Naučme leňošiť aj svoju myseľ

Zdroj: Pexels
Poznáte ten pocit, keď sa zobudíte a namiesto hlavy máte dojem, že ste práve zapli najrušnejšiu továreň na svete? Myšlienky sa v nej preháňajú ako na bežiacom páse, rýchlosťou, ktorú by sotva niekto zmeral. V tejto hektickej dobe, keď sme neustále zaneprázdnení rôznymi úlohami a uvažovaním o všeličom možnom i nemožnom, je dôležité nájsť si okamihy sladkého nepremýšľania. Samozrejme, svoj mozog nevypneme, môžeme mu však dopriať, aby sa sústredil na niečo príjemnejšie. Ak už máte po letnej dovolenke, nesmúťte, dnešný Deň leňošenia môže byť dobrou príležitosťou zastaviť sa a pouvažovať o svojej oddychovej rutine. A ak by vám predsa len bolo ťažko o nej premýšľať, ponúkame vám niekoľko tipov, ako môžete naučiť leňošiť svoju myseľ.

Sme otvorení rozhovoru.
Potrebujeme však vašu pomoc.

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah. Ďakujeme!

Viete, čo robí váš mozog, keď relaxujete?

Keď oddychujeme, náš mozog stále vykonáva rôzne činnosti, hoci možno v inom režime ako v stave aktívneho myslenia. Oddychovanie je dôležité pre obnovu a regeneráciu mozgových buniek a pre udržanie zdravého fungovania celého organizmu. Proces regenerácie je dôležitý pre udržanie kognitívnych funkcií a zdravého myslenia.

Oddych je tiež časom, keď sa informácie a zážitky, ktoré sme počas dňa zažili, ukladajú do dlhodobej pamäti. Mozog spracováva a kategorizuje tieto informácie, čo môže prispieť k lepšiemu zapamätaniu si a porozumeniu. Podľa istej vedeckej štúdie kognitívna práca vedie ku skutočnej funkčnej zmene v mozgu, kde sa akumulujú škodlivé látky. Pocit únavy tak nie je len ilúziou a oddych je veľmi potrebný pre udržanie zdravého mozgového prostredia.

S relaxom sa tiež spája regulácia emocionálneho stavu a vývoj emocionálnej inteligencie. Keď hlave doprajeme pravidelný oddych, náš mozog má čas zotaviť sa a spracovať emocionálne zážitky. Aj keď mozog počas oddychu neprestáva fungovať, jeho aktivita môže byť nižšia v porovnaní s časom, keď sme v stave aktívneho myslenia, a to umožňuje mozgu aj celému organizmu šetriť energiu.

Ako naučiť „vypnúť“ myseľ?

Všeobecný návod asi neexistuje. Každý človek je jedinečný, a preto na každého platí niečo iné. Niekto si hlavu „prevetrá“ počas horskej turistiky, iný aj pri výstupe na vrchol premýšľa nad biznisom. Dôležité je nájsť si to, čo skutočne funguje pre vás. Druhou podmienkou je tak ako pri všetkom pravidelnosť. Očistu by ste svojej mysli mali dopriať každý deň, tak ako keď si čistíte zuby. Štvrť-, polhodinka, hodinka denne, ráno alebo večer, to závisí od vašich možností. Určite by však v dennom programe priestor na leňošenie vašej mysle nemal chýbať.

Vnútorné stíšenie potrebujú najviac ľudia, ktorí o živote premýšľajú až príliš, majú tzv. preplnenú myseľ. Ak sa k tomu pridajú prehnané nároky na vlastnú osobu, často majú títo ľudia pocit, že ak na chvíľu vystúpia z kolotoča každodenných povinností, nikdy viac nedobehnú nastavené tempo, prípadne nenaplnia očakávania svojho okolia. Pokiaľ takéto vnútorné nastavenie človeka dlhodobo vyčerpáva, určite je na mieste zvážiť odbornú pomoc. Nie je hanba poradiť sa s psychológom. S mnohými relaxačnými technikami však môže človek s presýtenou mysľou začať aj sám od seba.

Zdroj: Pexels

Digitálny detox: „Vypnúť“ hlavu neznamená rolovať na Instagrame najnovšie príspevky od influencerov, či počas posedenia pri káve zhltnúť všetky horúce domáce a zahraničné správy. Odpojte sa od elektronických zariadení a strávte niekoľko hodín v liečivom tichu. Ak máte skutočne unavenú myseľ, pravidelná prechádzka v prírode vám zaručene pomôže na ceste k duševnej pohode.

Modlitba alebo meditácia: Tichá modlitba spojená s meditáciou má hlboký vplyv na mozog a spôsob, akým funguje. Keď meditujeme, môžeme pozorovať rôzne zmeny v mozgovej aktivite a štruktúre. Počas meditácie dochádza k zníženiu aktivity napríklad v tzv. „default mode“ sieti (sieti predvoleného režimu), ktorá je spojená s úvahami o sebe, so samoreferenciou a úzkosťou. Táto regulácia môže prispieť k vnútornému pokoju. Naopak, k zvýšenej aktivite dochádza počas meditácie v sieťach zameraných na pozornosť a sústredenosť. Niektoré štúdie dokonca naznačujú, že pravidelná meditácia môže zvýšiť hrúbku kortikálnej kôry v oblastiach súvisiacich so sústredením, s emocionálnou reguláciou a sebadôverou. Ak teda chcete pomôcť svojej preťaženej mysli, tento tip určite neprehliadnite, benefitov, ktoré ponúka, je viac než dosť.

Čítanie do úmoru: Nie je čítanie ako čítanie. Možno by ste si mysleli, že keď človek zápasí s psychickou únavou, knihy pre neho nie sú vhodným relaxačným prostriedkom. Hoci niektorí ľudia môžu pri pohľade na knihu cítiť nechuť ponoriť sa do jej textom preplnených stránok, pravda je, že čítanie je skvelý spôsob relaxácie a môže mať dokonca terapeutický účinok. Čítanie nám znižuje stres, zlepšuje koncentráciu a tým, že nám pomáha odpojiť sa od reality, môže mať aj meditatívny efekt. Zabudnite teda na svet okolo seba, ponorte sa do dobrej knihy a doprajte svojej mysli úľavu.

Kreatívny workshop: Výborným tipom, ako zamestnať myseľ niečím príjemným, je dať priestor kreativite. Kreatívne aktivity narúšajú monotónnosť a rutinu, ktoré môžu spôsobiť únavu a stres. Prirodzene nás odvádzajú od bežných povinností a umožňujú nášmu mozgu oddychovať. Veľmi účinne v nás tiež uvoľňujú napätie a perfekcionizmus spojený s každodennými úlohami tým, že nám umožňujú byť slobodnými a kreatívnymi bez očakávania výsledku. Nech už ide o maľovanie, písanie, hru na hudobný nástroj, remeselné činnosti alebo iné kreatívne úsilie, dôležité je nájsť si čas na to, aby ste sa oddali aktivitám, ktoré vás napĺňajú a umožňujú vám relaxovať a obnoviť myseľ.

Fantázia na tanieri: Účinným spôsobom relaxácie mysle môže byť aj varenie. Hoci môže byť občas aj fyzicky náročné a zahŕňa rôzne úlohy, mnohí ľudia ho vnímajú ako kreatívny a terapeutický proces, ktorý ich dokáže upokojiť. Vytvorte si vlastný gurmánsky zážitok doma. Skúste nový recept, pripravte si exotický nápoj alebo si jednoducho vychutnávajte obľúbené jedlo.

Nočný pohľad na hviezdy: Mestský človek je neustále atakovaný rôznymi vnemami, ruchom ulice, tvarmi a siluetami, ktoré nie vždy vzbudzujú dojem krásna. Či chceme alebo nie, žijeme odpojení od okolitej divokej prírody a ani pár vysadených stromov či kvetinové záhony v centre mesta to, žiaľ, nespravia. V našich končinách však máme stále jednu výhodu a síce, že za prírodou nemusíme cestovať dlhé kilometre. Využite to a nájdite si čas na jedinečný zážitok v prírode. Nové miesta vo vás môžu vzbudiť nové pocity, chuť snívať alebo niečo zmeniť. Počas týchto letných dní si napríklad nájdite miesto mimo mesta, kde budete mať čistý výhľad na oblohu. Pozorujte hviezdy a zakúste ten pocit, že ste súčasťou niečoho väčšieho.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.