Prezidentská (ne)kampaň bez témy a diskusií. Anomália či nový trend? (diskusia)

Chceme prezidenta, ktorý bude dbať o blaho občanov viac ako o podporu svojich politických spojencov. Nemal by sa však báť konfrontácie s protikandidátmi, lebo aj oni reprezentujú názory občanov Slovenska. Aj na tom nachádzame zhodu v aktuálnej DEMDIS diskusii. Zapojte sa do jej pokračovania!

Sme otvorení rozhovoru.
Potrebujeme však vašu pomoc.

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah. Ďakujeme!

Veľká väčšina diskutujúcich už síce našla kandidáta, ktorého bude voliť za prezidenta bez pochybností, zároveň však nie sme spokojní s verejnou diskusiou a kampaňou. Zhodujeme sa na potrebe transparentného financovania a chýbajú nám najmä vzájomné diskusie kandidátov, kde by mohli svoje myšlienky konfrontovať.

Je táto prezidentská kampaň skôr nudná a nevýrazná alebo pokojná a konečne nie až taká vyhrotená? Potrebuje Slovensko vyvážiť mocenské sily v štáte alebo, naopak, na všetkých úrovniach zjednotené politické vedenie?

Zapojte sa do diskusie a nachádzajme spoločné riešenia!

Zahlasujte za aspoň 7 komentárov a uvidíte, ktorá názorová skupina je vám bližšia.

V čom spočíva konflikt?

Diskutujúci sa pri hodnotení tejto prezidentskej kampane delili najmä v pohľade na úroveň verejnej diskusie a na aktuálny význam výberu prezidenta. Podľa svojich názorov boli automaticky rozdelení do dvoch názorových skupín.

Skupina A je charakteristická spokojnosťou s tým, že táto prezidentská kampaň nie je v porovnaní s nedávnymi parlamentnými voľbami až taká vyhrotená. S verejnou diskusiou v kampani sú skôr spokojní.

Diskutujúci združení do skupiny A odmietajú názor, že tieto voľby sú súbojom o úplné ovládnutie Slovenska, naopak, tvrdia, že Slovensko potrebuje na všetkých úrovniach zjednotené politické vedenie.

Skupinu B tvoria najmä ľudia, ktorí sú s kampaňou jednoznačne nespokojní a považujú ju za menej výraznú. Chýbajú im spoločné diskusie kandidátov, kde by mohli svoje myšlienky vzájomne konfrontovať. Sú totiž presvedčení, že ak sa kandidát vyhýba debate s protikandidátmi, znižuje tým úroveň verejnej diskusie a tiež oberá občanov o možnosť uvedomelo a informovane sa rozhodnúť.

V skupine B tiež prevláda názor, že v týchto prezidentských voľbách ide najmä o budúce zahraničnopolitické smerovanie Slovenska a že voľby sú tiež súbojom o úplné ovládnutie Slovenska. Od prezidenta totiž jednoznačne očakávajú, že bude okrem iných úloh aj vyvažovať mocenské sily v štáte.

Skutočný líder sa nebojí diskutovať

Zhodujeme sa na tom, že hlava štátu musí dbať viac o blaho občanov než svojich politických spojencov. Zároveň totiž uznávame, že prezident musí okrem iných úloh aj vyvažovať mocenské sily v štáte.

Jeden z najkonsenzuálnejších názorov ukazuje, že väčšina diskutujúcich si už svojho kandidáta vybrala. Kým v predchádzajúcich prezidentských voľbách sa veľa hovorilo o „vynútenej“ voľbe „menšieho zla“, zdá sa, že táto menej výrazná kampaň našla tých pravých kandidátov. Jednoznačne sa totiž zhodujeme, že svojho favorita tentoraz budeme voliť bez pochybností. O čom to svedčí?

V oboch skupinách jednoznačne prevláda názor, že kampaň by mala byť transparentná a mali by sme vedieť, od koho komu smerujú peniaze. Na rozdiel od skupiny A však v skupine B vnímajú diskutujúci transparentnosť komplexnejšie a dôslednejšie.

Jednoznačne deklarujú, že ak je kandidát štátnym funkcionárom, nemal by na kampaň využívať aj ľudské a materiálne kapacity štátu súvisiace s jeho funkciou. Zároveň však prevažná časť diskutujúcich z oboch skupín uznáva, že „skrytej“ kampani, tváriacej sa ako výkon pracovných povinností, nemožno úplne zabrániť.

Napriek väčšinovej spokojnosti diskutujúcich s minimálne jedným kandidátom nie sme spokojní s úrovňou verejnej diskusie. Deklarujeme, že favorit by sa nemal báť konfrontácie s protikandidátmi, lebo aj oni reprezentujú názory občanov Slovenska. Takmer tretina diskutujúcich si však nemyslí, že vyhýbaním sa konfrontácii s protikandidátmi klesá úroveň verejnej diskusie.

Ako ďalej?

Čo teda čakáme od predvolebnej kampane, ak nie vyššiu informovanosť? Nepotrebujeme vedieť viac o kandidátoch, ich plánoch, predstavách a spôsobe uvažovania? Zdá sa, že si myslíme, že svojich vlastných favoritov poznáme dobre.

Poznáme však dosť dobre aj situáciu, v ktorej táto voľba prebieha? Vieme, o čo ide v prezidentských voľbách?

Každý tretí diskutujúci uviedol, že nevie, aká je hlavná téma týchto prezidentských volieb. Mali by sme to vedieť? Alebo ostane pre každý tábor iná?

Alebo v týchto prezidentských voľbách naozaj ide najmä o budúce zahraničnopolitické smerovanie Slovenska? A nejde napokon vždy, ak prezident reprezentuje navonok svoju krajinu a štát ako jeho hlava?

O projekte

DEMDIS je občianske združenie, ktoré inovatívnymi metódami nachádza konsenzus a porozumenie v rozhádanej spoločnosti. Viac informácií o projekte a výsledky predošlých diskusií nájdete na demdis.sk.

Pravidlá diskusie nájdete v Kódexe férovej a otvorenej diskusie, ktorý tvoríme spolu s vami. Viac o metodike zas na tomto linku.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články