Taylor Swiftová a Sima Magušinová: Dve tváre obyčajnosti

Foto: X a Flickr
Čo spája a čo odlišuje svetovo najslávnejšiu ženskú hudobníčku a známu slovenskú pesničkárku? Ich texty.

Sme otvorení rozhovoru.
Potrebujeme však vašu pomoc.

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah. Ďakujeme!

Dvaja ľudia sedia na pustom ostrove. Okolo nich nie je nič iné okrem vody. Odrazu sa jeden z nich opýta: „Počul si nový album od Taylor Swiftovej?“

Karikatúra britského časopisu The Spectator dokonale zachytáva to, aký je to pocit pohybovať sa po popkultúrnej strane internetu v roku 2024. Swiftová je úplne všade, a keď v apríli vydala svoj nový album The Tortured Poets Department, jej všadeprítomnosť sa ešte zintenzívnila.

Swiftová je vo svete populárnej hudby superhviezdou už dlho (vydala už 11 originálnych štúdiových albumov), no v ostatných rokoch sa z nej stáva vyslovene fenomén.

A to fenomén nielen hudobný, ale aj ekonomický: odhaduje sa, že počas turné Eras Tour, ktoré práve prebieha, zarobí vyše štyri miliardy dolárov a že jej fanúšikovia kvôli jednému koncertu minú dokopy priemerne až 93 miliónov dolárov, čo má dokázateľný dosah na miestne ekonomiky.

Pokiaľ by ste si mysleli, že si od Swiftovej oddýchnete pri sledovaní športu, mýlili by ste sa. Jej súčasným priateľom je totiž hráč amerického futbalu Travis Kelce, ktorý hrá za Kansas City Chiefs. Tento tím v roku 2024 vyhral Super Bowl – finále najvyššej americkej futbalovej ligy.

Nie je však ťažké uhádnuť, komu na štadióne médiá venovali zvýšenú pozornosť. Výstižne to po finále ligy zhrnula neúspešná kandidátka na prezidentku Spojených štátov Hillary Clintonová: „Gratulujem priateľovi Taylor Swiftovej – a celej komunite Kansas City Chiefs.“

„Taylor Swift“ (v anglickej neprechýlenej verzii) je skrátka značkou ako „McDonald’s“, „Apple“ alebo „Starbucks“ – okamžite evokuje nezameniteľný produkt. Čo však produktom v tomto prípade vlastne je?

Texty plné bývalých priateľov

Swiftová vydala svoj nový album The Tortured Poets Department (Oddelenie zmučených básnikov) 19. apríla a tento album sa vzápätí stal najpredávanejším albumom tohto roka. Čítanie recenzií na album (napríklad tejto) je zaujímavé z toho dôvodu, že sa venujú skôr textovej ako hudobnej stránke Swiftovej tvorby.

Nie je to prekvapivé. Swiftová vychádza z pesničkárskej tradície, v ktorej sa na texty dáva mimoriadny dôraz. Jej debut je v podstate ukážkovým príkladom americkej populárnej country hudby so zväčša príbehovými textami.

U Swiftovej postupom času došlo k žánrovému odklonu od country hudby. Za zlomový sa dá považovať album 1989, ktorý predstavuje úplné prijatie zvuku rádiovej populárnej hudby. Nedá sa však povedať, že by sa po vydaní jej albumov veľa rozprávalo o hudbe – tá plní skôr funkciu nositeľa textov. Preto sa aj tento text bude venovať skôr jej textom ako hudobnej stránke Swiftovej tvorby.

Práve nimi sa Swiftová preslávila. Vybudovala si imidž „dievčaťa od vedľa“, spievajúceho pesničky o obyčajných momentoch zo života, láske a zlomených srdciach, s ktorými sa jej poslucháči ľahko stotožnia.

To, že sa svojimi textami veľmi často vyrovnáva aj s rozchodmi s konkrétnymi ľuďmi, sa už stalo vďačným terčom internetových vtipov. Hneď po vydaní The Tortured Poets Department sa na internete objavili analýzy, ktoré sa snažili Swiftovej neveľmi diskrétne metafory a referencie prepojiť s jej konkrétnymi bývalými priateľmi. Najvďačnejším ľudským objektom textov sa na poslednom albume stal zrejme Matty Healy, spevák britskej kapely The 1975 a známy provokatér, s ktorým Swiftová krátko randila.

Jedna z drsnejších recenzií zašla dokonca tak ďaleko, že The Tortured Poets Department označila skôr za „klebetenie“ ako za riadny hudobný album a pripomenula, že krása textových metafor sa ukrýva skôr v nenápadnosti ako v explicitnosti.

Slovenská obyčajnosť

Keď sa v súvislosti so Swiftovej tvorbou hovorí o obyčajnosti a o tom, aké je jednoduché stotožniť sa s jej tvorbou, autorovi tohto textu napadá takmer kacírska asociácia – čo má Taylor Swift spoločné so slovenskou speváčkou Simou Magušinovou? A čo ich odlišuje?

Nie je ťažké prísť na to, kde sa toto spojenie zobralo. „Obyčajné“ je asi najvýstižnejšie slovo na opísanie Magušinovej textov, pričom to nemusí byť myslené pejoratívne.

Jedna jej skladba sa vyslovene volá Čaro obyčajných vecí a, ako poznamenáva politologička Monika Šmeringaiová, obyčajnosť v Magušinovej textoch nie je umeleckým nedostatkom, ale nástrojom na nachádzanie pravdy.

Ako Magušinová spieva napríklad v Sonetoch: „Verným dôkazom, že si, Bože, ľuďom vyhovel, sú pre mňa všedné zázraky ako plásty medové“ alebo „Aj keby všetko zlyhalo a nič nebolo v knihách, Božia láska ostane a nikdy nezlyhá“.

Cenným je aj Šmeringaiovej pozorovanie, že sa Magušinovej tvorba s pribúdajúcim vekom vyvíja. Áno, jednoduchosť je v jej textoch pretrvávajúcim motívom a prostriedkom, no od dievčenského videnia sveta na počiatku jej tvorby sa postupne presúvame k Sonetom či Rekviem, v ktorých je rozvinutejší kontemplatívny rozmer.

Zjednodušene by sa dalo povedať, že Magušinová vo svojej neskoršej tvorbe dokazuje, že jednoduchosť a detinskosť nie je to isté. Aj práce geniálneho fyzika Richarda Feynmana jeho kolegovia sprvu nechceli rešpektovať, pretože boli písané jednoduchým jazykom. Potom sa do nich však začítali a zistili, že sa na tomto jednoduchom jazyku vezú geniálne myšlienky.

Na všeobecnej rovine by sa dalo povedať, že detinskosť vychádza z kreatívnych a osobnostných obmedzení autora, zatiaľ čo jednoduchosť môže byť cieľavedome využitým prostriedkom aj u autora zaoberajúcim sa hlbšími témami.

A tie u Magušinovej hlbšie naozaj sú, keďže sa venuje témam ako vzťah k Bohu, zachovanie si svojej identity či stíšenie sa. V Magušinovej textoch rozhodne nenájdeme nápadné uvažovanie nad jej bývalými priateľmi.

Poučenie pre umelcov

Aj keď je z tohto textu jasné, že jeho autor považuje za umelecky hodnotnejšiu skôr tvorbu Magušinovej ako Swiftovej, predsa len sa domnieva, že sa umelci majú čo naučiť aj od americkej superhviezdy, aj od slovenskej hviezdičky.

Prípad Swiftová dokazuje, že široké publikum obľubuje nekomplikovanú tvorbu, s ktorou je jednoduché sa stotožniť. Magušinová zas predvádza, že je možné takúto tvorbu naplniť silnými, priam existenčnými motívmi a nezostať na povrchnej rovine.

Swiftová ukazuje čaro jednoduchosti, Magušinová ukazuje, ako túto jednoduchosť obohatiť o hĺbku.

Americká hviezda má teraz 34 rokov, čo je o dva roky menej ako Magušinová. Ktovie, možno aj ona vo svojom živote ešte zažije niečo, čo prehĺbi motívy v jej tvorbe.

Predstavte si napríklad, že by sa vydala za Travisa Kelcea, mala s ním deti a potom túto skúsenosť reflektovala na svojich nadchádzajúcich albumoch (možno pomenovaných podľa rokov narodenia jednotlivých detí).

Vzhľadom na jej enormnú popularitu by to mohlo spôsobiť nový americký baby boom!

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Jedna odpoveď

  1. asi som už starý, keďže som si musel vygoogliť, kto je tá taylor 🙂
    „Prípad Swiftová dokazuje, že široké publikum obľubuje nekomplikovanú tvorbu“ – (ne)obávam sa, toto vždy platilo a aj bude (objev teplej vody, nech mi autor odpustí).
    napr. „causa“ maduar – tých by som zažaloval za kazenie vkusu, žiaľ, takých kandidátov je na mraky. každý si nájde to svoje a snažím sa od toho odosobniť.
    trochu žartujem, beriem to ako pdľahčenie témy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články