Juraj Fehervari: Chceme, aby ste barefootové topánky mohli po ich donosení vyhodiť do kompostu na svojej záhrade 

„V našom portfóliu nájdete tiež modely, ktoré tvorí materiál, ktorý bol vyrobený z odpadu. Ten bol zozbieraný z textilných fabrík a následne znova použitý," vysvetľuje Juraj Fehervari. Foto: Be Lenka
Významný globálny hráč na trhu v oblasti vývoja a výroby barefootovej obuvi Be Lenka ročne predá niekoľko stoviek tisíc kusov topánok po celom svete. Slovenská firma sa orientuje na ručnú výrobu, pracuje s ekologickými materiálmi, tiež založila vlastnú nadáciu. O rozpracovaných projektoch a víziách hovorí jej spoluzakladateľ Juraj Fehervari.

Sme otvorení rozhovoru.
Potrebujeme však vašu pomoc.

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah. Ďakujeme!

Keby vám niekto pred desiatimi rokmi povedal, že vás budú živiť ekologické topánky, ako by ste reagovali?

Som rád, že ich nazývate ekologickými topánkami. Som človek, ktorý je vždy otvorený novým veciam. Nikdy som sa nedržal starých koľají. Môj život je vedený neustálou zmenou, čo občas prináša aj diskomfort, no už som ho niekoľkokrát úspešne prekročil. Dnes som vďačný a som rád, že mi to vystúpenie zo zóny komfortu pred pár rokmi prinieslo do života práve segment barefootu a firmu Be Lenka. V tom čase som o barefootovej obuvi veľa nevedel, a keby som tušil, aká náročná cesta to bude, neviem, či by som sa do toho pustil. Čo je však dobré, je to, že som na začiatku nemal žiadne limitujúce presvedčenia, aj preto sa nám podarilo vytvoriť trh, ktorý predtým na Slovensku neexistoval, a priniesli sme povedomie o barefootovej obuvi. Dnes sme jedným z globálnych lídrov, pričom sa venujeme aj vývoju a výskumu. Je skvelé vidieť, aký veľký kus cesty sme prešli.

Slovenská firma predáva svoju barefootovú obuv v sedemdesiatich krajinách. Foto: Be Lenka

Ako ste sa dostali k „bosým topánkam“? Stretli ste sa s nimi už predtým? Čím vás presvedčili?

Ako všetky naše produkty, aj barefootovú obuv sme začali vyrábať z vlastnej iniciatívy, potreby i skúsenosti. Keď som si prvýkrát obul barefootové topánky v Austrálii, zažil som doslova „wow“ efekt a nechápal som, prečo ich nenosia všetci. Bol som ohromený ich pohodlím a benefitmi aj po dlhšom čase nosenia. Myslím, že barefoot presvedčí všetkých, ktorí majú radi komfort a nehodlajú robiť kompromis na úkor svojho zdravia. Špička topánky kopíruje anatomický tvar chodidla, takže nie je zúžená a neobmedzuje prsty.

Na kompostovateľných barefootových topánkach pracujeme už veľmi dlho. Najmä pri barefootovej obuvi je to mimoriadne náročné.

Barefootová obuv nemá podpätok, nevychyľuje ťažisko, ale podporuje správne držanie tela. Podrážka a materiály, z ktorých je barefootová obuv vyrobená, sú dostatočne flexibilné, aby sa pri chôdzi zapájali všetky svaly na nohách. Podrážka tiež stimuluje nervové zakončenia na chodidlách. Dochádza tak k prirodzenej masáži práve vďaka podošve, ktorá kopíruje terén, po ktorom kráčate, no len do takej miery, aká vám je príjemná. Tento pocit viete aj regulovať, napríklad stielkami. 

Momentálne sú vaše topánky už v sedemdesiatich krajinách. Je rozdiel medzi jednotlivými národmi, čo sa týka vkusu, prípadne preferencií?

Určite áno, práve preto máme široké portfólio produktov. Globálne vnímame veľké rozdiely – nielen čo sa týka vkusu, ale najmä v nákupnom správaní. V portfóliu máme dve značky – Be Lenka, ktorá je viac minimalistická, a Barebarics, značku, ktorá viac napĺňa moderný urbanistický štýl, vyhovujúci západným krajinám. Základom je však vyladený produkt, ktorý je kvalitou posunutý vysoko nad štandard trhu. Spolupracujeme so svetovo uznávanými odborníkmi a sami realizujeme výskum a vývoj barefootových topánok, čo nás výrazne odlišuje od konkurencie. Vďaka tomu sa nám darí v krajinách, kde sú zákazníci náročnejší na kvalitu, spracovanie, pôvod materiálov a tiež dizajn. Zákazníci zo Škandinávie, Nemecka alebo z USA vedia, čo chcú, zaujíma ich, kde a za akých podmienok bol produkt vyrobený, dbajú o ekologické materiály, udržateľnosť a akceptujú adekvátnu cenu. Slováci uprednostňujú skôr prémiovú kožu, no v porovnaní so zahraničím riešia cenu výrobku omnoho citlivejšie a sú ochotní robiť kompromisy na úkor kvality a ekológie. 

Z akých materiálov vyrábate topánky? 

Pri výrobe používame prémiové, kompostovateľné, kožené, ale aj vegánske materiály, tiež recyklované materiály a recykláty. Pritom dbáme na kvalitné spracovanie, výdrž obuvi a odolnosť voči oderu. Držíme sa svetových trendov, navštevujeme výstavy v Taliansku, Nemecku, Francúzsku, kde hľadáme materiály, ktoré budú čo najudržateľnejšie a technologicky najvyspelejšie. Testujeme aj všetky marketingovo lákavé alternatívy, ako sú ananásové či jablkové šupky alebo totálne recykláty. Tieto materiály síce znejú pekne, no musíme byť opatrní a zodpovední. Materiály, ktoré sú použité v barefootovej topánke, sú niekoľkonásobne viac namáhané ako pri konvenčnej obuvi, najmä vzhľadom na flexibilitu topánok alebo podošvu s hrúbkou 4 mm, ktorá reflektuje terén a prirodzene masíruje nervové zakončenia na chodidlách. Nevolíme si teda materiály, ktoré iba dobre znejú, ide nám aj o to, aby boli naozaj kvalitné a vydržali čo najdlhšie.  

Výskum prináša funkčné inovácie. Video: Be Lenka

Recyklujete aj iné ťažko rozložiteľné odpadové materiály?

Niektoré časti našich podošiev vyrábame z drte, ktorá obsahuje staré gumené materiály, prípadne recyklované stielky, ktoré sa v určitom percente primiešavajú do zmesi podošiev. Kvalita a výdrž však ostáva zachovaná. Pri niektorých modeloch značky Barebarics používame materiál vyrobený výlučne z polyesterového vlákna Seaqual, získaného z plastového odpadu zozbieraného v Stredozemnom mori. V našom portfóliu nájdete tiež modely, ktoré tvorí materiál, ktorý bol vyrobený z odpadu. Ten bol zozbieraný z textilných fabrík a následne znova použitý. Nechcené materiály tak dostávajú šancu na druhý život. 

Ide o odolné materiály?

Samozrejme. Navyše, súčasťou výroby našich kolekcií je aj materiál Cordura, ktorý je známy svojou extrémnou odolnosťou. Tento materiál je symbolom odolnosti a trvácnosti a vydrží až trikrát viac než obyčajný polyester, čím sa nám darí predchádzať opotrebeniu obuvi, čoho výsledkom je nižšie zaťaženie prírody.

Kde všade vznikajú vaše topánky?

Aktuálne vyrábame na Slovensku, v Českej republike, Portugalsku a Taliansku. Na Slovensku a v Českej republike vyrábame najmä kožené modely – je to súčasťou našej histórie a sme v tom dobrí. Technologicky náročnejšie materiály zase perfektne zvládajú výroby v zahraničí. Vzhľadom na trhovú situáciu je to pre nás tiež diverzifikácia rizika, výrobu doma a v zahraničí máme strategicky rozdelenú. 

Významné ocenenie v podnikateľskej sfére. Foto: Be Lenka

Získali ste cenu EY Podnikateľ roka 2022, no netajíte sa tým, že chcete ísť ešte ďalej. Vaše topánky by mali byť rozložiteľné v prírode. Ako prebieha vývoj tejto inovácie?

Na kompostovateľných barefootových topánkach pracujeme už veľmi dlho. Najmä pri barefootovej obuvi je to mimoriadne náročné. V tomto sme pioniermi a spájame sa s podobne zmýšľajúcimi firmami v jednotlivých odvetviach, testujeme rôzne kombinácie a zloženia. Potrebujete totiž materiály, ktoré budú rozložiteľné a zároveň vydržia, budú oderuvzdorné, flexibilné. Nie je to však utópia, sme jednoznačne odhodlaní to spraviť. Aktuálne sme schopní vyrobiť kompostovateľnú topánku, ktorú by ste ale museli poslať cez polovicu sveta do špeciálnych laboratórií, kde ju za určitých chemických postupov rozložia. To však nie je naším cieľom. My chceme, aby ste topánky mohli po ich donosení vyhodiť na svojej záhrade do kompostu. Veľa prezradiť nemôžem, no aktuálne pracujeme na doladení poslednej časti. Koľko to však ešte potrvá, je zatiaľ vo hviezdach. Pevne ale verím, že to vôbec nebude dlhý čas.  

Založili ste vlastnú nadáciu, ktorá podporuje komunitné projekty. Ako ste vlastne prišli k tejto myšlienke?

Vždy sme chceli robiť pre spoločnosť veci nad rámec. Nikdy to nebolo len o topánkach, je to aj o našej firemnej kultúre, o tíme nadšencov, ktorí chcú svet zanechať lepším, ako bol predtým. V rámci firmy sa udialo niekoľko super projektov, o ktoré sme sa zatiaľ nepodelili so svetom. Chceme však o tom rozprávať. Pocítili sme, že o nich chceme hovoriť, aby sme mohli inšpirovať a motivovať aj ostatných. Zároveň sa takéto projekty dostávali do väčšieho rozsahu a potrebovali sme ich mať aj právne, procesne a personálne podchytené – preto vznikla nadácia. Myšlienka tu teda bola už dávno predtým – vždy sme robili, čo bolo v našich možnostiach. Gro aktivít Nadácie Be Lenka tvoria ekologické projekty. Venujeme sa však aj sociálnym projektom v oblastiach, kde nemá dosah štát, kde chýbajú peniaze alebo celková pozornosť a osveta. 

Nadácia sa zameriava najmä na ekologické, ale aj sociálne projekty. Foto: Be Lenka

Aké projekty ste už podporili? 

Medzi prvé projekty Nadácie Be Lenka patrí Záchranná stanica pre zranené živočíchy v Zázrivej. Je to miesto, kde sa divoká príroda stretáva s hojivým dotykom človeka. Hlavným cieľom záchrannej stanice je liečenie, rehabilitácia a návrat divokých zvierat do prírody. Spoločne sme vybudovali veterinárnu ambulanciu, ktorá vznikla vďaka crowdfundingovej zbierke a zabezpečí skrátenie procesu záchrany zvierat zo 4 na 1 hodinu. Vďaka tomu dokážeme zachrániť viac divokej zveri, ktorá zbytočne hynie pri dlhých prevozoch. Veríme, že zachovanie divokej prírody je pre budúce generácie nevyhnutné. Túžime, aby zelené lesy a zvuky divých zvierat neostali iba spomienkami. Vidíme, že podpora záchrannej stanice má zmysel a reálny dosah. Po vybudovaní ambulancie sme sa pustili do ďalšej zbierky – prednedávnom sme zastrešovali crowdfunding s cieľom vybudovania nových voliér na rehabilitáciu a rozlet dravcov. 

Máte v portfóliu aj projekty reflektujúce klimatickú krízu?

Podporili sme projekt Bioklimatický park v Košiciach, ktorý dokáže zadržať dažďovú vodu pre rastlinstvo i živočíšstvo v období sucha a zároveň funguje ako prevencia pred povodňami. V parku v Košiciach pribudnú vodné hrádzky, jazierka, vŕtaná studňa, altánok, ohniská, lavičky a informačné tabule. Viac vodozádržných opatrení predstavuje viac zelene pre naše lesy, viac vody pre živočíchy a lepšie bioklimatické podmienky na Slovensku. Jedna hrádzka je len naštartovaním zmeny. Ak ich ale vybudujeme desiatky či stovky, bude to mať pozitívny vplyv na celé územie. Preto sme sa rozhodli vytvoriť aj edukačné video so všetkými potrebnými inštrukciami. Vďaka tomuto videu si bude môcť hrádzky vo svojom okolí vybudovať každý. Projekt je dnes v procese realizácie s úspešne ukončenou prvou fázou, teda vybudovaním piatich jazierok. 

Záchrana zvierat má zmysel. Foto: Be Lenka

Takže ide prevažne o ekologické projekty?

Nie výlučne. Pravidelne tiež podporujeme projekt Srdce pre deti. Realizovali sme napríklad výrobu limitovanej edície barefootových topánok, z ktorej výťažok išiel na podporu projektu. Organizácii tiež venujeme niekoľko párov topánok pre deti. Nové projekty sú otázkou blízkej budúcnosti a budú zamerané na ekológiu, environmentalistiku, vzdelávanie či pomoc sociálne znevýhodneným skupinám alebo projektom, ktoré majú veľmi blízko k našim hodnotám. 

Máte vytvorený vlastný nadačný program?

Naša nadácia funguje trochu netradične. Väčšinou nepodporujeme projekty plnou sumou, no darujeme čiastkovú sumu a na zvyšok urobíme fundraisingovú kampaň prostredníctvom platformy Donio. Zvyšujeme tak osvetu, zároveň vyzývame komunitu, aby sa k nám v rámci dobrých projektov pridala. To nám umožňuje podporovať viac projektov. Uvediem príklad – namiesto darovania plnej sumy 10 000 eur pre záchrannú stanicu sme prispeli 3 000 eurami a zvyšné financie sme vyzbierali. Máme silný marketingový tím, ktorý tieto kampane realizuje. Ostali nám tak zvyšné prostriedky na podporu ďalších projektov. Takto vieme financie multiplikovať a mať väčší pozitívny dosah. 

Bioklimatický park. Foto: Be Lenka

Na základe čoho si vyberáte spoločnosti, ktorým sa rozhodnete podať pomocnú ruku?

Ide skôr o koncových používateľov. Vždy chceme vedieť, do akých rúk financie pôjdu, ako s nimi bude naložené a aký veľký dosah to spôsobí – čo dokážeme zachrániť, naštartovať, vybudovať. Vyberáme projekty, ktoré štartujú udržateľnú zmenu, ktoré sú schopné po nejakom čase samostatne fungovať. Chceme tiež učiť ľudí „chytať ryby“ aj v neziskovom sektore a priniesť im trošku biznisového nadhľadu, aby vedeli, odkiaľ čerpať prostriedky alebo ako fungovať finančne nezávisle.

Očakávate, že sa vám dobré skutky vrátia? Alebo sa už v nejakej forme vracajú?

Dobré skutky sa vždy vracajú. Verím, že karma existuje. Keď dnes niekomu pomôžete a nedostanete „odmenu“ hneď naspäť, neznamená to, že tá dobrá energia zmizla. Vráti sa k vám, možno v inej podobe, v inom období, no vráti sa. Ja vnímam pomoc aj ako svoju povinnosť. Kto pomôže, ak nie my? Túto otázku si často interne kladieme a snažíme sa v sebe nájsť odpovede na to, čo všetko vieme urobiť s tým, čo dnes máme.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články