Father Stu: Kresťanský film, v ktorom padne viac ako 100 nadávok

Foto: Twitter
Americkí filmári natočili kresťanský film, ktorý sa vyhýba používaniu idealizovaných postáv.

Sme otvorení rozhovoru.
Potrebujeme však vašu pomoc.

Naším cieľom je urobiť z portálu nm.sk udržateľné médium. Obstáť v súčasnosti na mediálnom trhu však nie je jednoduché. Naše články nie sú uzamknuté. Chceme, aby k nim mal prístup každý, koho zaujmú. 

Vďaka vašim príspevkom budeme môcť naďalej prinášať kvalitné a korektné rozhovory a iný exkluzívny obsah. Ďakujeme!

Nie je jednoduché natočiť dobrý film s kresťanským posolstvom, ktorý po jeho vydaní kritici a široká verejnosť prijmú s otvorenou mysľou. 

Už krátke surfovanie medzi profilmi filmov v česko-slovenskej filmovej databáze ukáže, že diváci niekedy film odmietnu už len vinou samotnej skutočnosti, že sa pokúša komunikovať kresťanské posolstvo. Považujú to za propagandu a takýto filmársky počin počastujú jednohviezdičkovým hodnotením.

Pokiaľ však existuje výčitka voči kresťanským filmom, s ktorou sa autor tohto textu dokáže plne stotožniť, ide o výhrady voči prehnanej schematickosti postáv.

Skrz-naskrz zlí ateisti

Neslávne známym prípadom, ktorý v Amerike už zľudovel, je napríklad film Boh nie je mŕtvy. Jedna z postáv, ateista, na oznámenie svojej priateľky, že má rakovinu, zareaguje podráždene otázkou, či to nemohlo počkať do zajtra, pretože on si chce užiť svoje povýšenie v práci – a rozíde sa s ňou!

Kresťanskému publiku táto scéna vysielala jasný odkaz: Daný muž je ateista a ešte navyše chamtivý kapitalista, takže celý jeho život sa točí okolo jeho egoistických a povrchných starostí. Aké jednoduché!

Na ohodnotenie pravdepodobnosti výskytu takejto situácie v reálnom živote je však nedostatočné aj slovo „otázne“. Zrejme nikto – až na pár šialených výnimiek – by sa nezachoval tak ako daný muž. A to, že sú veriaci vo filme vykresľovaní ako stereotypne dokonalí evanjelikálni kresťania, je snáď zbytočné opisovať.

Na filmovom trhu, ktorý je zvyknutý na podobnú schematickosť, preto filmy, ktoré sa vyhýbajú takémuto spôsobu vykresľovania postáv, niekedy vyslovene spôsobia búrku. Výnimkou nebol ani Otec Stu, film z roku 2022, ktorý produkoval známy herec Mark Wahlberg a režírovala ho Rosalind Rossová.

Do Cirkvi vstúpil kvôli dievčaťu

Po oboznámení sa so skutočným životným príbehom kňaza, ktorý tento film zachytáva, je divákovi jasné, že jazyk používaný vo filme zrejme nebude podobný anglickému vyjadrovaniu vyšších vrstiev z 19. storočia – otec Stuart Long (vo filme stvárnený samotným Wahlbergom) bol pred svojím vysvätením za kňaza profesionálnym boxerom a pokúšal sa presadiť vo filmovom priemysle, ktorý tiež nie je, povedzme, nedeľnou školou.

Aby mal počas svojej honby za slávou čo jesť, Long si zarábal ako pokladník v obchode. Vo filme je scéna, v ktorej v obchode stretne dievča menom Carmen. Je ňou očarený, no v danom momente ani netuší, že to krásne dievča je katechétkou vo svojej katolíckej farnosti.

Na jeho odvážne návrhy Carmen odvetí, že jej ani nenapadne chodiť s ním, ak sa nedá pokrstiť. Long jej výzvu zoberie vážne a začne sa vo farnosti pripravovať na krst. Takáto bola jeho formálna cesta do Katolíckej cirkvi.

Neskôr Long zázračne prežije autonehodu, pri ktorej zažije víziu Panny Márie, ktorá mu povie, že nemôže zomrieť nadarmo. Po zotavení Long napriek svojmu vzťahu s Carmen pocíti povolanie ku kňazstvu. K tomu všetkému si pridajte komplikovaný vzťah s jeho otcom (hrá ho Mel Gibson) a vážnu nevyliečiteľnú chorobu spôsobujúcu pomalú smrť, ktorá príde neskôr.

Je zrejmé, že tento príbeh napriek svojim biblickým rozmerom nebude oplývať práve biblickým jazykom. Exaktne sa dá povedať, že vo filme padne viac ako 100 nadávok.

Brutálna úprimnosť

Film Otec Stu je tak skôr portrétom ako ikonou. Ako Mark Wahlberg povedal katolíckej televízii EWTN, pri tvorbe filmu chceli byť filmári „brutálne úprimní“ a ukázať trpiaceho človeka, ktorý vytrvá a nepoddá sa úplnému zúfalstvu.

„A viete… Ľudia nadávajú. Chceli sme byť brutálne úprimní. Chceli sme sa uistiť, že tento film nie je určený výlučne katolíkom a zbožným ľuďom. Je to inkluzívny film. Pamätáte si, aké bolo Božie poslanie, však? Neprišiel zachrániť spravodlivých,“ povedal herec a producent v rozhovore.

Samozrejme, nedá sa povedať, že by nadávky vo filme mali nejakú hodnotu samy osebe. Vo filme nie sú glorifikované, sú skôr (spolu so sexuálnymi pokušeniami) používané na ilustráciu slabosti ľudskej duše.

Z príbehu vyplýva, že otec Long ešte pred kňazským povolaním viackrát padol aj vo veci slušnosti, aj vo veci sexu. No film sa zameriava na návrat späť, na zotavenie sa z pádu. Paradoxne, to pozviechanie sa príde vo forme prostrácie pred Bohom.

Je to veľký rozdiel v porovnaní s niektorými schematickými americkými filmami s dokonalými kresťanmi a skrz-naskrz skazenými ateistami.

A pokiaľ by si niekto chcel Otca Stua pozrieť so svojimi deťmi, ktoré ešte nevedia pochopiť všetky nuansy spojené s nadávaním vo filme, filmári na konci minulého roka vydali aj vyčistenú verziu, ktorá je vhodná pre divákov od 12 rokov.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články