Katolícke málotriedky v Los Angeles zažívajú veľký úspech
Keď sa Maria Guillermová po prvý raz dopočula, že katolícka škola, do ktorej chodila jej dcéra, sa mení na málotriedku, mala z toho mierne obavy.
„Nakoniec si však myslím, že im to prospelo,“ hovorí o dva roky neskôr pre Angelus News. Študenti si podľa nej v takejto škole, kde žiaci z dvoch ročníkov chodia na hodiny spoločne, vybudovali dobré vzťahy a učitelia prispôsobujú vyučovanie každému študentovi na mieru.
Školskí úradníci pracujúci pre arcidiecézu mesta Los Angeles inšpiráciu na založenie siete málotriedok načerpali zo životného štýlu bohatých celebrít, ktoré svoje deti posielajú najmä do menších škôl.
Arcidiecéza sa preto rozhodla využiť nové znalosti o vzdelávaní, ktoré nadobudla počas pandémie vírusu COVID-19, a založila sieť takýchto škôl. Tie by sa mali vyznačovať kvalitou vzdelávania a dostupnou cenou.
Rodičia za vzdelávanie svojich detí na týchto školách platia rovnaké školné ako na iných katolíckych školách v arcidiecéze. Málotriedky sú aj štedro sponzorované darcami, no v záujme subsidiarity sa tieto prostriedky nepoužívajú na úhradu základných nákladov škôl, iba na financovanie špeciálnych aktivít.
Paul M. Escala, riaditeľ siete málotriedok, hovorí, že katolícke školstvo sa v tejto arcidiecéze stále vyznačovalo komunitným prístupom ku vzdelávaniu, no založenie málotriedok tento aspekt vzdelávania posúva na úplne novú úroveň.
Do tohto projektu sú zatiaľ zapojené tri školy, ktoré ponúkajú vzdelávanie od škôlky po ôsmy ročník základnej školy. Do každej z týchto škôl chodí maximálne 150 žiakov. Popri štandardnom vzdelávaní tieto školy ponúkajú aj niektoré netypické predmety, napríklad organické záhradkárstvo.
Učitelia pred nástupom absolvujú tréning v oblasti vzdelávania viacerých vekových kategórií a individualizovaného učenia na Loyola University v Chicagu.
„Žiakov v triede vedú ich učitelia, no tí môžu dať každému zo žiakov aj iné úlohy, na ktorých budú pracovať, kým budú učitelia pracovať s inou skupinou študentov. Keď skončia, nemusia len tak sedieť a čakať, kým bude celá trieda pripravená ísť ďalej,“ povedala Christina Arellanová z vedenia siete škôl o výhodách tohto vzdelávacieho modelu.
„Niekedy sa ľudia na málotriedky pozerajú ako na núdzové riešenie v prípade, že máte finančné problémy. To však nie je náš prípad,“ uviedla Maria Cunananová, riaditeľka jednej zo škôl. „Veríme, že dobre pripravia žiakov na život. Kamkoľvek v živote pôjdu, všade budú prichádzať do styku s ľuďmi zo všetkých vekových kategórií,“ dodala.
Maria Guillermová, ktorá má na jednej z týchto škôl dve dcéry, si uvedomuje, že jej dcéram výrazne prospel prístup k domácim úlohám, ktorý na tejto škole prevláda. Namiesto zopakovania poslednej hodiny je cieľom príprava na budúcu hodinu a Guillermová tvrdí, že tento prístup sa odrazil na lepších akademických výsledkoch jej detí.
Záujem o tieto školy v poslednom období narástol takmer trojnásobne a Christina Arellanová z ich vedenia hovorí, že u žiakov stúpol aj priemerný počet bodov v štandardizovaných testoch.
„Do školy to prinieslo úplne novú energiu, čo sa týka učiteľov a ich hrdosti na to, že sme menšia škola. Keď túto školu ešte v roku 2018 absolvoval môj vlastný syn, nebola by som si ani v najdivokejších snoch pomyslela, že takéto veci budú možné,“ dodala.
Pápež František upozornil na tri pokušenia, ktoré rozdeľujú Cirkev
Vo svojom tradičnom príhovore počas modlitby Anjel Pána pápež František upozornil na tri „rozšírené a nebezpečné pokušenia“, ktoré diabol používa na to, aby nás oddelil od Boha a od seba navzájom, informuje Catholic News Agency.
Medzi tieto pokušenia podľa pápeža patrí pripútanosť k materiálnym veciam, nedôvera a túžba po moci.
„[Toto] sú tri rozšírené a nebezpečné pokušenia, ktoré diabol používa, aby nás oddelil od Otca a aby sme sa už necítili ako bratia a sestry, aby nás priviedol do samoty a zúfalstva. To chcel urobiť Ježišovi a to chce urobiť aj nám, priviesť nás k zúfalstvu,“ povedal František s odkazom na nedeľné liturgické čítanie o pokúšaní Ježiša na púšti.
V tomto úryvku z Biblie však môžeme podľa Svätého Otca nájsť aj návod na to, ako tieto pokušenia prekonať. „Ako Ježiš porazí tieto pokušenia? Tým, že sa vyhne diskusii s diablom a odpovie Božím slovom,“ povedal pápež.
Keď diabol pokúša Ježiša pripútanosťou k materiálnym veciam, nedôverou a bažením po moci, Ježiš mu odpovedá úryvkami z Písma, ktoré hovoria o slobode od materiálnych statkov, o dôvere a službe Bohu. V časoch pokušenia by sa teda ľudia mali podľa pápeža utiekať k Biblii.
„Ak mám nejakú neresť alebo opakujúce sa pokušenie, prečo si nepomôcť vyhľadaním verša z Božieho slova, ktorý na túto neresť reaguje? Potom, keď príde pokušenie, recitujem ho, modlím sa ho a dôverujem v Kristovu milosť,“ povedal František.
„Nech nás Mária, ktorá prijala Božie slovo a svojou pokorou porazila pýchu rozdeľovača, sprevádza v duchovnom zápase pôstu,“ dodal.
Muž, ktorý ešte v puberte nevedel čítať, sa stal profesorom na Cambridgeskej univerzite
Jason Arday, muž trpiaci autizmom, ktorý mal ešte v puberte problémy s čítaním, sa stal profesorom sociológie na Cambridgeskej univerzite, informoval GNN.
Dnes 37-ročný Arday až do svojich jedenástich rokov nevedel rozprávať a terapeuti predpokladali, že celý svoj dospelý život bude musieť prežiť s asistenciou. On si však spomína na to, že už vtedy si kládol dôležité otázky.
„Prečo sú niektorí ľudia bez domova? Prečo existujú vojny? Pamätám si, že som si hovoril, že ak sa mi nepodarí stať sa futbalistom, potom chcem zachrániť svet,“ povedal.
V neskorej puberte sa konečne naučil čítať a písať a po štúdiu na University of Surrey sa stal učiteľom telesnej výchovy. Po celý čas mal však vyššie ambície a počas práce ako učiteľ telesnej výchovy naďalej študoval.
Nakoniec sa stal uznávaným učiteľom s dvoma magisterskými titulmi a doktorátom v pedagogických štúdiách na Liverpoolskej univerzite Johna Mooresa. Vo svojej výskumnej činnosti sa venoval problematike etnických nerovností na britských univerzitách.
V roku 2018 úspešne získal Senior Lectureship na Roehampton University a potom sa presunul na Durham University, kde bol docentom sociológie. Následne sa na Durham University stal profesorom a od 6. marca nastupuje ako profesor na Cambridgeskej univerzite.
„Moja práca sa zameriava predovšetkým na to, ako môžeme otvoriť dvere väčšiemu počtu ľudí zo znevýhodneného prostredia a skutočne demokratizovať vysokoškolské vzdelávanie,“ uviedol Arday, ktorý sa vo svojej kariére chce venovať najmä uplatneniu ľudí z marginalizovaných sociálnych skupín v akademickom prostredí.