Film Don't Look Up je „nebezpečnou“ kombináciou kritiky a výsmechu ľudskej povrchnosti

Film Don’t Look Up (2021) z produkcie Netflixu, ktorý uzrel svetlo sveta koncom minulého roka, rozprúdil medzi divákmi i rôznymi názorovými skupinami na celom svete mnohé vášnivé diskusie. Tie stále pretrvávajú, hoci od jeho uvedenia prešlo už niekoľko týždňov. Čím to je? Režisér Adam McKay, ktorého meno nie je vo filmovom odvetví neznáme (hlavne pokiaľ ide o komédie), sa totiž tentoraz rozhodol pre satirickú kritiku politickej a sociálnej klímy, v ktorej momentálne žijeme. A zdá sa, že ňou trafil do čierneho...

Podporte dialóg

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Preto potrebujeme aj vašu pomoc. Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah.

Dve protichodné strany, ktoré nevedia diskutovať a dosiahnuť základný konsenzus; neschopnosť vedy presvedčiť ľahko manipulovateľné časti populácie, ktoré o všetkom pochybujú a sú živené zlomyseľnými dezinformačnými kampaňami; materializmus, ktorý uprednostňuje ľahký zisk pred ľudskými životmi a nedokáže vidieť ďalej ako za prítomný okamih; moc a rozhodnutia tých, ktorí ju vlastnia, a tých, ktorí ju majú po prvý raz v rukách; bohatí, ktorí robia všetko pre to, aby zbohatli ešte viac, a sú prví i jediní, ktorí sa dostanú k „záchrannému lanu“ v prípade, že by sa všetko pokazilo.

Všetkým týmto pokriveným hodnotám sa McKay vysmieva sebe vlastným štýlom – exponovaním ľudskej hlúposti a povrchnosti do úplnej absurdity.

Jennifer Lawrence ako mladá vedkyňa Katie a Leonardo Di Caprio v role profesora Randalla Mindyho vo filme Don’t Look Up. Zdroj: netflix.com

Koniec sveta je za dverami

Príbeh sa začína objavom mladej americkej vedkyne Katie Dibiasky (Jennifer Lawrence), ktorá spozoruje pohyb zabudnutej kométy. Eufória z historického momentu sa však rýchlo zmení v nočnú moru po tom, ako s neurotickým profesorom Randallom Mindym (Leonardo Di Caprio) vypočítajú dráhu vesmírneho telesa o šírke takmer deväť kilometrov a zistia, že jeho konečnou stanicou sa má stať naša Zem.

Ako povedať ľuďom, že presne o šesť mesiacov a štrnásť dní naša planéta a všetko živé na nej zanikne? S touto ťaživou otázkou sa dvojica vedcov ponáhľa do Bieleho domu, kde má svoje matematické zistenia a obavy predložiť hlave Spojených štátov. Prezidentka však apokalyptickú správu v podaní vystresovaného Randalla a navonok neohrabanej Katie očividne nemá chuť riešiť, keďže jej v danej chvíli viac záleží na prípade, ktorý by mohol nadobro zničiť jej politickú prestíž.

Scéna z prezidentskej kancelárie, ktorú okrem legendárnej Meryl Streep výborne herecky dotvára aj Jonah Hill v roli materialistického prezidentkinho syna Jasona, je zaručenou štartovacou čiarou pre následnú plejádu pocitov od frustrácie cez spravodlivý hnev až po túžbu po satisfakcii. Práve tu, na najvyšších miestach, sa totiž začína McKayov kolotoč absurdít a iracionality postavenej na povrchných emóciách a pretvárke, ktoré popierajú akékoľvek vedecké poznatky. Kolotoč nápadne pripomínajúci realitu súčasného sveta v boji proti pandémii i klimatickým zmenám.

Famózna Maryl Streep si vo filme zahrala vypočítavú a populistickú prezidentku USA. Zdroj: netflix.com


Záleží len na tom, čo nás vie pobaviť

Od tohto momentu je jasné, že diváka nečaká nič iné ako súboj rozumu s ľudskou otupenosťou. Po tom, ako sa za Katie a Randallom zabuchnú dvere oválnej pracovne, je potrebné hľadať iné alternatívy, ako ľudstvo pred blížiacou sa katastrofou varovať. Najrýchlejšiu cestu predstavujú médiá a sociálne siete. V obľúbenej televíznej šou sa však impulzívna doktorandka astronómie a nesmelý profesor opäť stretávajú len s ľudskou ignoranciou a zľahčovaním.

Skutočnosť, že tvorcovia zasadili rozhovor s Katie a Randallom na úplný koniec šou, hneď po presladenej scéne, v ktorej sa popová hviezda Riley (Ariana Grande) zasnúbi v priamom prenose s nie menej slávnym DJ Chellom (Kid Cudi), je len odrazom smutnej reality, v ktorej hlas vedeckej obce stále viac zaniká v mori povrchných správ a lacných senzácií.

Populárne je totiž len to, čo kráča s dobou, lahodí ušiam, vyhovuje trendom a baví masy. Všetko, čo sa vymyká tomuto rámcu, končí na mediálnom smetisku. Rovnako ako Katie, ktorej tvár po jej nervovom kolapse v televíznom vysielaní skončí na výstavisku memečiek na sociálnych sieťach. Tento scenár však na nejaký čas obíde ustráchaného profesora Randalla, z ktorého sa, naopak, postupne stáva miláčik publika s prívlastkom „najsexy vedec v krajine“.

Zdroj: Don’t Look Up/netflix.com


Paralely, ktoré nemožno prehliadnuť

Keď sa napokon téma „konca sveta“ pre ubúdajúce preferencie konečne začne hodiť do prezidentkiných plánov, obe hlavné postavy sa dostávajú na výslnie a stávajú sa tvárami masívnej kampane na záchranu ľudstva. Aj tá však čoskoro stroskotá na ľudskej hlúposti, ktorú McKay tentoraz odel do postavy preumelkovaného a emocionálne vyprázdneného multimiliardára a vizionára so spasiteľským komplexom Petra Isherwella (Mark Rylance).

Ten svojím vystupovaním i snahou profitovať aj z takej krízovej situácie, ako je záchrana planéty pred dopadom asteroidu, môže pripomínať niektorých skutočných fantastov našej doby, ktorí čelia kritike za to, že investujú miliardy do vlastných vesmírnych projektov, ignorujúc klimatické problémy, v ktorých sa zmieta naša Zem. Nič vo filme Don’t Look Up napokon nie je údernejšie ako práve paralely s otázkou zmeny klímy a nečinnosti zo strany nás všetkých, ktorí tieto zmeny obrovského rozsahu sledujeme každý deň na vlastné oči. Napriek tomu venujeme radšej pozornosť politickým bojom a škandálom celebrít.

Napokon motív otvoreného boja o túto krehkú pozornosť využíva McKay aj v záverečnej tretine filmu, ktorá vyústi do propagandy a antipropagandy dvoch táborov stojacich proti sebe. Mali by sme sa „pozrieť hore“ a snažiť sa pochopiť realitu na základe vlastnej skúsenosti? Zahľadieť sa pravde o nás a našom konci priamo do tváre? Pripustiť si, že sme sa niekde na ceste ako ľudstvo stratili, a zachrániť aspoň posledné zvyšky človečenstva, ktoré v nás ešte zostali? Alebo chceme radšej zostať slepí, naďalej veriť konšpiráciám a odísť z tohto sveta, zanechajúc za sebou iba hlúpu prázdnotu? Aj toto sú otázky, ktoré McKay zanecháva v divákovi.

Don’t Look Up je film s nádychom moderného diela, ktoré chce osloviť rôzne vekové skupiny. Najmä tie, ktorých budúcnosť bude pravdepodobne stále väčšou výzvou. Ako lepšie podať týmto generáciám správu o takých naliehavých problémoch ako práve prostredníctvom jedinečného zážitku, ktorý McKayov ironický, niekedy až absurdný jazyk prináša? Jeho politická a spoločenská satira neskrýva, čo príde. Aby však budúce generácie v nastávajúcich skúškach obstáli, budú sa musieť naučiť „pozerať hore“, faktom a vedeckým poznatkom priamo do očí.

Originálny názov: Don’t Look Up (2021)
Režia: Adam McKay
Scenár: Adam McKay
Hrajú: Leonardo Di Caprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Jonah Hill, Ariana Grande…
Dĺžka: 2 hod.18 min.
Žáner: Dráma/Komédia

Autor
Články autora
Odporúčané
Predošlé
Ďalšie
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Podobné články