Prvý idol kapitalistického náboženstva-modlárstva je spotrebiteľ

O sakrálnej povahe kapitalizmu.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Ekonomika sa zrodila z ducha a pokračuje v znovuzrodení, keď nájde ducha – dobrého alebo zlého. Peniaze samy osebe sú príliš málo na to, aby vznikli podniky. Záchrana rodinnej firmy, pýcha, spoločenské uznanie, inštinkt tvoriť a budovať, zanechať niečo pekné deťom… toto sú najhlbšie dôvody, ktoré poháňajú podnikateľov včera, dnes, vždy. Keď podniky poháňajú iba peniaze, nemáme do činenia s podnikateľmi, ale so špekulantmi, ktorí sú dnes naozaj hojne zastúpení. Aj starodávne ekonomiky boli viazané na ducha, zvyčajne na náboženského ducha, ktorý odkazoval na božské a neviditeľné. Tovary boli požehnaním Boha a chudoba prekliatím.

Čím viac spotrebujem, tým viac získavam požehnanie.

Kapitalizmus je hlboko spojený so židovsko-kresťanským duchom, natoľko, že niektorí autori (W. Benjamin) hovorili o „parazitizme“, čiže kapitalizmus ako „parazit“ kresťanstva. A nedávne novinky? V minulých storočiach bol duch kapitalizmu spojený predovšetkým s podnikateľom a „kalvinistickým“ duchom, s myšlienkou spásy spojenou s úspechom v podnikaní. Ale dnes? Aký je duch kapitalizmu 21. storočia? Ak pozorne sledujeme svet a trhy, uvedomujeme si, že dnes „požehnaný Bohom“ už nie je podnikateľ, ale spotrebiteľ, ktorý je chválený a závidený, pretože má prostriedky na konzumáciu. Čím viac spotrebujem, tým viac získavam požehnanie.

Sakrálna postava podnikateľa-staviteľa tak ustúpila spotrebiteľovi. Je to suverenita spotrebiteľa, ktorú uznáva ako jedinú konzumný mono-kult, ktorý vážne podkopáva politické občianstvo, pretože demokracia nefunguje, keď je jediným vládcom spotrebiteľ. A ak sa potom pozrieme bližšie, pochopíme aj to, že prvý idol, hlava panteónu kapitalistického náboženstva-modlárstva, nie je podnikateľ; nie je to ani tovar a jeho fetišizmus (slovami K. Marxa), ale je to práve spotrebiteľ. Je to on, kto je uctievaný, lichotený, obdivovaný, chválený.

Pomyslime na jeden aspekt, ktorý sa môže zdať sekundárny: zľavy, ktoré sú centrom, okolo ktorého sa točia kolektívne liturgie, ako sú sezónne výpredaje alebo, ešte jasnejšie, nový kult Black Friday. Aj keď sú každý rok vznesené pochybnosti o ich „pravdivosti“, v skutočnosti musia byť zľavy „reálne“. Sú to skutočné zľavy, pretože zľava je základným prvkom tohto nového kultu. Zľavy „musia“ byť reálne, pretože neexistuje náboženstvo bez nejakej formy daru, milosti a obety. Avšak s jedným základným rozdielom oproti tradičným náboženstvám, rozdielom, ktorý nám odhaľuje veľa o sakrálnej povahe kapitalizmu. V náboženstvách minulosti to bol veriaci, kto dával dary svojmu Bohu, aby mu ukázal svoju oddanosť alebo aby „získal“ spásu. V kapitalistickej idolatrii je to, naopak, podnik, ktorý dáva dary svojmu idolu, ktorým je spotrebiteľ.

Smer sa mení, pretože opačný je zmysel kultu. V skutočnosti v náboženstve konzumu je božstvom spotrebiteľ, ktorého sa podniky snažia získať (ďalšie náboženské slovo) svojou obetou-zľavou. Zľavy, darčeky, dokonca aj filantropia sú formy darov bez bezodplatnosti – a tiež kvôli absencii bezodplatnosti nie je kapitalistické náboženstvo náboženstvom, ale banálnou idolatriou. Kresťanstvo v 20. storočí veľa bojovalo proti komunizmu a ateizmu, ale neuvedomilo si, že zatiaľ čo bolo zapojené do týchto bojov, bol tu ďalší nepriateľ, ktorý sa dostal za múry, ktorý nebol rozpoznaný, pretože ako parazit mal veľa spoločného s kresťanstvom vrátane jeho „ducha“. A tak pokojne obsadil mesto, zaviedol svoje pohanské kulty a my sme ho privítali s oslavami a spevmi. Avšak dokedy?

Prevzaté z cittanuova.it. Preložil Kornel Maťko.

V nedeľnej rubrike Horizonty nm prinášame krátke úvahy zahraničných autorov Luigina Bruniho,  Piera Codu, Jesúsa Morána a Andrea Riccardiho . Reflektujú súčasnú situáciu a pomáhajú preniknúť do doby, v ktorej žijeme, aby sme jej mohli lepšie porozumieť. Články v tejto rubrike vychádzajú vďaka grantovej podpore Konferencie katolíckych biskupov Spojených štátov amerických.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články