Diváci chcú niečo iné ako nekonečné pokračovania. Ohliadnutie za letným fenoménom Barbenheimer

Foto: Facebook
Tieto dva filmy majú napriek výrazným rozdielom spoločnú črtu, ktorá pripomína tie lepšie časy kinematografie.

Sme otvorení rozhovoru.
Potrebujeme však vašu pomoc.

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah. Ďakujeme!

Svetovým kinám toto leto dominovali najmä dva filmy – Oppenheimer, silná dráma o živote fyzika stojaceho za vývojom atómovej bomby, o ktorej som už pre nm.sk podrobnejšie písal, a Barbie, ružová komédia režisérky Grety Gerwigovej. Tie dva filmy snáď ani nemohli byť odlišnejšie.

A ako to už v našej dobe býva, tento kontrast sa v okamihu stal terčom internetových vtipov. Ľudia žartovali o tom, ako pôjdu na oba filmy v rámci toho istého dňa, a som presvedčený, že sa aj reálne našli odvážlivci, ktorí svoju ružovú košeľu zamenili za hnedý oblek s klobúkom ešte v ten istý deň.

Svojím spôsobom som si to veľmi užíval, aj keď som si návštevu kina v ružovom oblečení odpustil. Internetové fenomény sú zrejme určitým nahradením kolektívneho ošiaľu, ktorý v minulosti nastával okolo všeobecne populárnych umeleckých diel a ktorý v súčasnosti mizne kvôli tomu, že toho ako celá spoločnosť konzumujeme už len málo spoločného.

Kinám dominujú pokračovania

V ľudových hlasovaniach síce publikum prijalo lepšie Oppenheimera, počin režisérskej legendy Christophera Nolana, no domnievam sa, že tie dva filmy majú spoločnú črtu, ktorá pripomína tie lepšie časy kinematografie. Barbie aj Oppenheimer totiž nie sú nekonečnými pokračovaniami už zabehnutých filmových sérií.

Na tento problém poukázal napríklad doktorand filozofie Felix James Miller, ktorý vo svojom letnom texte spomína na rok 2018. Najpopulárnejšími filmami tohto roka boli filmy o Spidermanovi a ďalších superhrdinoch (Avengers: Infinity War či Deadpool 2) a pokračovanie Mission: Impossible. To sú tie úspešnejšie – pár ďalších pokračovaní, ako napríklad Fantastické zvery: Grindelwaldove zločiny či Jurský svet: Zánik ríše, sú už o päť rokov neskôr prakticky zabudnuté.

Námety, ktoré nie sú originálne, ale ide o adaptáciu kníh alebo pokračovanie iného filmu, samy osebe nie sú zlé (najlepší film na ČSFD, Vykúpenie z väznice Shawshank, je adaptáciou krátkeho príbehu). Ide však o to, akú pridanú hodnotu dané dielo má. Čím okrem peňazí napríklad svetu kinematografie prispel posledný Jurský park? Akú inšpiráciu, akú vášeň tvorcovia tohto filmu prežívali? Zrejme inú ako tvorcovia Shawshanku.

Nový Marvel prepadol

Stratégia filmových štúdií sa v posledných rokoch zmenila. Kedysi zvykli vydávať v priebehu jednej sezóny množstvo filmov, ktoré sa od seba výrazne líšili, aby zasiahli širokú skupinu ľudí.

No v súčasnosti má divák pri pohľade na ponuku mainstreamových kín pocit, že je to stále o tom istom – hlavným ťahákom je akýsi film o superhrdinoch a kto ho nechce vidieť, môže ísť na nejakú romantickú komédiu, animovanú rozprávku alebo béčkový triler či horor. A koho by nebavilo ani to, ten si pozrie nového Davida Finchera na Netflixe.

V období covidu sa to dalo pochopiť. Filmové štúdiá hrali na istotu, so zatvorenými kinami si nemohli dovoliť veľké straty, ktoré by potenciálne neprijaté experimentálnejšie projekty mohli spôsobiť. No teraz už sme ako diváci späť. A filmy, ktoré upútajú našu pozornosť, dokážeme náležite oceniť. (Pozrite na komerčný úspech dvoch ústredných filmov tohto textu.)

Zhodou okolností som si na fenomén Barbenheimer spomenul vtedy, keď v kinách brutálne prepadol film The Marvels, 33. film z príbehového univerza komiksového štúdia Marvel. Ten za prvý víkend zarobil približne 46 miliónov dolárov, čo je najhorší otvárací víkend v dejinách marvelovskej série.

V priebehu druhého víkendu zarobil približne 10 miliónov dolárov, čo znamená prepad o 77 percent, takisto najhorší v dejinách Marvelu. Toto štúdio, známe svojím prepracovaným príbehovým svetom, bude zrejme musieť podstúpiť vážne vstúpenie si do svedomia.

Barbie Oppenheimer boli v kinách ozvenou starého sveta, v ktorom filmové štúdiá vydávali menej homogénne filmy, ktoré sa od seba dali okamžite a ľahko odlíšiť. A hlavne prinášali filmy s originálnym námetom.

Pokiaľ naberú dosť odvahy a poučia sa z tohto leta, tieto dozvuky minulosti sa môžu pokojne zmeniť na hudbu budúcnosti.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články