Prezidentské voľby: Stanú sa z korčokuliarov druhé havlovky? (komentár)

Okuliare nosí, lebo horšie vidí. Ale Ivan Korčok to celkovo vidí nádejne. Foto: Facebook/Ivan Korčok
Okuliare nosí, lebo horšie vidí. Ale Ivan Korčok to celkovo vidí nádejne. Foto: Facebook/Ivan Korčok

Sme otvorení rozhovoru.
Potrebujeme však vašu pomoc.

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah. Ďakujeme!

Okuliare na podporu Ivana Korčoka sú dobrý nápad. Kým prezidentský kandidát brázdi regióny a stretáva sa s obmedzeným počtom ľudí, prevažne svojich priaznivcov, sociálne siete sú plné príbehov jeho podporovateľov s okuliarmi. Otázne je, či to nie je hra pre uzavretú skupinu voličiek a voličov, ktorí by ho volili tak či tak.

Vidím to nádejne

Bývalý diplomat vstúpil do prezidentskej kampane so zmeneným imidžom. Mohli za to okuliare v štýle Harryho Pottera, skromného a priateľského čarodejníka s vysokou rozpoznateľnosťou. Skúsení marketéri preto už len čakali na moment, kedy ich využije vo svojej prezidentskej kampani. Stalo sa. Na sociálnych sieťach dal do pohybu hešteg „vidím to nádejne“, výzvu, ktorú zdieľalo mnoho známych osobností. V rámci nej máme možnosť sledovať, kto sa k nemu hlási. Korčokovi podporovatelia si masovo nasadzujú vlastné okuliare alebo filter na sociálnych sieťach s korčokuliarmi. A všetci to vidia rovnako nádejne. Niekoľko z nich sa objavilo aj v dynamickom videu na TikToku. Na jeho začiatku si kandidát založí okuliare, pričom tváre jeho podporovateľov s korčokuliarmi sa striedajú v rýchlom strihu. Vystupujú v ňom Katarína Koščová, Richard Stanke, Magda Vášaryová, Alexander Bárta či Marek Fašiang. Inštitút známej osobnosti spoľahlivo funguje, len mal možno prísť oveľa skôr, aby išlo o vyjadrenie charakterovej črty, nie iba o imidžovú záležitosť.

Koláž z reprofoto: TikTok/Ivan Korčok

(Ne)normalizačný zážitok

Hnutiu, ktoré sa rozpútalo okolo zjavu prezidentského kandidáta, dala nečakane hlbší kontext herečka, moderátorka a autorka Kristína Tormová. Svoju skúsenosť nazvala (ne)normalizačným zážitkom. „Bolo mi na nakrúcaní zakázané dať si do televízie, pred kameru okuliare. Prišla som v nich do práce, ale že si ich mám dať dole. Najprv som si myslela, že je to sranda, ale nebola. Povedali mi, že buď budem bez okuliarov, alebo podľa všetkého skončím. Lebo že sa tie moje okuliare riešia, že chodia podnety,“ napísala vo svojom blogu. Ako vysvetlila, vlastní snáď desať okuliarov, lebo v nich jednoducho lepšie vidí. Problém nastal vraj preto, lebo tie jej pripomínali korčokuliare, a že relácia sa vysiela na RTVS, ktorá čelí politickým tlakom.

Už teraz je jasné, že korčokuliare nepostretne osud budajky.

Časť textu zverejnila aj na svojich sociálnych sieťach, čím spustila okuliarovú lavínu. S korčokuliarovým filtrom sa objavili ďalšie vplyvné osobnosti, ale i bežní ľudia, ktorí sa vzopreli hroziacej autokracii. Je škoda, že volebný tím na tento potenciál akčne nenadviazal. Priebeh kampane tak pripomína natlakovanú fľašu šampanského, ktorá po otvorení vytryskne pod veľkým tlakom a vyšumí.   

Kto si dá korčokoládu? Foto: Facebook/Ivan Korčok

Budajka to nie je

Už teraz je jasné, že korčokuliare nepostretne osud budajky. Popravde, práve tento fenomén zrodila doba, túžba po nevyhnutnosti zmeny, solidárny hlas ulice. Môžu sa však z nich stať novodobé havlovky? Pamätníci vedia, že prvé menovanie porevolučného prezidenta prenášala naživo televízia. Ľudia sedeli pred svojimi televízormi plní pátosu a očakávania, a keď uvideli Václava Havla, ako si po nádvorí Pražského hradu vykračuje v krátkych nohaviciach od obleku, ktoré mu odkrývali členky a ponožky, nastal rozruch. Celé Československo nehovorilo o ničom inom. Z literáta a disidenta, ktorý nebol väčšinovej populácii známy, sa za jednu noc stal fenomén. Napriek svojmu oblečeniu totiž pôsobil dôstojne, šarmantne a všetkým ukázal, že je jeden z nás. Oba národy mu tento prešľap odpustili, pričom Václava Havla nikdy nedefinoval. Havlovky vstúpili do povedomia iba ako módny výstrelok.

Bývalý diplomat vstúpil do prezidentskej kampane so zmeneným imidžom.

Okuliare sa stali symbolom Ivana Korčoka. Na rozdiel od nohavíc ich nenosí každý. Navyše ich časť spoločnosti považuje za znamenie intelektuálov, učencov, bifľošov. Skrátka, opäť raz elity, pričom od tejto nálepky sa snaží distingvovaný bývalý diplomat všemožne odpútať. Nezabúdajme, že okuliare sa marketéri snažili už raz využiť tak, že ich zakomponovali do názvu korčokoláda. Spolu s tvárou prezidentského kandidáta svietil na obale, ako inak, predvolebnej čokolády. Už čoskoro uvidíme, či bude symbolicky mliečna alebo horká.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články