Exkluzívne pre čitateľov nm.sk odpovedá Lucie Kotková, psychologička a psychoterapeutka z Brna.
Otázky do rubriky Krása výchovy môžete posielať na adresu: vychova@nm.sk
Sme rodičia syna (7 rokov) a dcéry (5 rokov). Okrem iného sa snažíme, aby si osvojili základné návyky ekologického správania. Učíme ich správne triediť odpad, neplytvať vodou či elektrinou. Snažíme sa im v tom ísť aj príkladom a robiť to tak, ako to od nich vyžadujeme. Majú však problém si tieto návyky osvojiť, niekedy zabudnú zhasnúť svetlo alebo nechajú tiecť vodu, aj keď to nie je potrebné. Máme na to ísť inak alebo si to len vyžaduje viac času a tieto návyky si osvoja samy neskôr?
Milí rodičia, ďakujem za túto otázku. Sami správne tušíte, že treba viac času na to, aby sa návyky zafixovali. Učenie u detí prebieha niekoľkými spôsobmi. Prvým je získavanie poznatkov – sem patria všetky informácie, ktoré deťom odovzdávate: ochrana životného prostredia, aký dosah má na planétu naše správanie, klíma, rôzne druhy organizmov a podobne (samozrejme, s ohľadom na ich vek a záujem). Môžete zistiť, či deti už niečo podobné počuli v škole alebo škôlke a ako to pochopili. Môžete si spolu pozrieť nejaký dokumentárny film, prečítať článok v časopise alebo na internete. Deti rady sledujú videá, môžete preto skúsiť nájsť také, ktoré deťom vysvetlia, prečo majú triediť odpad alebo používať látkové tašky na nákup. Takto zvýšite šancu, že si informáciu zapamätajú.
Ideálnym spôsobom učenia je prepojiť oboje – vysvetľovať aj praktizovať. A nebáť sa deti zapojiť do premýšľania, čo ešte môžete doma robiť, aby ste sa správali zodpovedne a šetrne.
Druhým a veľmi dôležitým spôsobom učenia je napodobňovanie. Deti majú prirodzenú tendenciu napodobňovať dospelých. Takže keď vás vidia správať sa ekologicky zodpovedne, budú to prirodzene robiť aj ony. Aj keď sa zdá, že ste zatiaľ menej úspešní, pretože to deti nerobia automaticky, je dôležité vytrvať. Trpezlivo po nich zatvárať vodu či zhasínať svetlo, robiť všetko to, čo od nich požadujete, ísť im príkladom.
Ideálnym spôsobom učenia je prepojiť oboje – vysvetľovať aj praktizovať. A nebáť sa deti zapojiť do premýšľania, čo ešte môžete doma robiť, aby ste sa správali zodpovedne a šetrne. Keď dáte deťom priestor, možno budete prekvapení, čo vymyslia. Možno budú chcieť poradiť aj starým rodičom, aby to robili tak ako vy. Možno s vašou pomocou vymyslia a zorganizujú pre susedov alebo kamarátov zber odpadkov v prírode. Čím viac sa deti zapoja do podobných aktivít a čím to bude pre ne zábavnejšie, tým viac sa to prejaví na ich ekologickom uvažovaní.