v pohybe. Pohyb a aktívny životný štýl je aj náš hnací motor, takže by sme tento odkaz chceli šíriť prostredníctvom našich vecí ďalej. Nezáleží na tom, či sa pripravujete na maratón alebo radi vybehnete na turistiku, naše oblečenie má byť pre všetkých, ktorí svoj čas radi venujú pohybu a pobytu v prírode.
Pri výrobe je pre vás dôležitý aj samotný vplyv na životné prostredie. Prečo ste cítili potrebu začať v tomto smere viac komunikovať?
Záleží nám na životnom prostredí a od začiatku existencie značky sa snažíme ekologický prístup vniesť do rôznych aspektov našej výroby. Čoraz viac a častejšie sa skloňujú alarmujúce články o textilnom priemysle. Odevní giganti premenili módu na rýchloobrátkový tovar doslova dennej spotreby.
Niektoré veci svojou kvalitou a zhotovením vydržia dve-tri nosenia. Samozrejme, podmienky, v akých sa takáto výroba deje, je téma na samostatný rozhovor. Touto cestou sme nechceli ísť a hľadali sme ekologické alternatívy pre jednotlivé fázy našej výroby.
Kľúčom k tomu celému je pre nás lokálna domáca výroba v miestnych dielňach, používanie ekologických materiálov, minimálna preprava a recyklované obalové materiály. Momentálne je povedomie o ekologickej móde dosť aktuálna téma. Veľa značiek sa snaží aplikovať princípy udržateľnosti a etickej výroby, čo je veľmi pozitívne. Veríme, že to nezostane len v pozícii aktuálneho módneho trendu, ale značky si takéto zmýšľanie osvoja natrvalo.
A kedy ste si uvedomili stopu, ktorú po sebe môže firma svojou výrobou zanechať, konkrétne na životnom prostredí?
Prakticky od našich začiatkov. Už pri výrobe prvých sérií sme strávili napríklad pomerne veľa času polohovaním strihov na látku, aby sme vyprodukovali minimálny odpad z metráže. K tomu sa pridal výber kvalitných udržateľných látok, lokálnosť výroby, recyklované obaly, sekundárne produkty, na ktoré využívame zvyšky materiálov, ktoré by inak skončili v koši.
Aké materiály teda používate a čo všetko šijete?
Produkty šijeme z materiálov, ktoré sú z recyklovaných PET fliaš, z recyklovaných rybárskych sietí či textilných zvyškov ECONYL®, materiály s certifikátom Bluesign® a OEKO-TEX® | STANDARD 100, Q-NOVA, SEAQUAL a GRS.
Rozhodnutím pracovať udržateľne dostala naša značka úplne nový rozmer.
Aby sme zvýšili využitie látok na maximum, do ponuky sme zaradili napríklad čelenky, ktoré vznikajú práve ako sekundárny produkt pri polohovaní legín. Veľmi sa tešíme, že komunita ľudí, ktorá okolo nás vznikla, sú ľudia, ktorým záleží na životnom prostredí.
A za výsledkom nášho podnikania potom nie je ,len‘ oblečenie vo veselých originálnych dizajnoch, ale práve aj šetrnejší prístup k životnému prostrediu pri našej výrobe.
Šijeme legíny a športové podprsenky, to sú ,celoročky‘. Máme však aj produkty, ktoré zaraďujeme sezónne, a snažíme sa reflektovať na požiadavky trhu. Čiže v lete ,trendujú’ kraťasy, braletky či plavky, naopak v zime je to veľmi obľúbená termo kolekcia.
Odkiaľ pochádzajú látky, z ktorých šijete?
Spolupracujeme s dodávateľmi v rámci Európy, väčšinu látok máme z látkarskej veľmoci, ktorou je Taliansko.
Zamýšľali ste sa nad tým, ako sa posúvať na vyšší level. A dá sa to podľa vás?
Radi by sme našli v budúcnosti stáleho partnera, ktorý by vedel pre nás zabezpečiť recykláciu našich produktov po skončení ich životnosti. Počas konferencie obehového hospodárstva, na ktorej sme sa minulý rok zúčastnili, sa o tejto problematike vo veľkom diskutovalo. Výrobcovia látok opätovnú recykláciu oblečenia dokážu poskytnúť, zatiaľ však v limitovanej kapacite.
Nakupovať len potrebné množstvá, neplytvať zdrojmi..
V tomto smere by asi mala byť celospoločenská zodpovednosť. Čo by mohli robiť aj iné firmy, nielen v odevnom priemysle, lepšie, inovatívnejšie s dôrazom na ekológiu?
Zodpovednosť by mal cítiť každý sám za seba. Nemyslíme si, že sú nevyhnutné hneď veľké inovatívne riešenia a investovanie. Samozrejme, ak niekto túto možnosť má a chce, je to skvelé. Veľmi pekne s touto tematikou narába inštitút cirkulárnej ekonomiky INCIEN, ktorý v danej oblasti robí osvetu a poradenské aktivity. Základné pravidlá, ktoré však môžeme aplikovať individuálne alebo aj v rámci firmy, sú určite nakupovať len potrebné množstvá, neplytvať zdrojmi – lokálnosť je cesta, recyklované a recyklovateľné, vysoká kvalita, nakupovať s ohľadom na trvácnosť, respektíve životnosť.
Čo je podľa vás najťažšie, ak máte firmu, ktorá chce produkovať zisk, uživiť sa a zároveň mať aj pozitívny dosah na prírodu a svet okolo seba?
Z nášho uhla pohľadu sa to vzájomne nevylučuje. Veľmi dôležité však je nastaviť si procesy od začiatku. Myslieť dopredu. My sme si výrobu od vzniku nastavili tak, aby mala čo najmenšiu ekologickú záťaž, a s tým pracujeme. Problém môže nastať, ak napríklad firma existuje v nejakom fungovaní, ktoré chce odrazu zmeniť, vtedy takáto zmena môže vyžadovať väčší finančný kapitál.
Máte nejakú ekologickú značku za vzor? Povedzme niekoho, kto vás inšpiruje?
Značiek, ktoré sa prezentujú ekologicky, je dnes neúrekom. Vždy sa treba uistiť, či to značka myslí vážne, alebo sa to snaží iba využiť ako marketingový nástroj. Ceníme si všetky, ktoré to s ekológiou myslia vážne a prinášajú nové udržateľné spôsoby výroby. Aby sme to dokázali robiť aj my, navštevujeme medzinárodné výstavy a konferencie, kde hľadáme inovatívne materiály a riešenia, ktoré následne aplikujeme do našej výroby.
Ako vás vnímajú ľudia, okolie? Sú podľa vás Slováci ochotní platiť možno za takéto oblečenie viac?
Myslíme si, že sa okolo nás vytvorila už pomerne veľká komunita, ktorá sa stotožňuje s naším smerovaním. Asi to vyplýva aj z toho, že ľudia sa intenzívnejšie zaujímajú o okolie, v ktorom žijú. Prepájajú sa s projektmi, ktoré reagujú napríklad aj na tému ekológie v rôznej forme. Takisto mnoho ľudí uváženejšie nakupuje a pri výbere radi podporia aj domácu produkciu.
V poslednom čase sa veľa hovorí napríklad o pomalom cestovaní, o efektívnom využívaní energií, o tom, aby sme čoraz menej kupovali veci, ktoré v skutočnosti až tak k životu nepotrebujeme. Všeobecne o takom pomalšom spôsobe života… Ako ste na tom vy?
My si tu v Piešťanoch žijeme veľmi pomaly. (smiech) Piešťany sú malé kúpeľné mestečko, ktoré pôsobí trošku ako Makarská mimo sezóny. Nás rýchly životný štýl nikdy veľmi neprepadol, takže na sebe tú zmenu veľmi nebadáme. Zmenu je vidieť v ponuke na trhu, ktorá určite odráža dopyt. Mnoho ľudí cestuje či nakupuje uvedomelejšie, kvalitnejšie, často si radšej za kvalitu priplatia. Stále však spotrebiteľské správanie tej druhej väčšiny kriví kvalitu ponuky na trhu.
Ako vnímate tento rok? Prišla pandémia a všetko sa spomalilo.
Je pravda, že práve pri prvej vlne pandémie korony bolo u nás to celkové spomalenie asi viac badateľné. Často sa skloňovali zavreté hranice, obchody či kaviarne. Bolo menej možností, a tak si ľudia začali tvoriť program sami, nie konzumný, lebo taký v ponuke práve nebol. Naopak, ľudia išli do prírody, na výlet či na bicykel. Človek si zvykne na čokoľvek, v tomto sme úžasní a myslíme si, že v tom spomalení nás pandémia určite pozitívne ovplyvnila.
Cítite spomalenie aj v rámci toho, ako sa ľudia správajú a ako nakupujú?
Zmenu spotrebiteľského správania sme videli na začiatku prvej vlny korony. Ľudia nevedeli, čo majú očakávať, boli právom vystrašení, určite viac premýšľali, kde peniaze minú a či vôbec. Postupne sa však pre nás veci dostali do normálu. Je to aj najmä vďaka spôsobu nášho fungovania. My totiž nemáme kamennú predajňu, ktorú by sme museli zavrieť. Náš zákazník si produkty môže popozerať a objednať online. V tomto sme spolu s inými internetovými obchodmi mali skutočne výhodu.
Aj pri bežnom štýle života má väčšinou človek viac, ako mu treba.
Žijeme my u nás príliš spotrebne? Chceme napríklad vlastniť veľa oblečenia, módnych doplnkov?
Globalizovať sa to nedá, ale aj pri bežnom štýle života má väčšinou človek viac, ako mu treba.
Otázka je potom, do akej skromnosti chceme ísť. Na každom z nás je, aby vedel zhodnotiť, čo je príjemný štandard a čo už je zbytočné. Vždy je však dôležité začať od seba, a tak možno trochu aj motivovať iných dobrým príkladom.
Keď sme na Slovensku zaznamenali prvé prípady koronavírusu, vy ste začali v tom čase šiť ochranné rúška. Posielali ste ich ľudom za poštovné. Prečo?
Prvotný popud bola pre nás informácia, na ktorej sa zhodla väčšina odborníkov, že nosenie rúšok pomáha zastaviť šírenie vírusu. Videli sme, že rúšok bol nedostatok a nie každý si ich bol schopný vyrobiť doma.
To, že sme malá firma, nesie so sebou aj isté výhody. Jednou z nich je veľká flexibilita. Netrvalo ani deň a štandardnú výrobu nášho oblečenia vystriedalo šitie rúšok.
Rúška sme nechceli nijako monetizovať, predsa len nie sme firma zaoberajúca sa výrobou zdravotníckych pomôcok a takisto sme boli mierne zaskočení prístupom mnohých firiem, ktoré podľahli vysokému dopytu a začali rúška predávať za násobky ich reálnych cien.
Chceli sme pomôcť a zároveň vyslať signál, že zdravie je hodnota, na ktorej by sa nemali jednotlivci ani firmy obohacovať.
Koľko rúšok ste takto poskytli?
V našej dielničke sme dokázali ušiť a za dobrovoľný príspevok pre organizáciu Kto pomôže Slovensku rozdať niečo viac ako 1000 rúšok.
Okrem toho ste plánovali podporiť iniciatívu Kto pomôže Slovensku aj tým, že z uvedenia limitovanej kolekcie legín a podprseniek ste avizovali, že polovicu zisku pošlete na účet tejto iniciatívy. Stalo sa tak?
Páčila sa nám celá koncepcia iniciatívy Kto pomôže Slovensku, a tak sme sa rozhodli, že okrem dobrovoľných príspevkov za rúška, za čo by sme chceli ešte raz poďakovať, prispejeme priamo finančne aj my. Rozhodli sme sa, že polovicu zo zisku z kolekcie Amore odovzdáme iniciatíve. Takto sme dokázali prispieť sumou 2000 eur, ktorú sme odoslali ešte v apríli, a veríme, že našla dobré uplatnenie.
Prežili ste prvú vlnu pandémie, máme tu druhú. Ako je to možné, že ste to nejakým spôsobom dali aj napriek tomu, že ste sa rozhodli ísť touto cestou?
Za to vďačíme našim zákazníkom, ktorí nás nenechali v štichu. Aj keď je pravda, že veľa z nich sme nedokázali uspokojiť. Stalo sa totiž to, že sme sa dostali do veľkého výrobného sklzu, ktorý bol spôsobený nielen šitím rúšok, ale aj obmedzenými dodávkami látok z Talianska.
Čo je pre vás pri podnikaní teda najdôležitejšie?
Vyrábať produkty, ktoré robia ľuďom radosť. Robiť to udržateľne, aby boli spokojní tak koneční zákazníci, ako aj všetci, ktorí sa podieľajú na ich vzniku. Od výrobcov vlákna až po krajčírky.
Aké hodnoty predstavujete aj smerom k zamestnancom?
Sme malá firma, o to je to u nás jednoduchšie. Pracovné vzťahy u nás prerástli do kamarátskych, samozrejme, pri udržaní vynikajúcej pracovnej morálky. Dôležitejšie však je, že to všetkých v procese baví a neopúšťa nás pracovný elán.
Titulná foto: Abraka tím tvoria Nina (vľavo), Ivo (uprostred) a Andrea (vpravo).
Zdroj foto: Abraka archív, FB Abraka